Första halvlek.

Första halvleken av semestern är nu avklarad. 
Saknar inte jobbet ett enda dugg och skönt är det.
Har kvistat iväg efter väderkartan som vanligt och träffat rätt vart vi än har åkt. (som vanligt). Visst har vi fått regnstänk på oss men betydligt mindre än medelsvensson är jag säker på. En tur till Hjo förra veckan där vi såg regnmolnan dra förbi och det hade varit skyfall på sina ställen men vi klarade oss bra. Testade lite fiske från stranden vid campingen men att även Vättern kan vara lång-grund har jag nu lärt mig och det var ingen fiske-succé. Hem igen ett par dagar och vidare till Vita Sannar i Mellerud. Bra camping nära byn och aldeles intill Vänern. Åkte ena dagen ut till Köpmannebro som är första slussläget i Dalslands kanal och en underbart fin fiskesträcka. Har varit där såväl med båt som en gång med spinnfiske efter landkanten. Med båt åkte vi faktiskt hela vägen upp i Norge vilket kan rekommenderas. Naturen är fantastisk och massvis med anläggningsmöjligheter. Snackade lite med ett par urinvånare som kom förbi i båt och de rekommenderade mig att fiska ovanför bron i stället. Sagt och gjort så gick jag dit. Ganska snart fick jag en 3 hektos abborre och strax efter en liten gädda. En gädda till blev det innan nästa abborre klev på. En 4 hektos. Synd bara att man inte hade båt att ta sig ut till fisken för de gick precis bredvid ett grund i strömmen. Jiggarna tog snart slut och jag gick upp i bilen för att bunkra upp med nya. När jag kom tillbaka så jag en lapp om att det var fiskekort som gällde. Hade ju fått hjärnsläpp och inte kollat upp detta då man är bortskämd hemifrån med fritt fiske. Fiskekortet här är väldigt billigt men jag visste inte vart man fann det och for hem till campingen i stället.
 
Dagen efter hyrde vi en av campingarnas båtar som skulle ta oss på en tur ut på Vänern. Här hittade vi faktiskt lite att klaga på. Först var båten full med vatten och låset gick inte att rubba. Fick gå upp till receptionen igen och de fick hämta alla nycklar de hade och det visade sig att de var felmärkta och vi kunde komma ut. Ut på sjön med kraftiga årtag gav vi oss ut i den fina skärgåden som ligger längs med hela kustremsan. Efter en stund förstod vi varför det var så mycket vatten i båten då den läckte sakta men långsamt. Fick ösa båten en gång i halvtimmen för att hålla oss torrskodda!
Under turen blev det en ordentlig kläckning och fisk var uppe och vakade runt omkring oss. Hade lämnat flugspöt i bilen så vi fisk prova med jig och mete. Anette fick endast en abborre och en mört medans jag tappade 2 fina på jiggen. Tillbaks i land då småtjejerna tröttnat och precis intill bryggan fick jag på en abborre som Ronjas nyfunna kompis fick dra upp. Hennes första fisk i livet så nog var hon glad över den.
 
Efter de gått iland gick jag och hämtade flugspöt och tog mig ut en tur till. Bilden av de vakande fiskarna hade etsat sig fast men jag visste ju inte vad det var för fisk. Svarta ryggar som gick upp. De såg lite halvmörka ut på sidorna men det kunde ju ha varit en synvilla då det faktiskt regnade samtidigt som kläckningen var. Min första tanke bar att det var fina sikar som var uppe men jag har sett semma sak med både lax och öring i Vänern men då har ju jiggen funkat klockrent. Abborre trodde jag inte då det inte brukar vara så koncentrerat i jaktområdet utan lite mer utspritt. Naturligtvis så när jag kommit ut med flugspöt till platsen där de tidigare var uppe så var kläckningen ordentligt över. Endast några sporadiska vak emellanåt men en gång kunde jag nå med ett 30.meters kast med matchspöt. Napp direkt och fast fisk. Vevade in och allteftersom den kom närmare båten blev den tyngre.Kunde inte artbedömma den på striden men blev mycket förvånade då jag fick in -en brax! Det var ju den sista fisken jag trott på (dock före ål och snorgärs), men då visste man ju vad det var för fisk i varje fall. På flugspöet fick jag inte ett enda napp men om jag kommit mitt i kläckningen hade det nog varit annorlunda. Tänk er själva att fiska braxen på torrfluga!
 
