HDH på Mansjön

I går söndag så avgjordes HDH-cupen i pimpel.
Arenan var Mansjön söder om Los i Dalarna. En sjö jag själv aldrig besökt men då den ligger att Haubits-skott från Storhamra så kan det ju inte vara helt fel. 73 glada pimplare samlades vid sjön förväntansfulla precis som jag. Hade lite tips på vart fjolårsvinnaren hade suttit så där fick jag börja. I viken var det inget dåligt manskap som satt  då Dyberg, chefen, Erik, Blom, Storm junior och jag och en till skulle tampas om fisken. Vi spred ut oss med chefen längst in, Dyberg och Erik vid bryggan, Blom, junior och den andre längs med ön och jag själv började mitt i. Ingen fick någonting så jag fiskade mig över mot startsidan och hittade en djupränna som var 5 meter djup. Samtidigt droppad de flesta av och lämnade viken. Samtidigt fick jag en 70-grammare och återfick lite hopp. Jag och Blom harvade kvar tills det gått en timme och då hade jag fått 4 stycken borrar samt blivit av med en pirk på en bumling. Nappade som en abborre men linan gick så snabbt att jag anar att det kunde varit en gädda. Fortsatte ut bakom ön på utlopps-sidan av ön och fiskade mig över hela sjön. Blev förvånad att det var så grunt i den delen och inte förrän man närmade sig andra sidan blev det djupare. Djupet var strax över metern och gav inte ett napp. Väl på andra sidan satt en mindre klunga med Lill-Thomas och Dyberg i. Såg att de satt och fiskade med tafs så jag gick fram och kollade innan jag fortsatte. Längs med ön på andra sidan såg jag en veteran som tog 2 skapliga borrar på 3-krok medans jag gick förbi så jag slog ett hål ett 20-tal meter längre bort. Ner till botten så small det på en direkt. 20 hål senare var det fortfarande samma resultat så jag lämnade området. Borrade mig runt ön igenom vassen tills jag kom på insidan av ön som var helt oborrad. Började inne vid vassen och fiskade mig utåt. När jag kommit ut på 3 meters djup kände jag att det var fisk i hålet så jag plockade upp och satte på ett par mygglarver. Fick direkt 4 borrar innan det blev tomt igen. Borrade ett hål utåt där det var 30 cm djupare men tomt. Tillbaks igen i samma höjd med fiskhålet. Kände inget så jag knackade i botten med pirken. När jag lyfte upp pirken så var det tungt. Pinne trodde jag men efter en halvmeters lyftande dunkade det i spöt. Väl uppe så rev jag fisken i hålet och svor en liten ramsa som inte skall nämnas här. Ner igen och knacka. Lade ner pirken på botten och kände hur det drog till igen. Plockade 3 snabba på detta. Blom kom då från andra sidan av ön och fick någon microb och fortsatte. Såg att någon fiskat runt ön i början på tävlingen så jag gick in till ett gammelhål och fick 4 raska fiskar. Följde de gamla hålen runt i viken utan ytterligare napp. Gick då tillbaks dit där veteranen satt och testade runt i hålen men fick ingen där. Fiskade mig då rätt över sjön som hade ett grundparti mitt i med skapliga kanter. Tyvärr blev det ingen fisk där och jag slutade på 1,2 kilo. Blom hade 0,8 kilo och Albin som hittade fisk de sista 10 minutrarna hade 1,4 kilo. Challe blev återigen bäst i bilen med över 2 kilo och en 8:e plats i veteranklassen.
Segervikten för dagen var 4,9 kilo. Resultat ser ni på pimpelsport.se
Intressant att se hur det skall fiskas däruppe.Sällan samma vinnarplats då fisken verkligen flyttar sig och byter ståndplatser mer än de gör hemma. Att det är ett vatten med genomlopp av ett skapligt vattendrag har väl en bidragande effekt då det efter det varma vädret har smält de 30 centimeter snö som tidigera legat däruppe och runnit ner i sjöarna med nedkylning som följd. Fiske stod tydligen i inloppet där det var djupt och kuperat på botten. 8-9 meter djupt med toppar på 2-4 meter. Riktigt intressant botten jämnfört med utloppsdelen som var slätare. Den nedre delen är säkert bättre när det ligger snö på isen och det är stabilare vinter. Man får väl se när man kommer till denna sjön igen. Vägarna förresten var mycket skiftande. Mellan Woxna och Los var det ömsom ren väg ömsom isgata så man får ta det vackert när man kör däruppe.
Söder om Siljan kan man glömma allt som kallas isfiske och i stället plocka navel-ludd eller något annat intressant.
Nyårsafton och Nyårsdagen är det återigen tävlingar där uppe. På Afton så är det en tävling vid Edsbyn om jag inte hörde fel och på Dagen är det på Fågelsjö söder om Sveg längs med E 45. Fågelsjö är en sjö jag själv gärna skulle åka till då det är fiske efter fin fisk i sjön. Fisk från 2 hg till kilot är det man skall fiska efter. Låter kul.
Nästa helg skall de försöka anordna en 3-dagars pimpel i området. Sjöarna är ej spikade då isar måste testas först. Men det troliga är att det blir emellan Orsa och Sveg då det ligger i ett köldstråk och därmed har de bästa isarna.
Är många som ligger i startgroparna men inte har några isar att avreagera sig på så det kommer nog att vallfärda en hel del folk till Dalarna nästa helg.
Vad det gäller våran egen DM-serie så ser det ut som på Kameruns avbytarbänk.
De 3 första Söndagstävlingarna är våra DM men jag tror inte att någon av de inplanerade 3 första kommer att gå att genomföra. De planerade var ju 5:e på Skärvalången, 12:e på Vristulven och den 19:e på Kyrksjön.
Kung Bore får ta i lite nu så att vi slipper åka bil hela helgerna.

