Summering vintern 2014

Ja då var det dags att summera vintersäsongen 2014 då den för egen del är definitivt avslutad.
Grejerna ligger på totaltork inför nästa säsong som vi får hoppas blir mycket mindre med mil i bilen så att man får vara lite mer hemma hos nära och kära i stället för att tillbringa halva vintern sittandes i en bil. Endast 2 tävlingar och ett träningspass på egna distriktets sjöar är nästan ett bottenrekord i sig. Bara 2008 kan ha visat sig sämre med 17 mil till närmaste! tävling på Siksjön i Hällefors. Det året gick samtliga fiskepass norrut.
Men först en summering av de sista tävlingarna.
 
Som jag skrivit tidigare i korta inlägg så var ju Raftsjön under all kritik med Jämtlandsmått. Isen var dock bra med 50 cm och ganska lättgått före. Mitt egna resultat var ju inte någon höjdare men dessa småmörtar klarar jag inte av och tafs fiskar jag ogärna så det var väl ändå helt OK att plocka dessa microber på. Evert, eller krossen från Vänsjö som han även kallas gjorde dock klart bäst ifrån sig ifrån vårat gäng.
 
Fredagen på Vikfjärden var en tävling med goda minnen från förra året med en hedrande 5:e plats vilket är helt klart godkönt med tanke på vilka deltagare som fanns på plats. Gick iväg till samma område som jag delade gladeligen med Mikael Engvall som alltid är trevlig att fiska kompis med. Vi valde var sin sida om en sten som stack upp. Mikael frågade mig efter en stund vad jag gjorde för att bara få lite större fiskar då han bara fick de mindre. För efter en timme hade jag bara fått 2 mindre fiskar och resten fina medans Mikael hade tvärtom. 2 fina och resten små. Gick då över med en krok till honom och det var väl tur att han inte frågade tidigare för då hade han säkerligen klått mig. För i slutdelen av tävlingen var det ombytta roller och Mikael spurtade som besatt och fick ihop 5,1 kilo. Själv fick jag strax under 6 kilo och kom på en mycket god 3:e plats. Och allt taget på 3-krok.
 
Eftermiddagen så fiskade vi av Hammerdalssjön och nya områden skulle testas. Gick ihop med Evert ut till platsen där Matilda startade förra året med fina fiskar. Sagt och gjort så gick vi till udden nedströms kyrkan och startade. Skojade lite med Evert  att redan innan han fått i grejerna fråga om han fick något då han var färdig före mig. Satte mig ned och hörde bakom ryggen när jag släppte ned: Leijon vi får flytta oss, det är för grunt här! Kände då en liten stöt i spöt samtidigt och lyfte upp en 150:grammare och frågade. Vad är problemet? Kaxigt och jag fick äta upp det snabbt. Många hål och ingen fisk så drog vi oss utåt. Fick några sporadiska fiskar men inte så att jag var nöjd. Gick då upp till den gamle Greven som fick sitta aldeles ostörd utanför kyrkan. Blev då mycket besviken när han satt med tafs och plockade microbmörtar. Gjorde ett hål och fick en microb och bestämde mig för att gå vidare. Greven tipsade om ett grund som jag försökte hitta men insåg att jag inte skulle lyckas då det var mer än 10 meter vart jag än borrade. Gick då över mot land på andra sidan och borrade mig uppåt. Fick fisk i första hålet på ca 8 meter. Gick sedan en lov in bakom en ö med säkerligen 25 bomhål. Evert hade då även han gått över så jag frågade om vi skulle gå ut och dunka på djupare vatten vilket han tyckte lät bra. Gick ut i höjd med det första hålet och fick fisk direkt.. Fortsatte fram och tillbaks i området med fisk i stort sett varje hål. Även Greven kom över och var med och delade på fisken i våran lilla "klunga" på 6 man. Vägde sedan in 3,3 kilo vilket räckte till en 8:e plats och storseger över Greven.
 
