Gott nytt fiskeår.

Nu har 2013 tagit slut och kan summeras.
Vintersäsongen blev lång och fin med tyvärr uteblev resultaten på DM-serien för min egen del och det får bli arrangörsklassen på SM. Sluttampen blev bättre och med en 6: plats i B-serien hos knallen var snöpligt nära att få fiska med de stora grabbarna. Henrik Bengtsson och bokstavsmannen blev överlägsna 1:a och 2:a där. Men i slutet kom det lite framgångar med seger såväl som 5-timmers på sjön Viken och Gåxsjön. Nytt PB med 13222 gram var ju en riktigt kul händelse då både 1:an Ankarberg och 2:an Thomas Larsson från SM var på isen. Även 7:e placeringen på Storhamra rankar jag högt även om Jörgen bara hobbyfiskade vid sidan av, men då hade jag väl blivit 8:a i stället.
Vår och sommarfisket var av blandad kompott med seger i trad-DM och en andraplats på INT-DM på samma poäng som suveräne Patrik Rosenkvist men ca 25 kilo lägre vikt då han krossade oss andra ordentligt i Lidan.
En veckas träning med de glada Orsaiterna i Lillån och Ore älv där Oscar den förskräcklige visade mig hur man skall feederfiska i älven och braxfisket i Lillån var anskrämligt bra när solen inte bröt igenom.
Många goda tips från Jörgen hjälpte nog till andraplatsen i serien då jag tog med dem hem och testade dem på hemmaplan.
Kustfisket blev en kul grej men Rotsén gick det inte att rå på då jag inte fick upp bumlingen som höll på att dra i mig i havet.
Trad-SM var en konstig upplevelse då det fisket borde passat mig som handen i handsken men ack nej, det hjälpte inte ens med hur långa spön som helst.
Int-SM i Växjösjön och Trummen var också en kul upplevelse och med de nyvunna tipsen och rutinen från att ha fiskat där så har jag många nya idéer som skall föra mig uppåt i listan. Fick ju en ny idol då Kristian Ekman från Alingsås tog en hedrande silvermedalj och det gladde mig mest av alla som tagit medalj under året. Trevlig kille som inte ställer till med bråk och hittar oftast något vänligt att säga.
I och med Kristians idolskap har jag nu 3 idoler. Förutom honom så är det Kenneth Lilja Orsa i pimpel. Idolskapet innahar han för att han vunnit SM-guld i Pimpel och kan han vinna så kan jag!
I Tradmete är det Åke Jejely från Mariestad. En klassisk fiskare som ALLTID fiskar efter de stora fiskarna och lyckas med det. Har nog inte varit med om att han inte tar den största fisken under tävling. T.ex när han i Göta kanal deltager på Int-DM och lyfter upp en gös på 1,5 kilo med rö-vitt bullflöte och daggmask. Synd att han tappade den andra han hade på för då hade han tagit sektions-segern också.
Den i havsfiske står vakant ännu då det inte ännu har trädit fram någon som kan axla manteln.
Denna säsongen i pimpelfiske började ju bra med en 5:e plats på Stortandsjön och en 4:e på Gryveldammen. Isen lade sig även på Lidan och det såg ljust ut. Sedan vet vi ju alla vad som hänt. Kung Bore är kraftlös och isarna försvinner allt längre Norrut. Resorna till Dalarna blir allt tätare då det inte finns några isar söder om Siljan.
Första helgen i Januari anordnar Sveg och Ovan-Siljan en 3-dagars cup och det är nog de tävlingar som är längst söderut i vårat avlånga land. Många är det som skall vallfärda dit då till och med fiskarna i Knallen får krypa till korset och börja åka bil för att komma till fisket. Knepigt att höra Masarna som gnäller på att det är långt till tävlingarna. Vi har 5,5 timmar till Noppikoski och Knallen ytterligare en timme. Kom ihåg det när ni börjar gnälla.
Att Knallarna valt att åka till Vandrarhemmet i Noppi har jag avrådet dem från då vi anser att vi blivit illa behandlade av de snäsiga tjejerna som hade hand om stället och fått en städavgift även att våra rum var renare än när vi kom. Kanske de behövde extra pengar till någon fest eller liknande?
Hoppas nu alla kör försiktigt som skall till Dalarna i helgen. Vägarna varierar kraftigt i kvalitet på körbanan och om det nu kommer snö på dem också så ser ni inte att det är blank isgata på många ställen där solen inte kommer åt och då är det livs-farligt att stå på för mycket.
Kör försiktigt och ha ett gott nytt fiske-år.

Kommentarer
Postat av: Lennart Larsson Partille Sportfiskeklubb

Gott Nytt År Tomas

Svar: Tack detsamma.Kör försiktigt i trafiken om ni skall norrut.
Tomas Leijon

2014-01-01 @ 00:31:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0