SM 2012 dagen efter

Ja då var vi hemkommna från årets SM-tävlingar i Jämtland.
Kan väl summeras med ett ord. Antiklimax
Det började ju så bra med en fin färd upp med Familjen Bohrenfors som farthållare och vägvisare. Ett ganska komfortabelt sätt att bara följa efter.
Väl framme så var ju Daniel och Maria Ahlgren redan där. Vi hade åkt om varandra på vägen och landade med bara ett par minuters mellanrum.
Incheckning i stugorna och de var så bra som jag minndes från första gången vi var där för 6 år sedan.
Snabbt på med fiskegrejerna . Ja Daniel var redan marschklar innan jag plockat ur bilen så han var redan het.
Vi gick de hundra meterna ner till sjön och det nappade i stort sett i varje hål så som det skall göra i Jämtland. Alla storlekar på fisk nappade på alla djup så man tänkte ju att nu är saken biff.
Första tävlingsdagen Individuellt:
Själv hade jag inte kvalat in då jag tydligen inte är en tillräckligt duktig fiskare så jag fick följa med Ronja ut på isen istället. Strålande sol och vindstilla var det på parkeringen så man hade förhoppningar om att det skulle råda Jämtlandsväder även ute på isen. Fel fel fel. Hornepär var starkare i vinden än vanligt och Ronja fick hålla hårt i skryllan för att den inte skulle flyga bort. Vi hade fått ett tips av den gode PEO Nilsson och följde detta. En vass åt vänster som skulle vara dålig första 20 minuterna för att sedan bli bra med fiske i gammelhål. Ja då Ronja inte fick ta med sig borret så var det ju bästa alternativet. Strax innan vassklungan så såg vi ett gammelhål som gick att sparka upp skorpan på och trodde att där står fisken eftersom det var ett hål arrangörerna gjort kanske dagen innan för att kolla isen. Starten gick och Ronja började med lockilockspöt. För vanliga fiskare så är det pirk med tafs. Hon satt och ryckte i hålet ett bra tag medans jag spanade ut över nejderna för att se på när de andra vräkte fisk så jag kunde guida henne rätt. Det var lättare sagt än gjort. Ingen fick fisk! När det gått en timme hade jag endast sett en enda fisk komma upp. Gick närmare vassen ändå och såg då Björne och Lasse Sundberg springa fram och tillbaka för att emellanåt plocka upp nån fisk här och nån där. Tog med Ronja för att få fiska lite i lä och värma upp sig. Sedan gick hon ut och tampades med grabbarna. Efter 2 timmar och en kvart tog Ronja spöet och gick in i vassen för att doppa i gammel hål och helt plötsligt började hon dra. Jag såg svallvågor i hålet och insåg att en bamsing var på väg. Nej den släppte sa hon lugn som en filbunke. Ja Pappa skall ju inte vara sämre så jag sa lugnt som vanligt. P´ån igen jag tror han andas. Ja Ronja släppte ner och började dra igen och upp kommer Ronjas hittills största abborre ca 4 Hg. Jubel i busken! Skynda dig ner med grejerna det kan finnas fler sa jag och Ronja lyfter upp ännu en fisk på ca 2 Hg. Efter detta blev det inga fler napp men målet var ju nått. Det enda målet hon hade var att få en enda fisk och så får hon två. Suveränt. Ronja fiskade sig hemåt och vi träffade på Matilda som sa att hon endast fått en vilket senare visade sig vara en luring från henne. Innan prisutdelningen visade sig det att det varit trögt fiske för de flesta och till och med en hel hög som nollat. Jag själv trodde inte att det var möjligt över huvud taget i dessa fiskrika sjöar. När resultaten lästes upp så blev Matilda 3:a och Ronja med sina 2 fiskar och 614 gram blev 5:a Daniel Ahlgren från Tibro hade klämmt till med lite bättre fiske och knep en bronspeng som var mycket välförtjänt. Se på Tibro SFK:s hemsida om hur det gick till. Maria Ahlgren också Tibro kom 5:a och höjde sitt personliga med 2 placeringar. Leif Svensson kom 7:a i Veteranklassen och våran egen Jan-Henrik Branell tog silver i Arrangörsklassen. Bra jobbat J-H
Albin kom på 9:e plats i Äldre herrjunior efter ett ordentligt slit på isen men missade det bästa fisket med bara ett par minuter. Ahlgren och Jensen från Värmland fick dela på den fisken.
Det allra bästa var reaktionen när Ronja blev uppläst och fick lite applåder från början tills de såg hur gammal hon var och applåderna eskalerade för att bli den längsta applåd jag någon gång har hör vid ett tävlingsfiske. Underbart att höra och jag vill tacka alla för varenda klapp för de värmer fortfarande.
Dag 2 Lagtävling:
Fick ju äran av att vara med i vårat lag bestående av J-H "silver" Branell, Challe och Albin.
Vi satsade på ett grundflak som låg ca 20 minuter från starten och det visade sig vara samma strategi som Tibros veteraner. Ja det ser bra ut tänkte jag för då blir det många gammelhål att doppa i senare. Men en halvtimme senare visade sig att grundet inte hade den mängd fisk som var önskvärt och själv hade jag endast en enda. Bernt Ohlsson från Tibro fick ett hål där han lyfte upp ett par kilo och en Borlängefiskare smög in och fick ett riktigt fläskhål. Vi flyttade oss in mot land och hittade lite fisk där men inga större samlingar.  2 hål med 3 i vart för mig och J-H hade ett hål som han plockade ett par stycken i. En Alingsåsjunior fick ett bra hål intill oss och lyfte säkert upp 5 Kg i detta medans vi andra omkring inte hade ett enda pet på grejerna. Vi splittade upp laget och chansade i 2 grupper om att hitta fisk utan att lyckas. Såg att det var någon som fick en  fisk här och där men ingen vidare fart och alla hade lätt att hålla räkningen på sina fiskar. Träffade på Stange på slutet som fått ett skapligt hål och nog hade 6 Kg medans min förhandsfavorit Jesper D endast fått en enda. Han hade tydligen fått en till det sista så han dubblade sin skörd. Slutskottet brann av och vi vandrade in och summerade vad vi fått.
Jag hade fått 7 st, Albin 14 st, Challe 12 st och Branell ett 20-tal. Samanlagd vikt på dessa 8,9 Kg vilket jag räknat med att vi hade haft i snitt. Segrarna hade 27 Kg så det var utskåpning.
Kvällen ägnades åt terapi vid Albacken med att lyfta upp lite fisk för att se så att grejerna verkligen funkade och det gjorde de.
Undra bara vad det är med SM. Varför blir de flesta sjöar ökensjöar och inget funkar som det skall när det kommer till tävlingsdagen. Många är vi som fiskat på denna sjö förut och sällan har vi varit med om maket till skitfiske på sjön. För att citera den gode PEO J---A runkfiske.
Nä nu får vi se fram emot påsken istället för nu blir det nog inget pimplande på hemmaplan mer den här säsongen.
Väl mött i Hammerdal och Strömsund till påsk

Kommentarer
Postat av: Ahlgren

Tack leijons för ett trevligt sm med superbra boende och träningsvatten utanför knuten. Grtattis till dom fina placeringarna för småleijonen. Längtar till påsken redan. Hare gôtt

2012-03-22 @ 09:51:14
Postat av: Peo Nilsson

Tror att jag ska ta betalt för mina tippa och citat. Bra hemsida, trevliga referat/ Peo

2012-03-28 @ 22:01:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0