Helgen vid Klarälven

Nu har vi haft vårat möte med styrelsen i Sportfiskarna i Skaraborg.
5 glada satte sig i bilarna tillsammans med Ronja för att ha det årliga inför tävlingsmötet.
Mötte upp hos Jernberg ute på Torsö för vidare färd upp till Sysslebäck där vi skulle tillbringa helgen hos Morgan Walfridsson. Det tog ett par timmar upp och Bo blev nog lite trött på att höra på varje avfart som pekades ut som vägen till ett pimpelvatten där vi har tillbringat flera vintrar när vi åker upp till Värmlänningarna för att deltaga på deras tävlingar.
Väl framme så packades det in i rummen, kokades korv och sedan var det natten efter lite samspråk inför morgondagen.
Skönt med sovmorgon för det var ju ingen mening att stressa upp då vi inte kunde få tag på fiskekort förrän klockan 10. Frukosten spisades och vi for iväg in till Sysslebäck. Fiskekort och några chokladbitar införskaffades och vi for över bron där vi skulle ha våran basecamp.
Alla var ganska ivriga att få blöta grejerna men vi körde en gemensam start genom att Morgan visade oss de hetaste ställena på sträckan då han har en mångårig rutin av vattnet. Vi skulle köra en liten tävling under dagen om vem som skulle få upp flest harrar oavsett storlek. Vinnaren skulle få välja valfri fluga ur de andras askar.
Flugfiske går ju inte att tävla i enligt min mening för det är en njutningsform av fiske och man kan njuta minst lika mycket av att vägleda någon annan som lyckas få fisk som att själv få på en rackare. Men sagt och gjort så gick jag och Ronja snart över bron till by-sidan då det var lite djupare där så att även hon kunde fiska. Hon hade endast med sig ett 5-meters metspö och skulle maskmeta. Vädret var mycket fint med skaplig kyla på morgonen och Ronja blev jublande glad när hon fick se en vattenpuss med is på för då vet hon att det inte är långt kvar till pimpelfisket. Under dagen var det fortfarande i stort sett vindstilla och strålande sol så det var bara att njuta av denna vackra höst-dag. Knöt från början på min favoritfluga, en black gnat med parachutehackel och en vit indikator som grädde på moset. hade flera napp innan jag kunde landa de första harrarna. Det var många som var riktigt små och storleken kunde jämnföras med en wobbler. Men till slut fick jag en som var över minimimåttet som var satt till 35 cm. Fiskade mig över på andra sidan i slutet och när jag fiskat klart och fått 7 st harrar gick jag in med flugan släpandes efter mig. och då nöp en liten till. Ronja fick då ta över spöt och veva in fisken så att även hon fick en.
Ronja med sin första invevade harr.

Maskmetet hade visat sig vara värdelöst för dagen trots att fisken inte var uppe och vakade. Ingen hade ens napp på mask så det var bara fluga som gällde. Mina 7 fiskar skulle visa sig vara vinnande ihop med Morgan som även han hade fått 7 stycken varav 1 godkänd. Bosse fick 2 varav en godkänd, Bagarn fick 1 och stackars Anders blev utan. Men han har det nog bra ändå för han fick ju provsmaka fisken på kvällen då den hade rökts och nu är han ju på besök uppe hos Fredrik Schmitterlöv uppe på Nordic Sea Angling och skall försöka få lika mycket hälleflundra som förra året då de fick på 3 man i 3 dagar 34 stycken flundror. Svårslaget men inte omöjligt.
Bo Jernberg visade filmer ifrån sommarens fiske uppe i Rosto där de hade tillbringat 2 veckor med fantastiskt resultat och filmer som visade hur det kan vara i Sverige om man kommer till rätt ställe.
Mötet sköttes på kvällen efter en god middag som Morgan anordnat med nyrökt harr som förrätt uppföljt av fläskfile med grillade wok-grönsaker, kokt potatis och kantarellsås. Mycket gott.
Söndagen var det hemfärd och när vi passerade Gullspång kom Bosse med förslaget att vi skulle åka och kolla på laxleken. Och varför skulle man backa ifrån det då man skulle bli guidad av den som kan Gullspångsälven bäst.
Först åkte vi upp och fick se fördämmningen och lekområdet nedanför. Svårt att se om det var någon fisk där för nu gick allt vatten denna vägen då kraftverket renoveras.
Lekplatsen i Gullspångsälven.

Vi for ned för att titta på laxtrappan och efter en kort stund fick vi se en öring på 4-5 kilo som hoppade.
Fantastiskt roligt att få visa Ronja en hoppande fisk. Det är ju inte så många fiskar som går upp och Bo nämnde något om ett par hundra fiskar som kommer upp och då är det ju fantastiskt att vi fick se 1 av dem för det rör sig om ett par veckor som fisken kommer upp och det kan ju hända dygnet runt.
Laxtrappan i Gullspångsälven.

Nu är det bara att ladda batterierna inför stundande vinter och för egen del återstår det nog bara en helg havsfiske och kanske lite abborrjiggning då det är fantastiskt fiske efter fin fisk från land ute vid Ullersund. Fisket ute i sjön är också kanon för tillfället men då måste man ju ha tillgång till båt. Bra storlek på fisken med inslag av både gädda och gös och för dem som fiskar ute på sjön kan det bli en lax eller öring också. Kul fighter när man kör med jig-utrustning.