Karpkamp

Eftersom vädret för en gångs skull skulle vara bra på onsdagens förmiddag och jag och Albin var lediga samtidigt tog vi en tur till den lilla karpdammen.
Vädret var växlande med strålande sol och vindstilla för att växla till mulet och blåst nästa sekund.
I vart fall så satt vi ju på land och behövde inte använda någon avancerad utrustning. Varsitt matchspö laddat med flöte och krok som betades med maggot. Mäskade med 1 Kg och casters på "min" vanliga plats. Var trögt i början men efter jag gick ett varv runt pölen och fick ett par ströfiskar så släppte det lite. Albin drog mest i början men i slutet ökade jag och tog hem familjefejden. 28-17 i slutresultat. 2 st var spegelkarpar. Fisket efter de stora var alldeles lysande. Allihop lös med sin frånvaro! Undrar bara hur man skall få dem till att nappa?
På vägen hem stannade vi vid Hälleflysjön för att titta om det var någon aktivitet. Som vanligt såg sjön mycket inbjudande ut men inga säkra fiskvak. Jag tvekar själv på att det finn någon fisk i sjön. Ryktena gjorde ju att Götene SFK skall ha satt i såväl vitfisk och abborre samt ett gäng sommarlandskarpar i sjön men jag tror att det bara är fiktiva rykten. Jag, Matilda och Ronja var där förra hösten och metade i 3 timmar utan att ha ett säkert napp. Eventuell hade Matillda napp då flötet försvann 3 gånger men det kan ju också vara vinden som spelade oss ett spratt och linan drog ned flötet i sidvinden. Man kan bara spekulera i hur man skall få denna sjön till att bli fiskproducerande igen. Det var ju virkeslager i sjön förr i tiden och hela botten är fylld av bark. Kan det räcka att muddra sjön? Kanske hela sjön behöver tömmas och grävas ur? Men markägaren själv är bara intresserad av att ha kräftor i den men de klarar inte av sjön. Vi satte för ca 20 år sedan i ett 1000-tal kräftor men de har inte klarat sig.
Kanske sjön blir för varm på sommaren? Vore ju kul att ha en egen sjö någonstans men man får fortsätta drömma. Sådana plånböcker har sällan vanliga dödliga fiskeintresserade så att man kan köpa nån del av Sverige och lattja lite.

Kommentarer
Postat av: Matilda

Denna resa som du skriver om när jag och Ronja var med har jag ingen som helst minne av i nuläget..
Ska bli skönt att träffa dig imorgon igen, pokogis!

Svar: Saknar dig med gumman!
Tomas Leijon

2012-09-27 @ 21:58:37
URL: http://matildaleijons.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0