Abborrjakt Jämtland runt

Dagens resa började mot Gåxsjön vid Lövåsa. Vi skulle kolla om vägen var plogad in och i så fall köra in där. Väl framme vid vägen såg vi att den var plogad så in det bar. Snöytan på vägen var ganska mjuk av de senaste dagarnas töväder men ingen fara. Halv-vägs in vid vändplatsen blev läget värre. Ytan var inte längre lika bra skrapad och vägen blev plötsligt ofarbar. Turligt nog så klarade vi av att backa tillbaks till vändplatsen. Bara att bita i det sura äpplet och fara vidare till Hotingsjön. Ryktena går ju om de enorma abborrar som dragits där senaste året med en topp på 2,8 Kilo och det lockar ju.

Löste kort på bensintappen och fick tips av ortens trollingkung som lämpligt nog stod i kassan för dagen. Parkera vid ishallen och gå ut på vänstersidan av ön till höger var tipset. Sagt och gjort så styrde vi kosan däråt. Började strax innan ön och fiskade oss bort längs med öns vänstersida. Flera hål innan det hände något men när jag satt lite längre i ett hål kände jag en stöt. Gjorde ett lockryck och en ny stöt. Halade upp en 150-grammare och släppte snabbt ned med en omedelbar ny stöt och en ny 150-grammare. Ned igen och det smäller till. Linan gick av uppe i spöt och änden låg kvar i hålet. Rafsade åt mig linstumpenoch kände att jag rev något på vägen upp. Knöt om pirken i stället för att riva upp ett annat med all fisk borta som resultat. Efter detta fick jag endast en fisk till medans Rasmus plockade lite men kom endast upp i 7 stycken. Vi förflyttade oss tillbaks till gårdagens Rudsjön då nappet var  bättre där. Väl framme så gick vi ut i området där Matilda blev av med pirken under gårdagen. Fick fisk direkt så valet var helt korrekt. Fortsatte sedan in i området vi fiskat i under gårdagen med att testa många hål från dagen innan då gammelhål brukar samla fisk. Men inte idag. Fcik i stort sett ingen fisk i gammelhålen och bestämde mig för att gå bortanför där vi fiskade dagen innan och så fort som jag kom ut på oborrad is så fick jag fisk i strort sett i varje hål. Varierande storlek på fisken med 1-10 fisk i storlek 30-200 gram. Ganska försiktiga napp men alla satt med svald krok så man undrar hur man kan missa några hugg över huvud taget. Fick sedan ett OK-hål. Direkt vid lodning kände jag en stöt i spöt med en missad fisk. Nytt lockryck och en ny stöt. Krokade och halade upp en 6-hektos. Snabbt ned igen och så fort linan sträckt upp kom nästa stöt. En 4-hektos fick syna isens ovansida. Fick 3 till innan jag rev en och det var slut på det roliga. 1,5 Kilo på 1,5 minut då det som tog längst tid var att kroka loss fisken. Det är ju inte helt urtråkigt. I morgon blir det nog en sväng till Sundsjön vid Pilgrimstad på vägen hemåt då vi måste åka hemåt inför helgens serieavslutning med Knallen och Fävren cup på söndag. Hoppas bara att fiskstorleken blir samma då. Det är ju skönt när det svarar tillbaks i spöet när man krokar och man inte behöver gissa om fisken sitter kvar eller inte.

 


Kommentarer
Postat av: Ahlgren

Jag längtar nästan inte alls till Jämtlandsfiske..

2013-02-27 @ 22:25:37
Postat av: Patrick E.Olsson

Du får hoppas att Jämtland ligger kvar 2015 då Ahlgren !

2013-02-27 @ 22:46:22
Postat av: Patric

Vad menar du med det inlägget Patrick E.Olsson??

2013-02-27 @ 23:16:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0