Göta kanal idag.

Då har vi klarat av första DM:et av 2 för Skaraborg i Internationellt mete.
 
Mina planer för dagen stämde ganska väl och dagen började i sedvanlig ordning med att Micke med det långa spöt hämtade upp oss och transporterade oss till Töreboda. Väl där var det sedvanliga trakasserierna och lottning och döm om min förvåning när redan Tärnans lottning föll på plats och jag fick sitta och fiska mot Pierre.
Han fick dock kantplats och är ju ganska duktig på att inte släppa förbi några fiskar men det skall nog inte störa min plan.
 
Blandade ihop mäsket som var 1 kilo Super cup och 1 bytta Urban soil. Hälften av super cupen blandades ihop med Urban soil och dunkades ut på 7-metersplatsen. Avslutade med att toppa med 2 mindre bollar med super cup, frysta jokers och en nypa mask. Löjmäsket som var löjkung toppades med jokers för att höja effekten och starten gick. Ut på 7:an direkt men inte ett pet på 3 drift. Satt och mäskade för löja under tiden då jag sett några innan start och gick över till detta då det inte var någon som fick något på botten. Efter ett par utlägg kom första löjan och jag körde på. Allt eftersom så ökade löjfisket från att komma en och en till 2 och 2. Allt eftersom tiden gick och mer mäsk lades ut så nappade det båttre och bättre men som vanligt i kanalen så dör det ut emellanåt. Under ett av mellanrummen testade jag 7:an igen och fick snabbt en snorgärs. 2 utlägg till utan napp och jag återgick till löjan.
 
Nappade fram och tillbaka och efter halva tiden var jag nog uppe i snittet för att nå mina 3 kilo. Men som att knäppa med fingrarna så var de som bortblåsta. Hur jag än försökte så fick jag inga. Ej heller såg jag några så det var bara att gå ut med 7:an igen. Om det kom någon gädda eller gös och ställde sig på mäskplatsen vet jag inte men löjorna var spårlöst borta ihop med att regnet som varit ihållande i 2 timmar hade upphört och jag var ganska stel.
 
Lade ut 7 metersspöt med en lysmask på och sträckte på benen och passade samtisigt på att kolla hur det var för övriga på sträckan och insåg snabbt att jag låg ganska bra till. Enstaka fiskar hade plockats upp och det var nog bara Micke som var något nöjd. Bra för laget. Kom tillbaks till min plats och flötet var borta. Krokade en abborre som tagit min gröna mask och fortsatte med 7:an ett tag till. Fick endast en snoris till och körde igång med löjmäskningen. Tog samtidigt och hottade upp supercupen med mer jokers och lade ut 3 bollar på långspöt för att se om det blev någon effekt. Hände inget på ett par minuter så jag började fiska löja igen då jag sett några sprättande i området. Fick löja igen men det var inte alls samma fart på dem nu trots att regnet börjat igen.
 
Fortsatte med löjan en stund men var tvungen att testa 7-metersplatsen innan slutskottet. Fick en liten brax på en minimask och lade ut igen. Var som om det var något och drog i grejerna men inget mer. Sköt ut lite maggot på platsen och lyfte spöt för att lägga om.Satt då en liten brax som faktiskt var så stooor så jag använde håven. Vågar inte lyfta sån fick på 16-krok men vid Leijon-fiske skulle den fått en luftfärd. Nappade mer och mer på långspöplatsen men då gick slutskottet. Vägde in dagens högsta vikt med 1820 gram vilket får betecknas som bra idag då bottenfisken inte ville vara med. Näst högsta vikt var Micke med 1,3 kilo och sedan rasade det ner till 160 gram som lägst. Lidköping tog en 4-8 ledning i serien då både Challe och Rosenkvist slog sina opponenter.
Bra start för oss i serien men det är långt ifrån avgjort då andra tävlinen avgörs den 21/9 i Lidan. Den som vinner där vinner troligtvis serien och att vi har denna ledningen betyder ingenting.
 
Nu är det bara att ladda inför nästa helgs SM-fiske i Strömsnäsbruk och det skall nog bli lite annorlunda emot dagens fiske förhoppningsvis. Synd bara att så få är anmälda till en SM-tävling men är det inte fler intresserade så är det inte. Är kanske lite för duktiga fiskare där och många känner sig underlägsna och chanslösa men borde då gå en kurs hos mig eller Gunde. För ingenting är omöjligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0