Hemma från Påskpimpeln.

Kom hem igår vid 11-tiden på kvällen mörbultad i kroppen efter helgens fisken.
Vikinganappet blev för egen del mediokert då jag vägrade att fiska smått eller mört.
Gick ut till min favoritplats på Landsomsfjärden med en hel bunt med fiskare. Tyckte att det var bra då de borrade massvis med hål och sedan skulle flytta. Skulle då få en massa gammelhål att fiska i och lyfta upp fisk mer än att borra. Tyvärr var det ju ingen större fisk i farten i området så hela planen sprack stort. Fiskade mig hemåt och sökte efter den bättre fisken men inte förrän jag fiskat ikapp Matilda som satt och fiskade på 10 meters djup fick jag någon vettig fisk. Hann få 3 stycken innan det var slut och utan dem hade jag inte vägt in ett halvkilo. Nu blev det 1760 gram och min lägsta vikt på Vikinganappet någonsin. Mikael Rhenman vann tävlingen och blev årets Viking. Lotta regerade i år igen och vann Damklassen.
Nya tag på kvällstävlingen och planen var sedan ett år tillbaks att fiska på ett område med kuperad botten där det alltid finns bättre fiskar. Nu var det ju så att det fortfarande är full vinter i Jämtland så det funkade inte alls. Matilda drog en 4-hektos direkt och jag försvann från området så att hon inte skulle bli nedborrad. Maria Ahlgren satt även hon och fiskade på duktigt längs med kanten med blandad kompott. Flyttade över till andra kanten i stället och fick även där en massa småfisk. Fick ett hål där jag säkerligen drog ett 50-tal men bestämde mig återigen för att det var inte sådana fiskar jag åkt dit för att fiska och gick ut igen för att leta stor fisk. Naturligtvis så hittade jag inga nu heller och vägde in 1773 gram som även det är min lägsta notering på kvällstävlingen där jag brukar placera mig.
Maria tog en välförtjänt andraplats då hon fiskade mycket bra på småfisken. I övrigt var det väl bara Möller som placerade sig. Han var ju utvilad eftersom hann endast var med denna dagen och på Storhamra.
Resa på kvällen till Svegs camping för att studsa på kudden och dra vidare på Måndagmorgonen för OS-pimpeln på Storhamra. Kännde att kroppen har fått stryk av allt borrande men när de sa att man fick gå på vägen norrut så bestämde jag mig för att testa inlopps-sidan. Vi gick i karavan uppåt men själv orkade jag inte följa med i de andras tempo så jag och Matilda halkade lite efter. Det blev en halvtimme på vägen för att sedan vika av ner på sjön och traska ut på isen. De flesta hade redan fiskat en stund och vi valde en vik som var ofiskade. Fick 4 fiskar i första hålet och av nappen att döma så var det inte helt fel ställe vi startat på. Matilda som satte sig på udden drog nästan omeddelbart en abborre på 513 gram så det såg ju lovande ut. Fick några bomhål men när jag kom ut på lite djupare vatten så nappade det lite bättre fisk och jag fick som mest ett 30-tal i hålen.
Var nog lite för mesig i mina förflyttningar och skulle sökt lite djupare ändå men fick ändå ihop 200 fiskar som vägde 7,8 kilo och gav mig en 7:e plats. Tettinen som hittat ett hål med lite bättre fisk kom på 8:e plats och Den utvilade Möller kom på 8:e eller 9:e plats men Eriksson kom precis utanför prisplats med sina 6,1 Kilo.
Segrade gjorde Per Morelius som alltid är med i toppen med sina 11,6 Kilo så var han nog mer än 1 kilo före 2:an Bra jobbat Per!
Min idol Kenneth Lilja hann dock inte in i tid då han gjorde samma som jag gjorde på SM på Mälaren och trodde att det var 1 timmes ingångstid när det var 45 minuter. Tråkigt Kenneth!
Jörgen var inte med och fiskade idag men han visade ju klass i Söndags då han vann Venjanrycket som 50-årsjubilerade. Han låter dock meddela att de försöker att arrangera en 2 eller 3 dagars cup i slutet av April som säkerligen kan bli en kul tillställning. Vårfiske efter abborre blir ju bara häftigare ju längre säsongen går och det här blir ju en lång säsong. Alla andra fiskepryttlar får ligga orörda innan den riktiga säsongen är över.
Åker gärna på fler tävlingar om det går men just nu är jag trött på att åka bil. Det blev ju 205 mil i helgen så det räcker för en stund.
Tack alla för trevligt sällskap i helgen. Gäller såväl de som var med på våran resa som urinvånarna och de andra tävlande under påskhelgen.
Synd bara att det var några som saknades i helgen.
Björne som håller på att repa sig. Krya på dig.
Bröderna bus. Bernt och snygg-Lars som lös med sin frånvaro. Saknade att munhuggas lite med er. Men nästa år!

