Tero Supperi segrade på Fävren cup

Då var årets upplaga av Fävren cup avklarad.
I ett strålande väder gav sig 130 pimpelsugna i alla åldrar ut på isen.
Kom själv ut på isen efter startskottet gått då det var mycket prat , påklädning och kissepaus mitt uppi alltihop.
Då de flesta valt att springa iväg så började jag och Ronja direkt utanför starten för där hade vi ju aldrig fiskat. Märkte också att vi glömt att vi körde 2 och en halv timma söderut och där var det blankis och vi hade broddarna hemma! Beslutade för att borra oss utåt mot ön och slog hål med jämna mellanrum. Fick först napp i 7-8 hålet med var sin abborre i dessa. Borrade runt utan resultat och fortsatte Många bomhål senare var vi ute vid klungan som satt på kanten till en grynna innanför ön. Fick en mindre fisk och tappade ett par i iskanten. Borrade runt klungan och fortsatte in mot ön. Helt utan napp. Såg att fiskarna de drog var loppor och någon enstaka fisk med vettig storlek. Tog ett par hål i schweizerosten med 2 små som resultat. Testade även med tafs och balans utan ett enda pet. När jag sedan satte mig bredvid Bernt Andersson som förnedrade mig med flera snabba men mycket små fiskar bestämde jag och Ronja för att fiska oss tillbaks på grundare vatten. Lättare för Ronja att fiska då det inte är så mycket lina att hålla reda på och vi kanske kunde få någon lite bättre. Fortsatte hela vägen, även förbi hålen jag tidigare fått fisk i var det samma resultat. Kom till utgångsplatsen där en kille suttit hela dagen och endast fått några stycken. Vek då av till vänster där det fanns ett o-borrat område. Jag hade ju efter 3 timmar endast 5 fiskar och Ronja hade inte ens haft napp. Första hålet blev jag häpen. Det skrapade nere i hålet med många missade fiskar och 3 landade. Nästa hål 2 stycken. Hålet därpå 8 stycken. Så fortsatte det med fisk i stort sett i vartenda hål så jag spurtade fantastiskt. Var även nere med balansen och lyfte upp ett par och när det slutade nappa på den släppte jag ned vertikalen och lyfte ett par till.
Totalt fick jag ihop 2,3 Kilo vilket räckte till en ca 20:e plats och en ny brandsläckare i pris. Denna fläcken var 10 meter ifrån där jag började och jag undrar hur det hade gått om jag vikit av lite mer åt höger när jag gick ut för det blev ju 2,2 Kilo sista timmen vilket var ett ganska kul fiske.
Tero Supperi hade ett något jämnare fiske över hela dagen och plockade ihop 6,5 Kilo som var dagens högsta vikt.
Hörde även om resultaten från Mariestadfjärden med en viss Benny Svensson som segrare på 2 Kilo.
Synd att fjärden aldrig presterar mer än några fåtal gånger. Har själv inte varit med om vettigt fiske där de senaste 20 åren. Kan det vara för många stor-ryssjor längs med landkanten i Vänern som är boven?
Ligger ju en hel del överallt i Kinneviken.
Rapporterna ifrån Hindens rev låter inte lovande med isläget. Mycket varierande is med hål om vartannat.
Så mitt tips är: Ge er inte ut ännu!
Fiska i stället i Kellstorp eller Järna där det emellanåt är skaplig fisk både till mängd och storlek inne men ge er inte ut på öppna sjön.
Nästa helg är det ju Falumästerskapen på Runn och Ösjön men jag åker hellre till Kyrksjön och Viken 5-timmars som är traditionsrika tävlingar på 2 av skaraborgs bästa fiskevatten. Vore kul om det kom med många juniorer på tävlingarna. Det var ju skitkul att det nere i Horred idag var så många yngre med.
Mäktade förresten med att slå både Edvin och Samuel idag så jag kan känna mig stolt. Klarade inte av nykorade mästaren Leek som återigen fiskade bra med 4,7 kilo om jag inte minns fel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0