Pimpelpremiärhelg i Södra Älvsborg

Äntligen var det premiärhelg med isar mindre än 2 timmar i resväg.
Då vi varit på Longsjön med uppskruvade förväntningar på Lördagen for vi idag söderut med ordentligt nedskruvade förväntningar till Skäresjö mellan Alinsås och Borås för att pimpla.
Vi var på den sjön för 9 år sedan och det är nog inte många tävlingsfiskare som satt sin fpt här sedan dess då det var så uselt så att Milsjön i Malung verkade hetare. Då var segervikten på 8 hg med raskt fallande skala.
Med detta som facit och enda turen dit för egen del så var förhoppningarna ganska lågt ställda då det varit trögt på så många "säkra" sjöar tidigare. Men lite gnagde nog känslan av att Möller på gårdagens klubbmästerskap tog hem titeln med hela 11 Kg på en sjö de flesta aldrig fiskat på.
Kom som vanligt sent iväg från parkeringen och traskade iväg. Gick ett tag på grusvägen men kände inte alls igen mig så efter en stund ringde jag och kollade. Mycket riktigt hade jag tagit fel väg och fick vända och börja om. Väl framme vid isen hade redan alla hunnit sprida ut sig på isen och det var endast Inge, Börje och Roy kvar vid utgångsplatsen. Lite intressant då Inge är en jäkel på att välja rätt ställe för sitt fiske vart han än kommer.
Gick endast ut ca 20 meter på isen för att testa startviken och det var ju lagom för precis när jag gjort i ordning på grejerna så gick starten. Ned med en 25 mm pirk då jag minndes att denna viken var grund. Blev förvånad då det var 5 meter djupt. Kör i vind tänkte jag och gjorde några lockryck. Skrattade till då jag redan i första hålet fick 2 borrar. Såg att även Inge fick fisk på andra sidan viken men jag höll mig kvar med flera bomhål som resultat. Fiskade mig utåt igen efter en sejour intill vassen och började få lite fisk men endast fåtal på djup mer än 5 meter. Fiskade mig över till andra sidan viken och vände vid Inge och fortsatte tillbaks till utgångsplatsen. Första timmen 12 abborrar. Andra timmen 20 abborrar. Under den tredje timmen var jag i stort sett 20 meter utanför där jag gjorde första hålet och fick ett bättre hål. Ganska snart var det fler fiskare där och jag gick runt dem och fick ett till hål med lite fisk i och 3:e timmen slutade med 36 fisk. Samtidigt var det många som redan gett upp och kommit tillbaks till starten så helt plötsligt var det 30 fiskare som syntes varav 15 var i klungan. Detta resulterade i att fisken blev skrämd och slutade nappa och sista timmen slutade på 1 fisk. Blev av med 1 pirk och fick 1 gädda och en mört med men de simmar återigen i sjön. Vid invägningen av mina 69 fisk som vägde 1524 gram såg jag att det ändå var en skaplig påse som renderade i en 4:e plats med Challe som 5:a På 3:e plats kom Per-Anders med 1,9 kilo. Henrik Bengtsson blev 2:a med 2,4 kilo men gladast av dem alla var nog dagens segrare Mats Pettersson som blev totalsegrare med 3,4 kilo vilket nog är mer än han fått ihop på de tidigare 4 tävlingarna. (då var han ändå med i Dalarna bl.a på Storhamra)
Bra jobbat Mats och kul att du börjar återfå färgen. Beige är inte så kul som det låter!
Nu är det bara att avvakta inför nästa helg då förhoppningsvis knallens serie startar och då med en riktigt kul sjö.
På Söndagen vore det väl själve F.N om vi inte kan starta våran egen DM-serie i Skaraborg. Med helgens kyla och vindar så MÅSTE det finnas bärbara isar även hos oss. Isen idag låg där jag var mellan 15-20 cm.
Men glöm fortfarande inte att det kan fortfarande finnas svaga punkter på era isar och speciellt där det ligger torr snö ovanpå isen. Där kan det till och med vara livsfarligt att gå.
Tråkigt dock för Jämtarna som fick ställa in för kyla då det skulleblåsa med 12 -grade som kyler ordentligt.
Vi har haft 5 -grader och 5 sekundmeter vilket var kallt nog då det narade ordentligt idag.
För resultatlista idag se på knallens hemsida.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0