Kommentarer
Postat av: Patrick E.Olsson

Jag känner då både en 4:a och en 5:a på kvällstävlingen:)

Vi fick bara ihop 169mil men då åkte vi ju med AnderSEN ! Nästa påsk är 2v senare så då kanske fisket blir ngt bättre!

Svar: Ja förlåt Patrik men jag är ganska så seg idag så allt kommer inte hjärnan ihåg.Det var ju i alla fall en resa jag sent skall glömma trots att vi inte fick några lunsar.
Det kommer väl att bli desto fler nästa år så då skall de få åka hiss.
Vi åkte ju Sundsvallsvägen upp för att hinna till kvällstävlingen och redan där är det 10 extra mil.
Undra bara hur många stugor vi får boka till nästa påsk?
Tomas Leijon

2013-04-02 @ 18:08:05
Postat av: Lilja

Hahaha,Tomas:-) Jag får signera några Novakartonger åt dig ;-) Bra jobbat på Hamra. Sköt om dig:-)

Svar: Tack Lilja!Sköt om dig så hoppas jag vi ses snart igen.
Tomas Leijon

2013-04-02 @ 20:05:10
URL: http://liljaskriver.blogg.se
Postat av: Patrick E.Olsson

Det e lugnt vettu =)
Inga lunsar? Jag fick iaf 3fiskar på kilot. Eller 1017gr på vikfjärden, 977gr på hammerdalssjön samt 893gr på vikinganappet sedan fick jag 7 fiskar fiskar till över 5hg så jag är mer än nöjd med storleken på fisken, det var snarare mängden som svek =)

Svar: Antingen sov jag eller så mörkade du tekniken för att plocka luns.Själv hade jag ingen över halvkilot tror jag.
Tomas Leijon

2013-04-02 @ 20:06:34
Postat av: Storm

Skönt att du hittade hem och att ni fiskade bra på Storhamrasjön på ett område som inte så många varit på.
Ja jösses vilka nya spännande områden det finns att upptäcka på denna sjö, synd bara att man inte har tid att upptäcka dom själv.
Byt idol !!!
Hae't Gött !

Svar: Ja det är ju alltid med vemod man åker hem från Storhamra.Men jag får vara nöjd ändå med flera fina placeringar i helgen.
Armarna är som gelé och för en gångs skull orkar jag inte fiska för närvarande.
Kommer säkerligen gå över innan helgen.
Angående Storhamra så är det ett fantastiskt vatten. Man kan hitta en vik som blir ens egen och harva i den en hel dag. Tror inte jag har varit på samma ställe 2 gånger utan provar nytt varje gång. Det finns ju fisk nästan överallt. Det gäller ju att hitta rätt storlek.
Angående idol-valet så är Lilja ett lysande exempel som liknar mig på några sätt.
Han är en duktig fiskare som har vunnit SM i pimpel. Det är ju "många" som har gjort det. Men tack vare honom så lever hoppet om att även jag skall få stå högst upp på pallen. Men den gången jag själv har vunnit får jag titta uppåt efter en ny idol. Då ligger du risigt till ihop med Heiki Vuotolainen med flera.
Även Charles Fasth kan ju då bli min idol för vem kan stoltsera med ett sådant facit.
1:a Pimpel SM
1:a Havsfiske SM
2:a Kustfiske SM
5:a internationellt
Och detta på samma år!
Hoppas att vi ses mer under vintern på isarna!
Tomas Leijon

2013-04-02 @ 22:12:31
Postat av: Ahlgren

Bra jobbat på Storhamrasjön Leijon

Svar: Tack Daniel!Nu har det ju visat sig att hårt arbete lönar sig i längden.
Tror nog att du kommer att bli giftig nästa år på Storhamra med.
Hoppas bara att vi får komma ut på mer fiske i vinter för den är ju inte slut ännu.
De kör en tävling på Kappsjön på lördag.
Sugen?
Tomas Leijon

2013-04-02 @ 22:51:50
Postat av: Bertilsson

Tack för trevligt sällskap under Påskhelgen Thomas med flera ,en del av er gjorde en mycket bra helg med avseende på motståndet,men det minne som jag tar med mej är nog när Gunilla fick sin största borre på storhammra ca 150gr och jag får gå fram och själv och tala om att ta upp den försiktigt så att du inte river den i hålet och där efter går jag tillbaka till mitt hål,3 minuter senare tittar jag efter hur det går bakom mej ,då får jag se att hon sitter böjd över skryllan och har Pressat ner fisken med stövlarna i snön i en håla och siter och lirkar med kroken,ja ja så är det på premiärpimpelhelgen.Detta gör vi om nästa Påsk

Svar: Hoppas Gunilla var nöjd med resan.Nästa år kanske hon är med och dominerar ute på isen.
Självklart åker vi även nästa år.
Tomas Leijon

2013-04-03 @ 18:23:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0