Andradagseffekten i Lidan på Landslagskvalet

Nu är årets Landslagskval avklarat.
Förväntningarna var höjda om ett bättre fiske dag 2 i Lidan. Svårt var det ju att bli sämre.
Och visst stämmde det. Det var mycket mer löja i Lidan idag!
Lottningen skedde och vi kantmetare tog samma platser som dag 1
Snabbt klar då det var lodat och klart och som jag bestämt mig innan helgen var att inga rullspön skulle tas med så gjorde jag som jag planerat. 5-7-9 som dag 1 då det endast var där jag mäskat första dagen.
Gick runt och spanade hur de rutinerade förberedde sig och fick se en hel del olika taktiker. Största skillnaden var nog att det var betydligt fler rullspön apterade denna dagen.
Starten gick och jag började med 9:an för att sedan testa även de andra 2. samma resultat överallt. Om det nappade så var det löja. Hörde idolen Kristian sitta och tralla på andra sidan vassen med den ena fisken efter den andra medans jag och Jens enbart fick löja. Fortsatte ett tag till Blom kom förbi och han verkar vara en fiskmagnet som heter duga. Både jag och Jens fick fisk i stort sett samtidigt. Själv fick jag en mört och en liten skimmer.
Blom lämnade oss och så även fisken. Efter 2 timmar lade jag ut 9:an med mask på botten, mäskade ovanpå detta och gick en sväng. Hossa hade då fått 2 grisar till brax och under min promenad fick jag se 2 drillningar med håvning. Bägge gäddor!
Ovanligt mycket gädda inne just nu med det beror väl på alla löjor för de är många nu. Kanske skulle passa en sån som Lilja att komma och våldföra sig på nu när inte höst-träffen i Örebro blir av.
På B-sektionen gick det lite bättre för Challe men nappen var inte som de brukar utan det var fjoll-napp som gällde för dagen. De flesta som fick fisk under min rund-tur fick dem på rullspö förutom Hossa som gladeligen halade upp dagens högsta vikt igen. Denna gången räckte det med 4 kilo för att bli värst. Snacka om andradagseffekt!
Kantstriden vanns (nog) av Jens med 445 gram. Tror nog att det blev fel vid invägningen med vågen på oz i stället för kilo!
Pelle Hagman som tagit över Stig Borlingers plats hade ingen möjlighet att lyfta över någon gädda till mig då han satt på andra kanten. Mikael Hjelm blev bäst på andra kanten med 410 gram så det var tätt mellan kantfiskarna.
VM-laget består nu av : Stefan Holst, Roger Bengtsson, Charles Fasth, Thomas Söderlund och Andreas Sandberg.
VM går i Kroatien -14
EM-laget består av: Crister Engvall, Tom Östlund, Marcus Enström, Mikael Tono och Tommy Lindblom.
EM går i Belgien -14
Spännande och se vad en vecka kan göra med Lidan. Är det likadant fiske då när vi har vårat sista DM?
Eller är löjan borta och vad händer då?
Tanken är ju att vi skall matcha Tärnan då så  Tärnan! På Söndag får ni se upp!
 
 
(annars ser ni inget)
 

Kommentarer
Postat av: Mr Pink

Härlig blogg, Tomas:-) Inte bara för idolskapet ;-)Upptäckt den lite sent men nu så är den inlagd så då har du en läsare till :-) Att våldföra sig på löjor är ju något av en fablesse för mig men nu så stökas nog metegrejorna undan efter söndagens klubbmästerskap. Börjar bli dags för kortare spön. Ha det gott/K

Svar: Ja idag hade det gått fint med korta spön om vi flyttat tävlingen 3 timmar.Men snart blir det riktigt korta spön som plockas fram.
Vi kanske ses på Gryveldammen.
Tomas Leijon

2013-10-04 @ 21:35:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0