Dagens fiske i Värmland.

 Vi var 3 glada Skaraborgare som åkte till Longsjön i Värmland ett par spinnkast från förra årets SM-vatten.
Kalle Abresparr från 3-kroken hade återigen gjort ett ordentligt arbete inför dagens tävlin och ruskat av de delar av sjön som hade dålig is (och det var många).
Vi hade aldrig varit på sjön förut men hade lite förhoppningar om att det skulle nappa lite blandad fisk.
Kom sent ut i starten så jag hade bara 15 minuter på mig att ta mig dit jag skulle starta.
5 -grader och snålblåst med hal blank is utan galosher och valet blev att gå de 15 minutrarna längs med högersidan för att börja där. Började utanför de andra med förhoppning om att det stod lite större fisk där. Fiskade mig genom klungan in mot en vassrugge där jag fick första fisken. En microb fick syna skryllans botten. Precis i vasskanten fick jag 2 till och bytte till 25 mm pirk. Hörde efter en liten stund ett klassiskt delfinrulleskrik utifrån och en kille tog en halvkilosborre. De fanns men det var ont om dem. Harvade runt i området och petade ihop 28 fiskar med den dignande vikten 557 gram. Vid invägningen såg jag att det var en ganska vanlig vikt och de som hade lite större påsar hade en eller två bonusfiskar. Chefen visade vem som bestämde i Herrseniorklassen med Kjell-Ove Jenssen tätt i hälarna på ca 2,5 kilo. Dagens högsta vikt hade Embrektsen tror jag att han heter på 2,9 kilo i Veteranklassen.
Henrik "Evert" Jonsson tog tag i taktpinnen för året och utklassade mig och Challe som hade 8 hg med sina 1,1 Kilo endast 16 gram ifrån prisplatsen.
Trevligt att se att det kom 85 startande till denna sjön med snålblåst och skralt fiske.
Tack Kalle för att du lägger ned ett sådant jobb som du gör så att vi andra kan få fiska.
I morgon blir det nog surfiske igen men skam den som ger sig Skäre Sjö har nog mer fisk än den har visat tidigare då Bernt Andersson vann på 8 hg om vi inte minns fel med Challe som 2:a på 5 hg och mig som 3:a med 358 gram.
Men vi hade i alla fall mer fisk än Greven med vänner som testade SM-vattnet i veckan med 1 fisk på 3 man i 5 timmar på 2 olika ställen av sträckan.
Ta det fortfarande försiktigt på isarna. De har byggt på idag men är fortfarande osäkra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0