Morgan Rhen kyligast på Färnsjön

Idag var vi 4 pojkar från Lidköping som for iväg till Färnsjön i Filipstad. Jag, Evert, Challe och Börjesson.
En glad kvartett som var förväntansfulla på hur Färnsjön skulle vara i kylan som idag var 17 sprittande minusgrader. Tur dock att det var i stort sett vindstilla för annars skulle det ha blivit tufft.
 
Startade med att traska över isen tillsammans med Evert för att se vad den sidan hade att erbjuda. Höll koll på de andra cart de gick då vi endast var 14 startande i en gemensam klass. Infödingen Ingemar Lindgren gick norrut längs med vasskanten följd av 2 Jönköpingsfiskare. Daniel gick till inloppet strax till vänster om oss medans de flesta gick till den södra änden av sjön.
 
Fisket började och Evert drog 4 snabba medans jag inte kände något. Fiskade mig norrut längs med den västra sidandå jag fick en myra upp ur vattnet. Ett par hål senare rasslade det till efter ett lockryck och jag funderade på om det var en isbit som lagt sig i en linögla eller om det var fisk. Gjorde ett lock till och fick ett litet pill och stramade till och en 3-hektos fick fara upp. Flera hål runt om utan napp gjorde mig besviken då jag trodde att jag hittat de riktiga fiskarna vid en vassudde.
 
En av Jönköpingsfiskarna hade nu bytt sida och fiskade med oss och strax efter kom Ingemar med. Fick lite ströfisk här och var men ingen ordning på vart fisken gick och hur man skulle göra. Fick till slut ihop 44 fiskar som vägde 1,1 kilo och var nog högsta vikten i den norra delen. Vid invägningen stod det klart att vi varit i fel ände av sjön då samtliga (tror jag) hade skapligt med fisk i påsarna. Värst av alla var återigen Morgan Rhen med sina 3,4 kilo och har inlett denna pimpelsäsong i stil med Chefen med 3 segrar alleredan. På andra plats kom Challe med 2,3 kilo och sedan var det tätt med många deltagare på 2,1-2,3 kilo och Börjesson var med i den skaran.
 
Summa summarum av dagen var att man skulle ha varit i den södra delen av sjön och plockat fisk i varierande storlek med helst så många bonusfiskar som möjligt. Många hade bara fått småfisk och hade då 150-200 fiskar medans andra hade flera matfiskar i påsarna. Trots allt en fin dag men det kliar lite i fingrarna efter dagens kyla. Skall bli intressant att se vad Nyårssmällen har att erbjuda på Onsdag då jag är övertygad om att det kommer att gå på Ullvettern. Svar om detta kommer senare efter iskontroll på Värmlands telefonsvarare. Reservsjö är annars Baggtjärn där isen är OK men fisket blir nog intressantare i varje fall för min del på Ullvettern då det finns mer av de större abborrarna. De små myrorna behöver jag verkligen träna på då de är min arkilleshäl som heter duga. Får inte till det med fiske på borrar under 20 gram över huvud taget. Tar gladeligen emot tips här eller på FB hur jag skall bete mig för att lura de små krypen. Och det duger inte med -svälj huvet och byt kropp.
Får väl se om jag kan komma ut på något träningspass på de små nån gång men avvaktar på israpporterna runt omkring oss. Det är flera som är ute och testar isarna men ingen is jag vill lägga ut här då de inte är tillräckliga för jemene man. Ta det försiktigt på de Skaraborgska isarna innan de har blivit stabila.

Kommentarer
Postat av: Lennart Larsson

Idag drog jag säsongens första pimpelborrar här i Partille. 90% av sjön är fiskbar men där isen inte stöpte när snön kom är den av betydligt sämre kvalisort. Därav vill jag inte namnge sjön

Svar: Bra.Inga namn på svaga isar. ALLA isar är dåliga innan det är bekräftat godkända isar.
Tomas Leijon

2014-12-29 @ 18:08:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0