Skånsk dominans vid SM i Int-mete

Årets upplaga av klubblags-SM gick av stapeln i Norrköping i helgen.
Från Lidköping var vi ett lag bestående av Mig, Challe Fasth, Daniel Blom och Mikael Hjelm.
Lyxföraren Micke hämtade upp oss alla innan resan. Blom fick hämtas på vägen och fick därmed sovmorgon för vi hämtade honom klockan 4.
Fram till tävlingsplatsen som var ny för oss alla och spänningen var olidlig. Vi hade ju hört om hur mycket braxen det finns i vattnet och dubbla keepnet var att rekommendera. Lottningen skedde och vi fick plats 4. På vägen ut stötte jag på en trallande Holst och undrade varför. Jag fick bästa peggen, sa han med ett leende på läpparna.
Jaha tänkte jag då får man satsa på andraplatsen då han även är ganska duktig.
Lodade upp min plats och började fiska. Såg ganska snart att det inte var riktigt så mycket fisk som jag drömt om men kämpade på. Testade 5-metaren intill kajkanten, 7-metaren som grundplats och feeder och match på ca 30 meter. Fick det mesta på feedern. Det knepiga var att träffade man mäskplatsen inom 3 meter så smattrade det i spöt på vägen ned precis som om det vore fullt med löja på platsen men om man råkade kroka någon så var det en braxen eller en björkna. Trodde då att det var ett perfekt läge för matchspöt men icke sa Nicke. Inte ett enda napp på vare sig slider eller fast. Såg att min vänstra hand för dagen från Constellation fick i stort sett på nedslag med sitt matchspö. Kom inte på vad skillnaden var men fortsatte med feedern. Vägde in 7 kilo som räckte till en 17:e plats för dagen. När vi kom till Holst så hade han använt sina 2 nät ock vägde in 45 kilo vilket gav honom en andraplats snuvad av grannen med några gram. De översta platserna var i stort sett fisktomma så detta var en mycket ojämn sträcka så här hjälpte eller stjälpte lotten lite väl mycket. Kan inte se att det var möjligt att få 45 kilo på min peg och de på höga nummer hade nästan inte fått fisk. Se Marcus Enström som vann landslagskvalet förra året rädda namnet med 3 fiskar om jag inte minns fel. Men många var det inte.
Hossa dag 1 med ett av sina nät som renderade i en andraplats för dagen.

Dag 2
Efter en natt på Himmelstalunds camping summerade vi våra reultat Blom 7 Micke 15 och Challe och jag jumbo med 17 poäng. Med dessa poäng ringde jag och avbokade supporterbussen till nästa års klubblags-VM.
Fick ju i stället se vilka möjligheter vi hade och närmast på stryklistan såg vi FK Match.
Så målet för dagen var att ha kul och gå förbi Dalmasarna.
Micke vågade inte lotta en dag till så Challe fick den äran. Jämmer och ve, han drog nummer 16.
Ja det var ju bara att bita i det sura äpplet för helt plötsligt blev det krav. Plats nummer 16 var ju den platsen som gav gårdagens högsta vikt så nu hörde jag Jimmy Brax säga att har man inte 65 kilo så kan man packa ihop och åka hem. På min vänstra sida hade jag den gode Anssi från Splash. Kan bli kul att fiska bredvid honom så kan man få lära sig lite om hur han fiskar med. Starten gick och taktiken var samma som dag 1 med samma spöuppsättning. Hade direkt ett par smygnapp på 7:an innan jag krokade dagens första braxen. Var förhållandevis trögt men ökade efter ett par minuter så efter första timmen låg jag före grannarna så långt jag såg. Anssi satt och muttrade lite men sedan bet han i och visade att det var han som banne mig skulle ställa dit skåpet. Efter 2 timmar var det ganska jämnt mellan oss och 10 minuter över 1 kastade jag i mitt andra nät medans Anssi väntade till halv 2 men efter detta gick det i stå. Massvis med braxen missades i krokningen medans Anssi fick brax på brax. De fiskar jag fick hade bokat flygbiljett till keepnetet medans Anssi:s håv inte led av torrsprickor precis. Förresten så fick han så pass grova att han till och med bröt av håven på en.
Vid invägning visste jag att jag var slagen av Anssi rejält men inte med hur mycket.
Han vägde in 50 kilo medans 26 kilo låg i det sista nätet fångat på 1,5 timme medans mitt andra som använts nästan 2 timmar endast vägde 9.
Min egna fångstvikt skrevs för dagen till 28 500 gram vilket räckte till en 5:e plats.
Kul i varje fall att fisken spridit sig över hela B-sträckan men fruktansvärt ojämnt ändå.
För de andra i laget gick det inget vidare för så matchen förlorades mot FK Match och detta berodde på krossen från Orsa Peter Lind som bägge dagarna dominerade sitt område. Men nästa år så !!
I juniorklassen segrade Team Z från Skåne med FK match på andraplats
SM-vinnarna Team Z flankeras av FK match som tog silvret

I seniorklassen fick Lilja rätt i sitt tips. och han verkar ju bättre på att tippa än att meta.
Segrade gjorde nämligen Balans på 33 poäng. En strålande prestation i detta ojämna vatten.
Segrande laget Balans skiner ikapp med solen.

På silvermedaljen blev det också en förhandsfavorit nämligen Constellation Syd.
Constellation med sin nyvunna silvermedalj.

På bronsplats kom det handplockade laget Splash som alltid håller sig framme i täten.
Splash med sin bronspeng.

Man kan ju se att det i toppen inte finns en enda duvunge.
Samtliga är rutinerade rävar och de flesta har fiskat i Svenska landslaget vid ett eller fler tillfällen.
Så nu gäller det för oss andra att satsa ändå hårdare för att komma ikapp och förbi de stora elefanterna.
Kanske får krypa till korset nu och införskaffa mig ett T.A.P för att klara av alla sorters fiske.