På Lördagen var det dags för fiske på Gåxsjön Lövberga. Hade ju varit på denna sjön en gång tidigare för 8 år sedan. Det var det första året som jag spenderade i Jämtländska paradiset. Kunde då inte transportera mig någon längre sträcka för Matilda var ju bara en liten skit på 9 år då så det fick bli utanför startvassen. Hade ändå kul bara av att se alla klunsar som hade plockats upp. Minns inte om jag själv hade på någon mer än på Malmsjön det året. Denna gången bestämde jag mig för att traska iväg. Och varför inte slå följe med självaste Greven. Tog sikte på honom och traskade iväg. Tänkte att honom går jag snart ifatt. Ökade steglängd och permitet men inte förrän han stannade hann jag upp. Undra om det beror på att han är en pigg gamling eller att jag själv börjar bli till åren?
Fick då lite tips även denna dagen och valde alternativ 2 så att just vi inte skulle fiska på varandra för bådas skull. Började bredvid vassen för att fiska mig in i den en sväng och ha hål att gå och bakmeta. Glesvass och gammelhål brukar ju fungera i Jämtland. Fick endast en fisk första vändan så när jag kom ut ur vassen gick jag direkt en sväng. Fick då ett par stycken och borrade ett par hål till. Hade ganska god koll på dem som satt utanför och de fick inte speciellt bra med fisk men jag ville låta gammelhålen vila så jag gick en sväng utåt. Gick då längre ut än de flesta och fick nån fisk här och vart men efter några hål rasslade det i grejerna när jag släppte ned Kinnepirken. Snabbt fick jag en 2-hektos. Ned igen och det nöp i något bättre. Väl uppe tyckte jag att den fiske kan jag nog styra in i hålet utan att använda huggkroken. Väl uppe med nosen i hålet så lyfte jag och kroken drogs ur fisken. En liten ramsa kom inombords och jag släppte ned igen. Fisk direkt och fin den med. Tog det lite lugnare denna gången och bestämde mig direkt för att ta fram huggkroken. Tittade ned och såg att den var lika stor som den förra. Krokade i underläppen och drog upp en abborre på 1570 gram! Blev som förstummad då jag uppskattade vikten till 5-6 hekto i vattnet. Ned igen och ny fisk. Fast denna gången klev den av i stort sett direkt. Gjorde några hål till men inga fler klunsar. In i gammelhålen och nu började det nappa lite bättre. Fick 5-10 fisk varje varv jag gick och jag behövde inte vänta länge innan jag gick igen. Fanns fisken där så nöp dem direkt. Vägde in 5 kilo som resulterade i en 21:a plats. Var ganska tätt emellan resultaten men jag njöt åt den stora fisken jag fick. Bäst ur vårat gäng var Bokstavsmannen Patric E G T Olsson med en 10:e plats. Greven slog mig med 2 hg så då hade jag ändå fiskat bra då jag räknat med storstryk, om inte pulvrisering efter gårdagens kross på honom.
Gammal var äldst men jag hade också långa spön!
Varierande fiskar från Gåxsjön Lövberga. Den understa är sådana vi fiskat efter i vinter på hemmaplan. I mitten en bonusfisk på 5 hg ca och överst en Luns på 1570 gram.
 
På kvällen åkte vi till Länglingen och körde en liten kula som knappt skall nämnas då jag inte hörde hela ramsan med regler och blev diskad. Fick ändå 4390 gram på den lilla turen och hade ändå kul.
 
