6 minuter torrfiske på SM-sträckan

Tog en sväng ned till Lidan för att testa D-sektionen inför stundande SM-tävlingar den 11-12 Augusti.
Sträckan skall jag försöka regera på när lag-SM äntligen går på hemmaplan.
Tog det överblivna mäsket från senaste DM-tävlingen som frysts in i 2 godislådor och blandade upp det med 1 Kg Lake Hemp från Swedbait. Lake Hemp är ju ett mäsk som fungerar till mörten då det är skapligt med hampa i det. Trimmade upp blandningen med 2 småburkar majs eftersom sträckan bruka hålla god mängd med mört i skaplig storlek. Fuktade upp mäsket hemma och for iväg och satte mig mitt på sektionsdelen. Vänster om busken för att vara exakt. Planerade att endast köra med 7-metaren idag då det brukar funka just här på mitten. Testade först att fiska helt utan grundmäskning för att vid andra utlägget se till att det kom en boll vid varje utlägg. Bollar stora som golfbollar så det blev som underhållsmäskning från början. Strömmade skapligt med utåtgående vind och ganska klart vatten med Lidan-ögat mätt. D.V.S mycket grumligt för Jämtarna. Efter 6 minuter kom första nappet distinkt av en mört i skapligt format ca 2 hg. Sedan rullade det på med napp i varje drift. Mörtarna stod i kö för att nappa på maggotarna. Efter 13 minuter kom första lilla braxen för att fortsätta med mestadels mört. Efter drygt 2 timmar kom första skyfallet och jag tog en liten paus intill Mekens vägg under 5-10 minuter då det kom väldigt mycket nytt fiskevatten uppifrån. Efter pausen var det fler braxar men det funkade inte med större maskar idag. Röda maggotar och småmask var melodin för dagen. Testade 20 minuter i sträck med större mask men fick nästan inte napp över huvud taget. Så fort det byttes till mindre grejer nappade det på bumsen. Innan nästa omgång med hälleregn så plockade jag ihop grejerna och tömde nätet. Inget överdrivet men det var drygt 10 Kg fisk bestående av mest mört, några braxar och ett par löjor. Kul att se skådespelet som pågick under ytan under tiden då det var många fiskar som passade på att käka frukost medans jag metade. Mest Gös och Asp men även någon gädda var uppe och mumsade bland vitfisken. Såg bl.a en gös som missade en björkna strax till vänster om mig men björknan blev ganska skadad av gösens utfall med ett ordentligt köttsår framför stjärtfenan. Såg när fisken kvicknade till efter en stund och simmade ut i Lidan med ett sår som syntes även när fisken var 20 meter ut. Var även en fisk som jag inte hann se vilken art trots att den gjorde 2 utfall med bara ett par sekunders mellanrum. En fisk på styvt 5 Kg som antingen var en Asp eller en Öring. Av den mytomspunna "Mekenfisken" blev det ingen kontaktmed, men det kan bli ett litet test i morgon bitti igen för att se om det blir någon andradagseffekt att tala om. Kanske tar med spinnspöet också för att få en fight med någon av predatorerna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0