Abborrjakt på Rudsjön

Dagens fiske på Rudsjön. Kollade väderrapporten inför dagens fiske med ett regnväder på väg västerifrån med en massa vind. Vaknade på morgonen och det ven från träden ordentligt så jag väntade lite med att väcka barnen. Efter en stund lugnade det ned sig så att jag tyckte det blev OK. Det får gå så länge det går. På eftermiddagen skulle det komma in kraftigare vind och nederbörd i form av regn över Jämtlandsfjällen. Gick ut vid gården och började med att fiska av oss det värsta på grundvattnet med fisk i strort sett i varje hål. Inte många men ändå. Matilda tjoar till då det kommit en kluns och bitit över hennes krok. Springer över till henne men då smäller linan av i iskanten.****** sa Matilda och knöt på en ny pirk. Bra start ändå tänkte jag. Vi har ju inte ens kommit ut på djupet där de brukar gå så det ser ju bra ut. Efter en stund tycker Matilda att det är dags att göra det vi åkt hit för. Ut på djupet och dunka efter luns. Föret på gårdsidan var bra men i skoterspåren gick det som på ett dansgolv över mitten av sjön. Då jag gått i raskare takt än de övriga så slog jag ett hål och inväntade de andra. Skickade dem vidare norrut då djupet var för grunt, ca 5 meter. Föret härifrån var värsta tänkbara. Slask med en tunn skarehinna över gjorde det mycket jobbigt att ta sig fram. Endast Ronja kunde gå uppepå. Kom ut till rätt djup och stannade. Endast Rasmus fick napp under tiden vi fiskade där. En abborre på ca 2 hg. Eftersom det blåste så pass mycket och regnet skulle komma beslöt vi oss för att gå tillbaks till gårds-sidan. Dels för att få lä, dels för att få fisk. Det får gå på fram tills regnet kommer. Lät de andra gå före för att tråka ut nån fisk men de hade ingen humor så jag fick gå tomhänt från djupet. När jag gått ikapp de andra så slog jag ett hål och fiskade mig inåt. Napp direkt men det blev bara ett öga. Fortsatte Österut längs med kanten och fick fisk i de flesta hålen. Hittade på lite bättre fisk men inga över 3 hg. Hittade dock ett par grynnor som kan vara bra att veta om inför framtiden. Abborren stod idag på 2-4 meter på kanterna till dessa grynnor. Rasmus blev av med en krok på fisk och jag själv rev en luns men de räknas ju inte så vi bommade idag. I morgon får vi se vad det blir. Antingen Gåxsjön Lövberga eller om vägen inte är plogad så far vi till Hotingsjön i Hoting. Där har de ju dragit stora lunsar det senaste året. Största på 2,8 som inte längre räknas till gris utan snarare svin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0