På söndagen var det dags för det klassiska Vikinganappet. Påskens höjdartävling!
Problemet var bara att värmen hade gjort sitt på isen på Landsomsfjärden så de fick tyvärr ställa in den och köra på Binnsjön som ligger bredvid. Hade aldrig varit på den sjön tidigare men hörde en hel del mummel om skitsjö och liknande. Men allt är väl bättre än de flesta av våra vatten hemma?
Hittade en liten vik att starta i och slog ett hål när startskottet gick. Fiskade en kvart i området och hade då 34 fiskar. Jaha tänkte jag. Det är en plockesjö. Men när slutskottet gick hade jag 35 fiskar. Altså fick jag en enda fisk på 3 timmar 45 minuter och jag hade inte ett enda napp till. Testade ändå hela arsenalen med allt från tafs till Vänerpirk. Agnet varierades mellan. Maggot, pinkies, mask och lysmask men ingenting gav resultat. Och jag vill inte trötta ut er med alla bomhål och tester som gjordes. Tänkte bara på att balansen provade jag ju inte.
strax över 500 gram är nog ett ordentligt bottenrekord för mig på Vikinganappet där jag aldrig har lyckats. Det är nog som med vårat DM att det har gått troll i det. Men förr eller senare släpper det.
Andersén eller den Beiga mannen från Knallen utan bil blev bäst av vårat gäng med bästa resultatet igenom toderna med en 4:e plats och slår nu Daniel Blom i totalen av Vikinganappet.
Bäst av alla blev Benny "Påven" Janson på 6,3 kilo tätt följd av Thomas Larsson som fiskat riktigt bra i år med. Men jag fick i alla fall slå honom ett par gånger i vinter så nu har jag slått alla 3 medaljörerna från senaste SM.
Segrarna på Vikinganappet med Bengt "Påven" Janson som förgrund.
 
Halv-idolen Arvid fick även han pris på Vikinganappet. Här med Landsomfjörden som bakgrund.
Arvid är första aspirant till att bli min nya idol om inte Kenneth Lilja skärper till sig och fiskar oftare.
 
Efter tävlingen beslutade vi oss för att inte åka till kvällstävlingen utan välja något "säkrare" vatten för att avreagera oss. Valet föll på Gjörvikssjön. 3 bilar med sydländska fiskare äntrade vattnet och jag och Andersén var de enda som varit där tidigare. Hörde hur flera av nykomlingarna skrattade om vartannat medans de fiskade då liknande fiske knappt finns att uppbringa i våra områden. Och ändå var det trögt!
Alla fick omkring 10 kilo fisk på 2 timmar och de flesta hade någon eller några gånger race i hålen. Undra vad de sagt om de kommit dit när det varit högtryck på fisket?
 
På måndagen var det då dags för Klövsjön nordväst om Strömsund. Kom inte ihåg sjön förrän jag tittade på kartan. Minndes då en kvällstävling för ett par år sedan då jag brände ett par grannare fiskar och fick skapligt snitt på fisken. Såg direkt att "mitt" område skulle bli rent från konkurrenter då de flesta gick längst bort. Började innan botten skulle börja variera för jag kom inte ihåg hur långt ut det var. fick snabbt 3 fiskar men tyckte de var aldeles för små för sjön så jag fortsatte. Evert som slått följe började plocka lite fisk allteftersom och fick sedan något bättre hål. Närmade mig Andersén som informerade mig om att det var inte Leijonfiske åt det hållet heller. Tog då en sväng iland med en hög med kläder då det redan blivit riktigt varmt. Det är ju lite skillnad från att stå i skuggan klockan 8 mot att vara i solen klockan 9:30. Började sedan om från utgångsplatsen men gick denna gången nordväst i stället för sydväst och nu fick jag lite fisk. Alltför små men ändå, det nappade. Grannen plockade upp en fin kluns på 1,3 kilo som visade sig vara tävlingens största fisk. Ett par hål senare nöp det till för mig med men min abborre hade halloweenkostym på sig. Grönmelerad och med huggtänder fick den simma tillbaks men pirken fick jag behålla. Tävlingens suverän blev Steve Björk ifrån Norsjö med sina 9 kilo. Kul då för honom som snart får avnjuta vår han med. Sytligt att han då bor där han bor när han inte uppskattar vintern. I och för sig så kunde han gå med på att byta med mig vintertid. Fast han skulle nog ångra sig i långa loppet..
Bäst från våran grupp blev Krossen från Vänsjö med 4,1 kilo och en fin avslutning på säsongen.
 
