Pimpelpremiären uppskjuten

P.g.a osäkra isar skjuts pimpelpremiären upp tills nästa helg. Surt, men bra gjort av arrangörerna. Man får inte chansa när det gäller isläget. Som väder-rapporterna ser ut nu så kommer det att bli en kall och fin helg nästa vecka. Vi räknar med att åka upp på Fredag eftermiddag till Orsa och utgå därifrån. Det kommer troligtvis att anordnas tävling på Söndagen med så då blir det att spendera hela helgen i Orsa med omnejd. Är det någon som är sugen att hänga på så är det bara att höra av sig. Läste på Pimpelsport som verkar bli allt bättre hela tiden. Daniel har lagt in ett tips om sina tankar om djupfiske. Bra skrivet och läsvärt för dem som inte har så stor vana att fiska djupt. Det djupa fisket kan inträffa på alla sjöar som har djup men oftast så är grundfisket säkrare. Om man sedan hittar fisken djupt så brukar det vara av den bättra storleken. Mina egna erfarenheter är goda, men man måste ge djupet en längre test innan man kan avfärda det i motsats från grundfisket där man snabbt märker om det finns fisk och de är i stöten. På djupet är det ofta mat på att nöta lite längre och variera i vattenskikten då fisken kan stå allt mellan istaket och botten. Vann på sjön Viken för ett par år sedan då jag varit sen ut och inte hann fram dit jag hade tänkt och såg ett par gamla borrhål på 12 meters djup. Hade bara 5 minuter kvar av utgångstiden så jag stannade för att testa av området. Jag kom aldrig därifrån. Fisk direkt och efter en stund fick jag en ögla på linan och stannade för att trassla ut den.Till min förvåning så nappade det medans jag satt med trasslet i handen. Upp med fisken och släppte ned till öglan. Fisk igen. Vevade då upp linan fram till knuten som var 5-6 meter från pirken, löste upp knuten och fortsatte. Fiskade sedan i området och märkte att det var en liten håla jag träffat mitt i prick på. Gick man mer än 20 meter från där jag började så var det bara 11 meter. Fortsatte därför på denna lilla fläcken och fick ihop 5,9 kilo nors-abborre och vann då det var riktigt surfiske på det "säkra" ställena invid land. Ett annat djupfiske som lyckades var i våras på Gåxsjön i Jämtland. Hade aldrig varit där tidigare och fick höra att man skulle fiska invid land med en liten pirk så jag började så. Gick bort över en vik för i början på viken satt ett 20-tal fiskare med Lill-Thomas i spetsen. Började själv i borterkant av viken då det fanns en intressant ö att börja runt. Det var cirka metern djupt så jag slog några hål där men hade inte så mycket som ett napp. Började sedan fiska mig utåt och fick följe av Matilda, Rasmus, Evert och Lill-Thomas som ingen heller hade haft något känn. Efter ett par hundra mete utåt signalerade Thomas att han fick en fin på 8-10 meters djup så jag tog en omväg runt honom för att inte locka dit folk. Rundade honom på ca 50 meters avstånd då jag själv fick min första fisk efter 45 minuter. Fortsatte 20 meter till och där var det fullt ös. Från 4 meter under isen och ända ner till botten nappade det. Efter 2 hål såg jag Rasmus och Thomas sitta 200 meter ytterligare bortanför och fick själv lassa ur en kasse med 10,2 kilo med fin abborre. Runt mig var det en klunga på 50 man så jag hade ju inte varit diskret med mina armar. Men tur var väl det för om de inte hade kommit så hade nog fisket fortsatt vara lika koncentrerat hos mig och då hade jag inte kunnat bära in fisken. När det var så mycket folk så blev det bara lite ströfisk här och var och den ende som lyckades i klungan var Ankarberg som slog ett hål mitt i klungan och petade upp 7,5 kilo. Själv vann jag tävlingen med 13222 gram och var nog ett kilo före 2:an. Mycket roligt att vinna denna tävling då det är så mycket duktiga fiskare med. Minns då Svegarna som sprang de 8 kilometrarna över isen vilket visar att ibland så kan det vara en fördel att vara vältränad. Denna gången räckte det inte ända fram men kan man få sitta själv så är det lättare att samla fisken i just sitt egna hål. Andra är klungfiskare och kommer då absolut inte lyckas när det gäller detta fisket. Man kan ju se på Vänern där man åker skoter ut 10-12 kilometer. Spelar ingen roll vart man borrar för botten är jämn och inget källvatten kommer upp. De okunniga ser att det är någon som får fisk och borrar därför bara ett par meter därifrån. Detta gör bara att ingen av dem får "ensamrätt" på fisken utan sabbar bara för varandra. Bättre då att flytta sig 200 meter isär så kan båda ha lika bra fiske. Annat djupfiske som är speciellt är djupfiske på Mjörn vid Alingsås. Spelar ingen roll vad du använder där bara det är en balanspirk. Flytta den i vattenskikten och testa av alla djup innan du flyttar dig. Hjälper inget alls att gå ner med tafs och mygglarver för de ratar det som pesten. Nä ta nu och damma av grejerna så ses vi på HDH-cupen nästa helg

Kommentarer
Postat av: Andreas N. Möller

Skit också... jag som har planerat in landfiske i Vättern nästa helg ;( Avvaktar nog till början av december innan jag kör igång själv. Kul ändå att det finns is på sina håll! Räknar med att du håller oss uppdaterade :) Tvi tvi!

Svar: Och vad är landfiske i Vättern mot en pimpeltur på ny-is?Kommer du hem utan en 10+:are så kommer du ju naturligtvis att vara MYCKET besviken på dig själv.
Och visst kommer jag att hålla er uppdaterade i mesta möjliga mån av tid och ork.
Man kommer ju säkerligen få bära in minst lika mycket fisk som förra året på Stor-tandsjön.
Andersén hänger ju förståndigt på så då blir vi varje fall 5 st som tråkar dig.
Tomas Leijon

2013-11-16 @ 19:39:39
URL: http://knallens.wordpress.com
Postat av: Andreas Nygårds Möller

;(
Hahaha! Då kommer jag att vara väldigt besviken... :)

2013-11-18 @ 08:35:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0