Näsrämmen idag

Jag, Ronja och Patrik åkte till Värmland för att fiska ytterligare en gång denna säsongen.
Trodde att tävlingarna var slut i södra Sverige men fick reda på att Knallen fiskat i dagarna 2.
Vi for i stället norrut och Norr om Lesjöfors var vi framme vid Näsrämmen. En sjö som kan bjuda till och ge riktigt bra fiske emellanåt varvat med slöfiske efter microber.
Kom sent ut som vanligt och började i viken väster om kyrkan som har gett en hel del fisk tidigare. Tyckte det såg ut som en bra startplats då det verkar vara en lekvik för abborren. Började långt in för att fiska oss utåt men inte förrän vi kom utanför viken kom det första nappet. Fick 3 microber som skulle följas av fler bomhål. Fortsatte ut på grynnan utanför kyrkan och fick där ett par bamsingar på säkert 34-35 gram. Velade omkring i området utam framgång. Gick sedan in i viken utanför gravplatsen med 2 fiskar som resultat. Fortsatte ut mot ön där vi sprang på Patrik som fick en och annan microb . Fortsatte förbi till stora stenen och övergick i ett desperat försök med balanspirk men nej, det gick inte alls idag. Nu började goda råd bli dyra. Ronja hade än så länge bara haft ett enda napp. Övergick till att peppa henne så att hon i varje fall skulle få en fisk. Pepprade kroken med blodis och pekade ut ett av Patriks gamla hål och backade själv undan. Ganska snart hörde jag- Nej. Ronja tappade fisken i hålet. Några sekunder senare jublade hon då hon landat dagens första. Efter 2 snabba till sa hon- Pappa det är ganska kul att fiska små abborrar också.
En sådan kommentar värmer och man vet att hon är nöjd med tillvaron. Dagen räddad och Ronja tar 3 till innan slutskottet går och hon kan väga in sina 94 gram.
Det är en fröjd att se denna lilla människa som sliter på isen och lär sig mer för varje gång så jag hoppas att fler ser detta och tar med sig sina eller andras barn ut på fisketur.
Varför inte börja nu någon vårdag med att ta med barnen ut och meta lite mört. Det är aldeles underbart att se den fiskeglädje som kommer ifrån dem även om det så bara är en 10-grams mört som nappat.
 
Såg även att i Lofsdalen vann Tomas Larsson andra dagen med 3,9 Kg vilket man unnar honom helt klart.
Att detta yrväder på isen är en duktig fiskare vet nog de flesta vid det här laget. Bra jobbat Tomas och sköt om ditt finger så att det inte blir några följder på skadan.
 
Peo Nilsson är en tvättäkta sadist!
Han ringde mig innan tävlingen och talade om att de om 2 veckor har tävlingar i Jämtland på 2 gånger Gåxsjön.
Ena dagen vid Kakuåsen och den andra vid Lövberga, Bägge 5-timmars.
Båda sjöarna tillhör favoriterna och jag skall nog stänga ner internet och slå av telefonen den helgen för jag vill hellre vara där än någon annanstans.
Lövberga vill jag ha revansch på då jag endast varit där första året vi var uppe på påskpimpeln och inte hade begripit hur fisket i Jämtland är.
Vi trodde att det var segare än hemma och tyckte vi fiskade bra om vi kom upp i 3-4 Kg på en 3-timmars vilket ofta gav resultatet längst ned på lista om den gjordes tillräckligt lång.
Kakuåsen vet jag inte om jag borde sätta min fot på igen för det är en härlig känsla att kunna säga att man har en sjö som man är o-besegrad på.
Till alla andra som har en möjlighet: ÅK DIT. Ni kommer säkerligen inte bli missnöjda.
Gå in på Ulriksforsarnas hemsida så får ni vägbeskrivning.
 
 

Kommentarer
Postat av: Storm

Kanon Tomas angående barn och fiske :) Vet precis som du att det gäller att engagera sig om man skall lyckas. Håll örorna öppna för det kan bli 2*3 timmar under två dagar här om två veckor och kanske även helgen efter det ;)
Hae't Gött !

2013-04-14 @ 22:50:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0