SM Internationellt mete 2013

Helgens fiske i Växjö var en ny upplevelse.
Har aldrig tidigare fiskat på dessa sjöar och hade turen att få prova på bägge två.
SM-dagen började med att Mikael och Challe hämtade upp mig 04:45 för att fara de 24 milen till Växjö.
Vilken lyx att inte behöva köra själv!
Kom fram 4 minuter innan anmälan så det var en god beräkning trots att vi tog sikte efter Stormen som vi trodde var en halv inföding i byn men ack vad vi bedrog oss. Vi fick dock en sightseeing på delar av Växjö vi aldrig annars hade fått sett. Tack Jörgen.
Väl framme så var det det vanliga att språka med folk och kolla in lite ny utrustning. Hittade en mäskbalja för att sätta på konten som var perfekt enligt mina önskemål.
Sedan lottning och drog en lott i Trummen på E 9 vilket var 4:e från kant.
Testade runt på min plats för att kolla ut djupet och det var ju som ett dansgolv gjort av Skanska.
Djupast på 7-metarn med kanske 7 centimeter till godo mot matchspöt. Ute på rullspöplatsen och inåt skilde det nog som max 2 centimeter. Och djupet var ca 1,5 meter.
Började med att mäska upp ordentligt på 7:an för att gå ut till matchplatsen med slangbella. Skyttet stämde bra och de flesta bollarna satt inom det området jag tänkt så så långt var jag nöjd.
Fisket började jag med 7-metarn och Strid till vänster med T.A.P Hade en massa dragande som liknade kräftnappmen ingen krokad fisk medans Jonas plockade ett 15-tal småmörtar. E 12 med Mikael Jeansson å andra sidan började med 1 karp, 3 braxar och en sutare innan jag efter 1 timme och 45 minuter fick min första fisk på feeder. Äntligen en brax som inte kom på kantplats. Vi alla trodde att nu börjar det rocka men rock´n rollen avtog direkt. Fortsatte att variera mellan 7:an, match och feeder. På 7:an tappade jag en mört i vattenbrynet och fick sedan tvärstopp när jag skulle flytta men fick bara upp ett fjäll stort som tumnageln. Fortsatte träta med feedern vilket var det enda som fungerade för mig och fick ett par mörtar och några braxar till och vägde slutligen in 1710 gram vilket gav mig en 5:e plats. 7 hekto från 2:a platsen men Mikael Jeanson var outstanding på sin kantplats med över 8 kilo på 7 fiskar. Jag slog i varje fall mina grannar så man får väl vara lite nöjd ändå.
Åter hos Challe som också fått en 5:a idag i Växjösjön träffade jag på Kristian Ekman från Alingsås. Han var ganska nöjd eftersom han fått en etta med dagens högsta vikt på 21 kilo. Mycket starkt jobbat Kristian.
Tänkte då att han får bli min mete-idol likt Lilja är min pimpel-idol.
 
Tillbaks till stugan efter lite Thai-mat för att rätta till utrustning och vila upp sig inför Söndagens batalj.
 
Upp, käka frukost och dra iväg till anmälan klockan 7 för att lägga upp lite taktik inför dagen.
Vädret var bättre idag och endast ett par stänk kom ner under tävlingen vilket kan jämnföras med Lördagens 2 timmar regn.
Lottade mig på C11 vilket var nästkant utåt i Växjösjön. Undras om fisken har gått in för att ställa sig mitt på sträckan eller om de står kvar utanför? Gick en sväng bortåt för att titta och utanför tävlingssträckan var det fullt med småfisk i ytan. Kanske ett gott omen att den stora fisken har ställt sig på tävlingssträckan och tryckt bort de små?
Min peg dag 2.
 
Fisket började och jag följde min tilltänkta plan direkt.
Grundmäskning på 7:an och sedan slangbella på matchplatsen.
Började direkt med feedern med en del beten i för att få dem precis dit jag ville och gick sedan över till 7:an.
Bara smånapp och inte lika mycket rullande och vakande fisk här jämnfört med Trummen på Lördagen då de till och med gick precis utanför fötterna. Karpar och braxar avlöste varandra att retas för att inte nappa.
Efter en halvtimme fick jag första braxen följt av 3 till i en rask följd. och trodde att det var på gång men flera gånger under dagen inträffade det att man fick ett par snabba för att sedan bara ha problem med löjan.
Hade hört att det fanns så lite löja i sjöarna att det inte var någon mening att fiska på dem men det stämmer inte riktig. Jag hade så pass mycket och stor löja på platsen att det hade räckt ganska långt denna dagen braxarna till trots. Fick gå över till lysmask för att löjorna skulle låta bli kroken och kunde då få nån brax emellanåt. Sista timmen var löjorna i betydligt mindre mängd på feederplatsen och jag fick igång fisket lite bättre.
Fick lägga ut feedern för att låta den ligga stilla i en minut innan jag flyttade den 15.20 cm åt gången och då kom nappen som bara sjöng i spöt. Spurtade till mig 11,6 Kilo vilket räckte till en fjärdeplats för dagen och en nittonde totalt.
Får vara nöjd ändå trots att man hade större förhoppningar på både fisket och resultatet.
Jag med fångsten i Växjösjön.
 
Denna dagen slog jag bara den ena grannen men får hålla mig ganska nöjd ändå.
 
Åter till samlingsplatsen och prisutdelningen.
Kul att det var så många juniorer som fått chansen med denna typ av fiske och att föräldrar och klubbmedlemmar ställer upp med hjälpen som behövs.
 8 startande i yngre herrjunior har jag aldrig sett och det är ett gott omen.
Yngre herrjunior
 
I äldre herrjunior var det 3 startande men vilka fiskare de var. Om jag inte har fel så vann de sträckan på över 20 kilo båda dagarna.
Äldre herrjunior
 
I begränsade klassen var det 14 startande och Nille kände sig nog lite ensam då han var enda Norafiskaren på pallen detta året.
Begränsade klassen med Nille på topp.
 
I Seniorklassen vann Marcus Envall föga förvånande guldplaketten. Han vann ju även landslagskvalet och Örebro höst-träff för att nämna något om förra året.
Glädjande nog så hade Kristian Ekman Alingsås stolthet fiskat bra även dag 2 och knep silverpengen på högre totalvikt än 3:an som även han hade 1+2.
Kristian. Nu ÄR du min mete-idol!
Seniorpristagarna.
 
Titta nu noga på bilden så ser ni en tydlig markering.
Längst till höger står han ju. Kent "kant" Adell. Till och med på bilder så drar han kantplatsen och vill hör markera att kantplatserna är hans.
Detta trots att han blev slagen av grannen vid sidan om honom både placeringsmässigt och kantplatsmässigt.
Stormen drog ju både A 1 och A 12 medans Kant Adell endast fick ärva A 1 dag 2 av Jörgen för att dominera sträckan.

Kommentarer
Postat av: Jimmy rättar igen!

Bara för protokollets skull så hade han kant på B sektionen på lördagen (B12) också, Kent alltså!😊

Svar: Å fan.Felinformerad.
Tomas Leijon

2013-06-03 @ 22:35:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0