Porfyrdammen

Ja helgen hade ju 2 dagar så varför inte passa på att ta både premiär och uppföljare samtidigt.
När man väl har åkt så pass långt som det ändå är till Orsa så kan man ju ändå passa på att ta dubbla tävlingar.
Dagens fiske skulle bli På Thomas Larssons playground sedan skolan i Älvdalen. Där har även bokstavsmannen gått så han känner nog till detta vatten ganska väl. Gick väl samtidigt som Thomas på gymnasiet där.
Dagens färd blev mycket lugbare utan någon som helst incident. Vi höll oss långt ifrån Dyberg och alla andra bilar för den delen. Vägen till Rot var dock blank som en isgata så vi fick ta det vackert.
Väl framme så var det det vanliga som gällde med sedvanliga tips och liknande om vart det skulle vara som bäst. De flesta sa att höger skall man inte gå utan man skall hålla sig från udden och vänster. Tänkte då göra som vanligt. Vara helt motvalls och gå höger men backade i sista stund. Sjön kan liknas vid Baggtjärn i Storfors i storleken fast lite kortare. Djupet jämnare och mer fisk. Gick vänster och hittade en skaplig lucka dit ingen hade gått och började. Fisk direkt. 3 stycken åkte hiss innan det tog slut. Flyttade mig 10 meter och nytt hål med nya fiskar. Fortsatte mot land och när första bomhålet kom så vände jag. Slog hålen med samma lucka fast 10 meter närmare starten med samma resultat som tidigare. Fisk i stort sett överallt men inte många i hålen. Stora var de inte heller men jag fick en 300-grammare när jag bakfiska av hålen igen. Fiskarna nöp i stort sett med en gång grejerna kom ned men sedan tog det stopp rätt så fort. Ingen mening att harva kvar utan låta hålen stå en stund för att komma tillbaks när de fruset igen och plocka några till. Även idag tog det tvärstopp efter halva tiden och man fick då se på när Lasse Sundberg som i stort sett satt uppe på land och fiskade och tog den ena fiske efter den andra. När det sedan kom en hemmafiskare som endast fiskade med mormuska i mina gamla hål och formligen vräkte upp fisk så visste jag att jag inte fiskat tillräckligt bra. Själv fick jag inte mer än 5 i något hål medans han satte sig i ett av mina "tömda" hål och plockade upp ett 15-tal. Kanske man borde tänka om och ge muskan en chans igen. Men jag vet ju att det oftast går att lirka upp dem med 3-krok. Han med muskan vann ju veteranklassen med 5,1 kilo.
Dagens segrare var Mandel med 5,6 kilo och om jag inte hört fel så hade han gått höger. Sablar också.
Thomas och Jesper var med i toppen som vanligt så Jesper blev nog en av de få "utbölingarna som placerade sig. Bra jobbat allihop.
Själv fick jag nästan 2,6 kilo och blev precis slagen av Andersén som fiskat tafs hela dagen. Dock inte med blodisar utan bara maggot och pinkies. Thomas fiskade endast 3-krok och jag tror att Jesper mixade. Vilket som egentligen var bäst kan man inte riktigt säga men en stor fördel för dagen tror jag själv att blodisarna var effektivast.
Nästa helg blir det HDH-cupen på Tallsjön på Lördagen med en fristående tävling på Gryveldammen vid Älvdalen.
Jag har varit på bägge och rekommenderar dem varmt. Tallsjön ligger nordvast om Noppikoski lite lummigt och fint. Varierande storlek på fisken med inslag av öring och röding. Dessa räknas ju inte så de skall räknas och släppas tillbaks men är ju kul att få.
Gryveldammen som ligger nord-väst om Älvdalen är en Damm som just nu har högt vatten och mer yta för fisken att simma på. Men hittar man dem så kan det bli riktigt lattjolajban. Varierande storlek här med men snittet på fisken här är bra. Många fiskar mellan 50-150 gram vad jag minns. Men man kan ha skapligt fiske efter fingerstora fiskar med.
Är det någon som vill hänga på och bo i stugorna på campingen så hör av er tidigt så vi kan samordna.
Detta gäller såväl övernattning som samåkning.
Men tänk förs och främst på att när ni tar er till tävlingen så ta det vackert. Det är mer vinter i Dalarna än här hemma.
Såg glädjande att i fredags var det skinn på Göta kanal men drömmarna om hemmafiske grusades på vägen hem ikväll då det var helt öppet på kanalen.
Uppe i Strömsund var det också tävling idag och Greven av Sade visade att gammal är äldst och vann på 4,1 kilo.
Bra jobbat PEO. Du måste ha satt förlängare på spöet sedan Lördagen.

Kommentarer
Postat av: Storm

Välkommen tillbaka !
Skall se om inte min Amanda hänger på någon av dagarna nästa helg, kan vara roligt för Ronja och möta någon i samma ålder :-)
Tyckte det luktade konstigt idag ifrån mitt hobbyrum, kikade ner i ryggsäcken och där låg en väldigt trött 70-grammare från Tandsjön och sov. Hmm var nog 20 år sedan jag gjorde en sådan tabbe, kan det ha med åldern att göra.... ;-)
Hae't Gött !

Svar: Ja Jörgen. Du är ju så mycket äldre än mig så då vet jag vad jag har att vänta mig.Sköt om dig.
Tomas Leijon

2013-11-25 @ 11:21:10
Postat av: Tomas Ljudén

Hej! Kul att ni åker så långt för att fiska hos oss! Hoppas det är fart på abborrarna på gryveldammen!! Välkommen!

Svar: Det är ju ett måste om man är pimpelfrälst.Här hemma kan man se is på vattenpölarna varannan dag.
Och det är ju inte så kul.
Ses till helgen.
Tomas Leijon


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0