Game Over

Allting har en ände utom korven som har 2.
Så nu har  i alla fall änden på semestern kommit fram och tiden går ju fort när man har kul. Har väl ingen större hunger efter att återgå till arbetslunket men man får ju se att det är bara 52 veckor kvar till nästa semester så man är ju 4 veckor närmare nu än när man började semestern!
 
Tog en sedvanlig tur till Astrid Lindgrens värld i Wimmerby. Såg inte röken av vare sig far eller son Ankarberg någonstans men de var väl ute och slipade in pirkar för glatta livet i solgasset. Som vanligt där var det fullt tryck med bra underhållning av hög kvalitet men man fick lite funderingar under tiden man satt på föreställningarna. Om man nu skulle byta ut karaktärerna på vissa utvalda ställen. Hur skulle det se ut då?
När man satt på Katthult kunde jag se Anton bytas ut mot Jörgen Storm som efter detta skulle sätta fart efter Oskar då han fått fullt med vatten i hela stöveln eller en råttfälla över tårna. Practical jokes i den högre skolan.
Kajsa kavat skulle ersättas av Lotta Engvall för hon kan ju också själv. Blir hon visad en gång så funkar det med en gång.
När man kommer till Mattisborgen så blir väl Lovis ersatt av Matilda då hon nu har blivit petad från att vara mest lik Ronja av lillasyster.
 
 
2 stycken Ronjor på samma bild.
När det kommer till Skalle-Per så var ju första alternativet just Greven av Sade alias PEO. Men efter lite fundering gick det över till Steve Björk från Norsjö. Skalle-Per går ju lite slitet och Steve har ju fått skotta snö i 9 månader om året i 50 år så då fick det gå över till honom.
Mattis blir nog Snygg-Lars. Detta för att man aldrig vet vad som kommer ur munnen på honom.
Lilja får ta rollen som Knotas trots att jag inte vet om han kan sjunga.
På Junibacken förundrades man över Abbe som höll på med än det ena och ån det andra så den rollen fick Daniel Ahlgren med sin alltjänst. Lång och gänglig är han ju också. Några kivandes systrar kunde jag inte komma på men var det inte ett par systrar från Svegtrakten som höll på för ett par år sedan?
Vilken roll jag själv skulle ha? Välj själva.
 
Ja som ni förstår så satt man och funderade lite blandat när man satt i hettan i parken och det kanske var nära att koka över så på kvällen for vi hem så att vi skulle få svalka av oss på hemmaplan som Grande Final. Testade först Villabadet utanför huset i Vänern men där var det bara 2 cm varmt då det varit fel vindar så vi drog iväg till Vristulven i stället dagen därpå och där var det 4-6 cm varmt. Fanns ju en hel del varmfläckar i vattnet men det gick ju att vistas där i alla fall.
Vristulven at summertime. För de som minns så har det gått ett pimpel-SM här.
 
Helt isfritt var det med en vattentemperatur på 23 grader. Var till och med ute och simmade för att leta nya pimpelställen. Man ser faktist lite mer av hur botten är då isen inte är i vägen. Gick sedan en sväng med Ronja längs med kanten för att lära henne lite om hur djuren i vattnet trivs bl.a blåmusslan som bara trivs i friska vatten. När vi gått ett 10-tal meter från stranden säger Ronja helt plötsligt att - Pappa, den där damen pratar med dig. Tittar då upp och ser en dam som ber mig avlägsna mig då det är privat!!! Hade ingen aning om att vattnet kunde vara privat för jag var ju inte inne i trädgården precis. Gick därifrån för att inte förarga denna överklassdamen som säkerligen har sina egna regler på allt. För hennes hund var ju innan inne på badområdet där det är hundförbud och torkade röven mitt på badplatsen. Det var faktiskt första gången jag sett en hund hasa sig framåt med röven i backen. Vintertid är väl sjön deras privata med då det ser fördjävligt ut runt deras brygga med golfbollspaket utspridda runt bryggan och golfbollar liggandes i hela viken. Förra vintern plockade jag själv upp 28 golfbollar som slagits ut ifrån deras brygga. Är helt säker på det eftersom de inte verkar vara speciellt duktiga golfare då många bollar landar redan 5 meter ifrån bryggan för att sedan rulla ut över hela viken.
Men det är väl en överklassfamilj från gräddhyllan i Skövde som är utsända av Rosenkvist för att så split i dem stackare som inte har någon semester kvar för att knäcka dem till fullo.
Men jag är tuffare än somliga tror som Mowgli hade sagt så jag skall komma igen. Nu stundar tradmete-SM i Tranås där man i alla fall har varit en gång nu i och med Int-metet i våras. Är ju inte samma förutsättningar nu och man får hoppas att fisken är mer nappvillig än den var i våras. Debatten om avlivning av fisk blossade upp igen på metetorget och det är synd tycker jag. Låt arrangörerna i området bestämma hur och när det skall fiskas innan tävling för de vet bäst hur vattnet beter sig. Är ju inte ett vatten som är det andra likt. Att de nu skall ha en Mäsktävling där 2 veckor innan trad-SM tror jag själv inte kommer att påverka ett enda dugg. Det finns så pass mycket fisk att mäsket är borta dagen därpå. Man kan ju tro att det finns lite fisk där då flera nollade under INT-SM men det är bara att de är svårflörtade, eller i varje fall var det under SM-helgen. Själv fick jag endast 7 fiskar på 8 timmar under SM:et men det behöver inte vara mer för att avgöra en tävling. Nu tror jag själv att det kommer att vara mycket mer fisk som är i nappatagen men man får ta med sig lite fjollgrejer ändå. Men mask är ju det första jag gör i ordning på för jag tror att det är det som gäller. Får man en skaplig plats så kan allt hända!
 
Augusti månad är annars en hektisk månad för en sportfiskare. 2 SM samma månad och om jag inte missminner mig så är det ett DM i INT-mete och ett i kustfiske så det blir nog att ligga i.
Kommer nog att fara iväg till karpsjön för att se om det går att lura upp någon där eller om det är kört. Kan ju inte för mitt liv tro att det är det men man vet ju aldrig. Får jag upp någon transporterar jag över dem direkt till lilla dammen för reproduktion.
 
Nu är det bara 3-4 månader innan det riktiga fisket sätter igång. Förbereder mig mentalt och kanske det även blir fysiskt också så man skall klara av påfrestningarna ute på isen. Man har ju sagt det så många gånger att till nästa år, då skall jag försäsongsträna. Men precis som Magnus Uggla sjunger i -Jag skall bli bra, så tar  man andra versen med och säger - i morgon
 

Kommentarer
Postat av: Claes

Nästa blir det nog att fara till lejonlandet. Närmare sakt hoting.
vi syns på trad sm tomas.
mvh Claes

Svar: Ha det så skönt i paradiset.Hoppas du inte flyter bort i hettan.
Tomas Leijon

2014-07-21 @ 23:08:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0