Kommentarer
Postat av: Möller

Om det finns intresse från "eran sida" att haka på så har jag bokat boende på vandrarhemmet i Noppikoski. Fredag-måndag.... Det finns fortfarande plats där och vi räknar med att vara minst 10 personer. Vi kanske kan få ihop ett gäng och stråla samman där? Om det nu blir 3-dagars.

Svar: Andreas. Vandrarhemmet i Noppikoski kan jag inte rekommerndera.Vi bodde där för ett par år sedan och boendet var OK. Men maten var under all kritik.'Fick även där en städavgift då de hade fått "sanera" alla rum och så var inte fallet då jag själv hade inspekterat våra rum. e var exemplariskt städade och renare än när vi kom. Dock var det annat folk kvar i det gemensamma köket som var utspidda över hela köket och vi kunde inget göra.
De arroganta tjejerna som hade hand om stället var MYCKET snäsiga emot oss och vi kommer inte att bo där någon mer gång om det finns något annat boende att tillgå.
Rekommenderar mer Orsa camping som har mycket bättre service och trevligt folk som sköter om det samt att man kan få precis vad man vill ha att äta såväl inne i centrum som på bowlingen som ligger ihop med campingen.
Jag rekommenderar er att byta boende.
Det kan göra att det blir lite längre till tävlingarna men det är det värt.
Kan ju även bli tävlingar i Älvdalen och då är det närmare ifrån Orsa.
Tomas Leijon

2013-12-31 @ 00:06:24
URL: http://knallens.wordpress.com
Postat av: Möller

Ajdå, tråkiga erfarenheter! Tack för feedback. Vi har diskuterat lite om hur vi ska göra men vi chansar nog ändå och ger dom en andra chans. Vi är 12 gubbar nu så det kommer bli 3 roliga dagar! Vi ses däruppe och kör försiktigt! God fortsättning! 👍

Svar: Vi kommer själva att bo i Sveg och får då kortare resor till tävlingarna och tillgång till ätlig mat.Ses på Lördag.
Tomas Leijon

2014-01-01 @ 12:55:07
URL: http://knallens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0