Nu har jag varit hemma ett par dagar och nu laddar vi för en stund ute på Naven. För kollar man på väderkartan så är det bäst väder just där. Här hemma i Lidköping skall det komma massvis med regn och åska men därute mitt i Vänern blir det bara en bråkdel. Kan ju då ta en tur ut i Albins gummibåt och därmed åka ut närsomhelst det passar o-avsett tid på dygnet när kläckningarna är. Nåja det blir nog inte så mycket fiske som ni tror men chansen finns ju. Kommer äntligen kunna ta oss ut med motor då jag beställde en ny propeller på Snäjk som kom dagen därpå. Bra jobbat av dem.
Albin och Ronja testar elmotorn i poolen.
 
Albin vart dock lite förvånad över drivet i el-motorn och nöjer sig nog med den då den är så smidig att transportera. Får se om batteriet räcker så länge som det sägs. Har hört talas om att el-motorn drar lika många ampere som det är pund på motorn. Detta gäller vid full gas. Har jag då en 28 lbs motor och ett 70 A så skall batteriet räcka i 2 tim 20 min. Vi får se om det stämmer för nu skall vi hårdtesta. Kanske det blir nästa års semeste att ta sig Vänern runt med el-motor? Kållandsöträffen kan det ju bli om vädret tillåter och då kan vi ju smyga oss på fisken. Då räcker det väl med 2 spön i stället för 10?
 
Kul också att ni hör av er då det inte skrivs på länge och undrar om jag fortfarande lever men på surfplattan är det så förbaskat tråkigt att skriva och jag kan heller inte lägga till bilder. (det går nog men jag vet inte hur)
Tänkte plocka med mig ett vattengevär i båten också för Stange har ju skrivet att det är så kul med prickfiske efter gös. Jag har ju aldrig varit någon jägare men det ser ju kul ut när han skriver så bra på sin blogg. Hur det blir med att hitta eko:n ska väl inte vara så svårt då elmotorn inte låter såvärst mycket. Det är bara att gappa allt man orkar emellanåt och den gången man hör ett eko tar men fram vattengeväret och skjuter. Gös är ju gott så varför inte?
 
På tävlingsfronten så är det ju en frimånad nu förutom för de som drog upp till Vilhelmina på Lappland Breammaster och de som åkte på EM i Int-mete. Där gjorde förresten Svenskarna en fantastisk insats och blev 10:a. Tommy Lindblom knep en individuell 13:e plats vilket är riktigt bra gjort. Även Challe gjorde bra ifrån sig och om jag inte har hört fel så kom han på 42:a plats som näst bäste Svensk.
För oss andra dödliga är det väl bara att vänta in dödststöten i förnedring av Rosenkvist då han planerar att vara förste Skaraborgare över 10 kilo i Töreboda! Mannen har ju gått fram som en furie i serien och några läggmatcher har det inte varit på tal om.
 
Förresten på tal om matcher så är snart fotbolls-VM över. Tur är väl det för jag börjar få träningsvärk i benen och allmännt utsliten i kroppen. Ett VM där domarna var helt under iseni början för att sedan bli klockrena. Inte falla för de filmningar som utfördes ständigt. Detta renderade i att Liljas kära Italien fick åka hem ihop med spanjorer, Portugiser och Engelsmän. Knepigt bara att Holländarna är kvar då de filmar en hel del. Kul ändå att se på några bra matcher och inse att Sverige inte hade haft något där att göra.
Nog om fotboll.
Ha det gott därute och ta hand om er så ses vi nästa gång.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0