Anders Rotsen vann på Skalhamn

Idag har vi varit på Skalhamn vid Lysekil.
Undrade innan vilken typ av fiske det skulle bli. Hade lite tankar om att vattentemperaturen gått ned så att gyltor simmat ut och ersatts av torsk och plattfisk.
Dagen började med en regnskur som började när vi lämnade Lidköping och slutade när jag duschade.
Vi möttes upp vid 3 Älgar och for vidare till kusten. Väl framme riggades spöna och reglerna gicks igenom. Vi kortade ned fisketiden med 1 timma till 4 och utan utgångstid.
Jag valde sommarens fiskehörn då jag trodde att torsken skulle parkera där och stod och väntade på mina jig-försedda krokar. Efter några kast insåg jag hur fel jag haft och tänkte att nu är det klart med Rotsen och Challe som ångade inåt mot land alldeles själva och vi andra var kvar på öarna. För sent att ändra sig bytte jag till mete med mask och räka. Började långt ut för att fiska mig inåt med tanke på sprängstenen som käkar tackel.
Inga napp förrän man närmade sig sprängstenen tyvärr som vanligt. Fick en liten vitling och en torsk innan det började nappa gyltor. Ganska snart tog de större sänkena slut och jag fick börja fiska med lättare sänken.
I stort sett omöjligt att hålla full kontroll på tacklet med för lätt sänke och missade mer och mer napp.
I början funkade räkorna bäst för att efter en stund gå över på mask sedan tillbaks till räkorna igen.
Plockade ändå ihop 3,5 Kilo vilket var mer än vad jag trott skulle nappa med en vacker blågylta på 560 gram på topp. Detta räckte bara till andraplats då Rotsen sin vana trogen på denna sträcka återigen hade högsta vikten. Strax över 7 Kilo och Distriktsmästare. Grattis Anders!
I veteranklassen segrade Charles Fasth på drygt 6 Kilo strax följd av Lars "bagarn" Andersson och 3:a Branell.
3:a i seniorklassen kom Mikael Hjelm som vägde in dagens enda plattfisk som höll måttet. Fiskandes på snäckor "kubonger" som plockades direkt ut havet. Snacka om färskt agn!
Totalt sett en bra dag trots regnet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0