Venjan/Färmen

Ja då var helgens fiske avklarad.
Fisket på Venjan kom nog inte upp i vanlig status. Kom som vanligt efter i starten då jag tänkt att följa storfräsarna till sina hotspots.Var 5-10 minuter efter direkt vid utgång och då fanns det inte en chans att gå ikapp och följa med. Javisst hade det gått att gå på fisketiden men orken tröt p.g.a förkylningen. Gick utgångstiden och stannade innan sundet/kanalen och harvade runt där. Hittade ett stråk som hade lite fisk och var alldeles själv. Flera som gick förbi hade fått skralt med fisk och mitt bästa hål fick jag 37 fiskar i. Fiskade mig tillbaks mot starten och fick se ett par grupper som plockade fisk här och vart men fick nästan inget själv. Lade märke till att de flesta som fick fisk körde med pirkar i helbrons. Gick tillbaks till invägningen och fick se att det var mer än mina barn till Juniorer som kan slå mig.Anna Mattson hade en fin påse på 6 Kg och Trål-Jocke hade petat ihop över 7. Själv hade jag 2,5 Kg. Andersén var ändå värre med sina 1,4 Kg. Möller fick 3 Kg.
Efter tävlingen körde vi en liten kula med Nora-pimplarna och jag fick se Trål-Jocke in action. Fisk i stort set vartenda hål. Provade lite olika djup och desto djupare så var det större men färre fiskar. Mikael och Möller fiskade precis under istaket och fick 201 respektive 245 borrar. Åkte sedan till Vallerås och checkade in på vandrarhemmet och käkade i Malung. Inför Söndagen så var Kappsjöns fiske flyttat till Färmen. En sjö som tydligen inte är lika populär som Kappsjön. Gick ut och hittade en egen vik där jag fick lite fisk men sedan började jag både frysa och svettas så det var bara att ge upp. Ett hål med 36 fingerfiskar som bäst. Avslutade med en Gädda på ca 3 Kg som gjorde en 12-metersrusning direkt för att sedan komma snällt till hålet och lämna tillbaks pirken. Puttade tillbaks gäddan utan att den varit uppe på isen. Fick på vägen hem reda på att det var strörstafisk-tävling oavsett art så kanske den skulle sparats? Satte mig i bilen innan 12 och körde hem för att titta på Bandyfinalen. Lite frustrerande att lyssna på radion och höra att det blir 1,2 och 3 -0 i rask takt. Resten fick jag se på TV. Matchens gigant Martin Berggren i Villamålet hade inte marginalerna på sin sida i första halvlek. Han var i kontakt med bollen på samtliga 5 Sandvikenmål. (inklusive straffen) Andra halvlek var marginalerna bättre. Utespelarna vaknade också till och spelade så bra som bara Villa kan. Och det räckte nästan. 6-5 till Sandviken när det feta käringa sjöng. Surt med de 3 sekvenserna som borde varit straffar men bollen är rund och fisken har fenor.
Får se nu hur det går till påsken med Storhamrasjön. Isen var inte direkt bra på Venjan och vintergraderna skall ju inte komma förrän i slutet av veckan. Det är bara att hålla tummarna, annars får det väl bli Ottsjön på måndagen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0