Resumé Påskpimpeln

Ja då var pimpelsäsongen över för detta året.
Känns tragiskt som det gör vartenda år men nu blir sträckorna för långa även för min del.
Fick sova ut 11 timmar för att nästan repa mig från påskens bravader. Men det krävs ju lite för att palla med en hel påsk i paradiset. Kanske man någon gång startar säsongen i Jämtland för att få in lite sving i själva fisket för att fiska på våra sursjöar hjälper ju tydligen inte mig.
Summeringen av helgen blev 188 mil i bilen, 4 timmar utgångstid, 5 timmars ingångstid, 28 timmar tävlingstid fördelat på 8 tävlingar i Jämtland och Dalarna.
Av resultaten från våran sida så var det i stort sett Matilda och Daniel som visade framfötterna. I övrigt så fiskade vi ganska beigt över lag. Avslutningsfiskena gav ju i vart fall lite kontakt med bättre fiske så de får man suga på tills nästa år.
På Malmsjön visade Dyberg varför han hölls som en av favoriterna till SM-tecknet och vann dubbeltävlingen där.
Tragiskt var att en fiskebroder fick problem med hjärtat och avled efter tävling. Vi tänker på dig.
På Vikinganappet var det Södergårds för hela slanten. Inte allt för konstigt då de är mycket duktiga fiskare.
På kvällstävlingen var det uppochner i resultatlistorna. I stort sett inga storfräsare i toppen då fisken inte stod på de "säkra" ställena. Kul dock att snygg-Lars blev 2:a. Han är ju en riktig materialfiskare den där.
På Storhamra var det utgång mitt på och det uppskattade mina fötter som var ganska ömma vid det här laget.
Slog en lov rakt över startviken med endast en enda lite loppa som resultat. Såg ingen runt omkring som fick fisk utan gick rakt ut för att söka. Sprang på ett par som fick lite fisk i vettig storlek och slog ett hål. Det bara rasslade i grejerna och efter flera missar fick jag upp en fisk men tyckte det såg knepigt ut. Pirken svald men jag hade ingen krok utan snappern satt fast i svalget. På med en ny krok och lyfte upp ett par stycken i rask takt. Fick en större som släppte i hålet men jag hann greppa den innan den försvann. Kroken hade återigen släppt. Såg att hela snappern var rätad så länken byttes. Trodde att fisken försvunnit men det var fullt ös en liten stund till. Slog ett par hål till och fick ytterligare några skapliga fiskar. Sedan var det öken. Letade och letade men fick inga napp förutom av ett par loppor. Bytte till en laxkrok i slutet och plockade 11 i sista hålet. Var det bara det eller var det tillfälligheter? Jaja det är ju det som är tjusningen med fisket att ibland skall man vara konsekvent och följa den inslagna linjen för att nästa gång skifta i all oändlighet. Har kört säsongen ganska konsekvent och det har ju inte lyckats så nästa får jag göra tvärtom för sämre kan det ju inte bli.
Det blev efter endast 15-20 minuters riktigt fiske ändå 3,5 Kg som stod sig slätt i konkurransen med en segarvikt på 17,6 Kg. Detta blev helgens högsta vikt. Tänk då på att detta var på 5 timmar som skall jämnföras med 16 Kg på 3 timmar i Jämtland.
Fick faktiskt mitt första pris för säsongen på vägen hem. Årets bästa researrangör. Det är inte illa det heller. Får tacka juryn som röstat fram detta. Visste inte ens att det fanns, men var ändå uppskattat.
Kampen om grodan vanns av Patrick E G Olsson efter en rysare mot Ahlgren. Efter en hel säsong så avgjordes det på sista tävlingen med totalresultatet 11-10 . Trevligt gäng som följde med i år och hoppas att det blir fler som följer med nästa år. Fisket kan ju bara bli bättre. T.ex Hammerdalsjön gav mig bara 4 fiskar- underkänt.
Kontakten med luns väntade ända till Landsomfjärden och Storhamra.
Nu är det bara att tvätta av grejerna så att man kan lagra dem tills nästa pimpelsäsong. Är ju dock ruskigt långt dit.
Längtar redan

Kommentarer
Postat av: Peo Nilsson

Hej du.Varför tvätta grejorna? Släng skiten och köp nytt.Jag vet en bra försäljare. Peo

2012-04-11 @ 13:36:39
Postat av: Patrick E.Olsson

Vill bara berätta att grodan mår bra och nu är på sitt rätta hem efter den lätta segern över danne:)

2012-04-11 @ 17:30:09
Postat av: Ahlgren

Tack för en trevlig påskresa alla som var med. Var första gången jag provade på detta och det gav helt klart mersmak. Det hördes en del mutter om dåligt fiske men själv tyckte jag det var riktigt bra fiske...fast det kanske säger något om standarden på sjöarna vi brukar ha tävlingar på i Skaraborg där medelvikten ofta ligger under 20 gram på borrarna.

Jag får passa på att gratulera Tomas till 1:a platsen som årets researrangör, mycket välförtjänt efter att ha ordnat boende både på pimpelsm och påskresan. Jag får väl även gratulera grodvinnaren Patrik G Olsson även om det tar emot... fast en protest är inlämnad då jag tyckte jag såg att han vägde in sina pimpelstövlar på storhamrasjön.

Väl mött nästa säsong!

2012-04-11 @ 22:45:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0