Säsongsrekord innan SM

Nu till helgen drar det ihop sig till SM i Internationellt mete i Strömsnäsbruk. Ett vatten som jag aldrig varit på tidigare och undra hur det kommer att bli med det myckna regnandet. Översvämningar i parti och minut borgar nog för att det är de stora flötena som gäller om man skall få ner kroken innan man är nere hos grannen.
 
Regnandet har ställt till det redan i förberedelserna då komposten är så genomvattnad att stormasken som sparats till just denna tävling sticker ifrån komposten och det är bara småmask kvar. Helt säker på det är jag då jag slängt ut lite gammal jord för de fluoroscerande maskarna och de som äter av denna blir ju så vackert gröna så hälften vore nog. Letade igenom komposten och hittade en massa småmaskar men i stort sett inga större. Kollade då bredvid komposten och där var de talrika. Även en hel del gröna maskar hittades där och det är ett bevis på att de har varit uppe i komposten och käkat. Får se nu om jag i morgon bestämmer mig för att ta med fler stormaskar eller inte. Beror ju på även om tid finnes för att plocka upp dem men man kan ju i varje fall ta upp så att man har dem till krokbete.
 
Urban soil skall ju införskaffas så att man kan ha med det för det kan säkerligen vara bra att ha i grunden i alla fall första dagen. Men jag vet ju inte vad det är för ett vatten än. Kan ju bli vad som helst men troligtvis bättre nappe än i kanalen så man kan köra med rejäla doninger för att hissa upp fisken.
 
Annars är det tillbaks till rötterna med  förberedelserna då jag har gått tillbaks till mitt favoritmäsk och det är ju de vanliga spöna som gäller för min del. Skillnaden mot de 2 sista passen så kommer nog alla flöten vara större än det största som jag använt i kanalen. Det var på 1,5 gram. Beror ju naturligtvis på platsen man lottar då man kanske kommer i något bakvatten och kan fiska lättare men jag tror nog att snittvikten på flötena jag kommer använda blir på 4-5 gram. Löjspöna inräknade. Monsterklumpen på 15 gram skall ju naturligtvis åka med men vet ju inte om det skall användas eller inte. Ström och djup får bestämma. Matchspö och feeder åker naturligtvis med och där kommer jag inte att göra några ändringar alls.
 
Lämpligt inför stundande SM så var det i går kväll säsongsrekord med 8 grader i luften. Går ju åt rätt håll. Har ju även minskat lite på pollenhalten så det är lättare att andas så även det går åt rätt håll.
Stod ju även och funderade lite medans jag plockade mask för man skall ju ha något att fundera på under tiden då man är uttråkad och behöver skingra tankarna lite. Nynnade på lite gamla låtar och kom på att jag var omnämnd i texten på seasons in the sun. "I was the black sheep of the family" Det måste ju ha gällt mig?
 
Skall bara trimma lite på grejerna och se till att inte något missas i utrustningsvag och knyta lite tafsar så att man kan koncentrera sig på att hissa fisk i helgen. Är ju en hel del duktiga med så man får lägga manken till om man skall kunna slå dem. Bara det nu inte blir fjollfiske för då står jag mig nog slätt utan det skall vara blandat fiske med inslag av braxen i inte allt för liten mängd. Då skall det nog gå bra. Har ju inte bättre än 5:e plats på SM i disciplinen så det är hög tid att förbättra sig på den fronten.
 
Efter denna tävlingen är det nog ett uppehåll för min del vad det gäller tävlingsfisket. Nästa helg är det Landslags-kval i Lidan så det får men nog gå och kolla på för det går nog inte att vara kantmetare heller.
Feskehälja är ju snart men där står vi bara i kö för att få deltaga så det är inte säkert. Vi är ju 19 man som står i kö så det är ju inte så troligt att man får plats. R.S.T-metet vet jag inte riktigt när det går men sedan så är det sista lagtävlingen i Lidan den 21/9. Sedan stundar Havsfiske-SM som Kinnarp skall anordna i Öresund under hösten men inbjudan har nog inte kommit ut ännu.
 
Sköt om er så kanske vi ses vid något fiskevatten framöver.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0