Så om man skall summera årets pimpelsäsong så har det varit upp och ned om vartannat. Starten på säsongen blev ju säsongens högsta vikt med 6,6 kilo och ändå har man varit på Storhamra 2 gånger, Jämtland över påsk och en gång på Tolken. Alla dessa skall kunna klå denna vikten jag fick på Stor-Tandsjön.
DM och Vikinganappet gick det som vanligt troll i. Men det släpper till slut.
Matilda tog NM-guld i Norge.
Challe blev mormuskamästare i Dalarna.
Peter Lindh krossade allt motstånd i Knalleserien. Välkommen till Jämtland på påsk.
Hela 12 man från området till påskpimpeln. Fler nästa år?
Isarna lös med sin frånvaro söder om Orsa. Med undantaget för Knallens eminenta isletare som gång på gång letade reda på hållbara isar. Tack för det!
 
Någon Kung eller Drottning av påsken kunde nog inte utnämnas i år då det var spridda segrare över hela helgen. Kanske i så fall Börre Omang från Ludvika som vann 2 tävlingar samma dag nere i Gällö.
 
Frågor har fått sina svar.
Stig Hillman vann en tävling på Gåxsjön med ett iskallt fiskesätt medans Mikael Rhenman nollade!
Jämtland levererade kluns.
Andersén åt en hel kartong med dammsugare
Snygg-Lars och Bernta skall åka till Skottland
PEO har långa spön men jag har fler.
Tettinen var övertränad och behöver ett par dagar på spa innan Trysil.
Svegarna kunde inte springa tillräckligt långt för sjön var för liten.
Lill-Thomas slog inte nytt PB under våra tävlingar.
Skryllan ökade inte i vikt mer än 6 kilo.
Flera tävlingar vanns på mört, fast inte enbart mört.
2 fiskar som räknades över kilot. En till mig och en till Patric O
Möller har vacuumpackat sina pimpelbrallor för att bevara formen.
 
Nu återstår endast att lägga upp alla vintergrejerna på vinden till förvaring fram tills i höst.
Under tiden kan man gotta sig åt de inlägg som Matilda just nu lägger in. Kolla gärna in på hennes blogg där hon testar nya saker åch slår PB i parti och minut. Länk finns ner till vänster på hemsidan.
Snabba omläggningar då jag själv missat i programmen och det redan på Söndag är årets första DM i Int-mete. Hade varit skönt med lite paus emellan men det blir lite paus senare då jag inte kan vara med på vårat trad-DM på Nationaldagen då vi skall inviga en ny farled i Vänern. Med pompa och ståt och många aktiviteter men mer om det senare.
Albin har fastnat för kustfisket just nu och åker omvartannat till kusten och fångar öring och sej.
Ronja väntar på att få börja meta och Frugan börjar återhämta sig från operationen. Sen skall husvagnen fram och planering för semester som i år blir tidig. Får se vart det bär av. Kanske vi ses någon stans under årets isfria månader?
Alltid kul att träffa på er alla någon stans.
 
Återigen. Tack alla Pimplioter för denna säsomgen och väl mötta nästa säsong.
Tack särkilt riktat till alla isletare som fått jobba ovanligt hårt i vinter. Minns Kalle som offrade skotern för att varna några fritidsfiskare som gått ut på dålig is. Tack även till Jörgen, Bosse och alla Knallens isletare som sökt av områdena med lupp för att vi skall få komma ut på is.
 
 

Kommentarer
Postat av: Lennart Larsson

Tack för en stunds trevlig läsning. För egen del blev det 4 tävlingar (2 KM och 2 Charliekulor) + 10 övriga pimpeldagar här i Partille- Aletrakten. Med tanke på skitvintern vart det ganska ok ändå

2014-04-23 @ 22:09:53
Postat av: Storm

Tack !

2014-04-23 @ 23:01:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0