Alla "blåbär" var inte mogna.

Årets första DM är nu avklarat med arena Lidan.
Intmetesäsongen är nu igång direkt efter avslutad pimpelsäsong (måndags).
Grejerna plockades fram i går eftermiddag och nästan allt var med förutom ett par spön som ändå inte skulle behövas. Tafsfodralet fick vara som det var och mäsk tog man något man hade hemma. Delade med mig till Blom så att han fick de sista blodisarna från pimpelsäsongen och ut och kör.
Vi fiskade den övre delen av standardsträckan. Från röret och nästan fram till affären. Nedsträms oss satt ett annat gäng som även de hade en kula.
Min inställning till tävlingen var väl inte 100% utan det fick bli som det blev. Lottningen avklarades och på min sektion drog Blom nummer 10 och fick kantplats nedåt. på 9:an satt Mästerfiskaren Askolin och jag hade plats nummer 8. På min vänstra flank satt Pierre och Jan. Hade tänkt mig att med den sista vackans värme skulle ha fått braxarna att löpa amok och äta som besatta. Grundmäskning med ganska mycket mäsk toppat med jokers, majs, frusna maggot och levande maggot samt lite havregryn. Allt för att få pankorna att stanna på platsen. För om de kom till mig så skulle de inte vilja gå någon annan stans.
 
Starten gick och Blom började dra fisk med en gång medans jag själv inte hade ett pet på grejerna. 2 maggot och 2 minimaskar ratades som pesten. Ingen annan än Blom drog fisk så jag vätte upp Lilja-mäsket. Började mäska innan jag gick ut med löjspöt. Napp direkt och det var fin löja som nappade. Men om vartannat så kom det minilöjor som fick Raftsjöns mörtar att likna monster. Fick 28 löjor och en mört innan jag gick ut och testade långspöt igen med samma resultat som tidigare. Tillbaks till löjspöt men trimmade nu upp löjmäsket med jokers och det blev lite bättre fart på löjorna. Drog 31 löjor innan det fick vara nog och testade långspöt igen. Driftade lite längre denna gången och fick något som jag tror var ett dragande. Ut igen och först när jag kom 3-4 meter nedströms mäskplatsen så bråkade det igen. Funderade på om det var gräs där med som drog i grejerna men avvaktade. Snart så lyftes flötet och en liten brax håvades. Ut på mäskplatsen och flötet ställde sig inte upp. Fisk direkt, Ny brax, ny håvning. Gott tänkte jag nu är de här. Många drift senare insåg jag att det endast var lyckoskott. Blom satt oförtrutet och plockade fisk och Askolin ville inte vara sämre utan plockade på rätt bra han med. Mäskade ut på lite varierande sätt men fick ingen respons på hur de ville ha det serverat och testade med att låta bli att underhållsmäska. Skillnaden märktes inte över huvud taget. Ut med 9:an och det dör direkt. Jaha tänkte jag. Mäsket har glidit ned för kanten och nu står de där fena-i-mun. Men icke det heller. Hur man än betedde sig med mäsket så spelade det ingen roll. Oavsett om man lade hårda eller mjuka bollar. Fullmatade bollar eller loosfeedade. Ingen skillnad alls. Så likgiltiga har jag aldrig varit med om att Lidans braxar agerat.
 
Nappen som blev var som små gräsdragningar ibland för att nästa stund studsa omkring som en guttaperkaboll över vattnet. Vissa gånger ställde sig flötet någon millimeter högre och vandrade lika sakta som om det varit en kräfta som tagit betet. Allt för att i nästa stund vara napp on-the-drop. Flera gånger hände det att jag anade ett napp men inte mer. Drog upp för att kolla betet för att se en lina som var tjock som lillfingret av slem. Knepigt värre med andra ord. Undras vad som gjorde att de var så kinkiga idag, eller har de inte riktigt kommit igång trots vårvärmen. Enda förklaringen jag har är att det var frostnatt. Och det brukar ju sätta ned nappfrekvensen markant. Har ju illasinnade minnen från Nossan som jag nollade i för ett par år sedan på INT-mete. Och nollat har jag bara gjort där och på mete-SM i Östersund så det hör ju inte till vanligheterna.
 
Vägde in 6,5 kilo som ändå räckte till en tredje plats på sektionen. Och det var ju högre vikter desto närmare kanten man kom. Säger nu inte att det beror på kantplatsen för Blom hade nog tagit det vart han än suttit på sektionen för han bemästrade de kinkiga fiskarna på ett utomordentligt sätt och fick över 12 kilo följt av Askolin på 7,5 kilo. pierre hade 5,5 kilo så det var tätt mellan oss.
Daniel Blom segrade på B-sektionen med 12 kilo kinkiga braxar.
 
På A-sektionen så gick Giganternas kamp mellan Lidandräparen Rosenkvist och hemmasonen Challe. Vid snabbt spörsmål med deltagarna var alla överens om att Challe tagit hem sektionssegern. Men som vanligt så är det svårt att bedömma och Rosenkvist vann med 22 kilo över Challes 18.
Så redan efter första tävlingen har Rosenkvist lagt sig i pole-position inför resterande DM seger då han redan nu är 10 kilo före 2:an Blom. Svårt att plocka in då jag tror att det är Göta Kanal och Potatislagret Mariestad som är kommande arenor.
 
Nu får vi plocka i ordning alla grejer inför stundande SM i Svartån Tranås. Ett vatten ingen av oss fiskat i tidigare. De hade dock en tävling där i helgen med högsta vikt 6 kilo. Och det var inga blåbär där heller då det var många namnkunniga deltagare som har en hel del rutin.
 
Lite rutin finns det i vårat lag och jag får där ses som det svarta fåret i sammanhanget. Efter lite lag-snack efter dagens tävling så är nog taktiken inför SM avklarad och alla har fått sin uppgift inför tävlingshelgen. Så nu är det bara att utföra.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0