Sundsjön igår

Var en sväng via en visit till Herr Benka till Sundsjön vid Pilgrimstad.
Sundsjön är den sjö som vi ser som en Schweizerost på påskdagen då vi far till Vikinganappet.
Fick tips av den gode PEO om vart vi skulle fara men med vetskapen om att det varit trögt även på de "säkra" ställena. Hittade utgångsplatsen och marscherade ut. Samtidigt så ringer den gode PEO och undrar varför jag ringde honom 3 gånger klockan 5 på morgonen. Hoppsan! Knapptryckningar i fickan kan ju ställa till problem. Får nog skaffa ny telefon snart. Hör ju inte alltid om det ringer heller.
Väl ute mitt på sjön skulle vi leta upp ett grundflak som skulle ligga mellan en vass på ena sidan och en ö på andra. Såg ett par veckogamla hål och testade där. Första hålet fick jag 12 stycken men inte den storlek jag önskade. Matilda ropade att det nappade bra hos henne och vi sprang dit.Hon satt på kanten till grundflaket och det var där som det stod någon fisk att tala om. Fick lite ströfisk men ingen vidare fart på dem. Mest nappade det på 7-8 meters djup. Gick över hela grundflaket på vägen tillbaka med endast ett par fiskar som resultat. De andra som hick på djupet hade bättre fiske. Kan ju summera veckans fiske med att man var tvungen att hitta gräsbotten för att få fisk. Har även hittat en hel del nya grundkanter att fiska på när det läggs tävlingar där. Min bild av bottentopografin i sjöarna har ändrats då jag har trott att det varit slätbotten på många ställen har visat sig helt fel.
De gånger jag varit där har jag haft oturen att missa de flesta grynnor som finns .
Att gnälla på trögt fiske är ju lite beige för att få 10-15 Kg på en dag är ju faktiskt ganska bra. Men man har ju höga förhoppningar på fisket i Jämtland. Kommer säkerligen bli andra boliner under påskhelgen.
Isläget ser kanon ut just nu då all snö har sjunkt ihop och de skall ju få 15-20 minus under helgen så att stöpet kan   frysa ihop och ge oss ett parkettgolv att gå på.
Återkommer senare mad lite bilder från resan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0