Tom Östlund stabilast i Lidan.

Av de 4 som satt i förarsätet inför dag 2 var det endast Tom Östlund som mäktade med att återigen vinna sin sektion. Fisket var ju i dag aningen bättre som väntat och det kom även upp en del braxen och inte bara skimmers idag.
 
Själv började jag som vanligt med anmälan, regelgenomgång och lottning. Min förhoppning var att få samma plats som dagen innan. Dels för att revanchera mig på platsen, dels för att jag vet vad jag gjorde för fel dag 1 och det nu skulle funka så mycket bättre där idag. Var nära i lottningen och fick D 3. Så nära men änå så långt bort. Nu var det Björn Karlkvist som fick den och honom får man inte lägga upp en sådant smashläge. 
 
Började med att koppla upp 2 st 9-meters, 1 st 7-meters och ett 5-meters för att fiska i vasskanten. Plockade även upp feedern men den användes aldrig idag. Mäsk-start och jag tillverkade ett nytt grund på innerkanten av 9-metersplatsen med braxmäsk toppat med lite casters och maggot. Betoning på lite. Lade ut feedern 4 gånger för att ha en backup om det skulle gå åt skogen med långspöna.
 
Starten gick och ganska snart hade nog alla märkt att fisket förbättrats mot gårdagen. Alla fick småfisk i form av mört och skimmers utam Lasse Magnusson som fick finare braxar direkt. Försökte styra upp fisken mot mej men lyckades inget vidare och med farhågor från gårdagen mäskade jag ytterst försiktigt. 
 
In och prova med 5:an och plockade raskt ett par mörtar men då Magnusson satt och fläskade brax så insåg jag att det var helt fel att fiska mört idag. Provade 7:an men där hade jag konstigt nog inte ett enda säkert napp på hela passet!
Då jag under de 3 första timmarna varit sparsam med mäskningen och halkat efter de andra var jag tvungen att göra något åt saken för jag låg nog sist på sektionen då.
 
Blandade i mera maggot och pinkies i mäsket samt klippte i en näve mask. Då jag lade ut 9-metaren så la jag även i en mäskboll strax innanför flötet och genast dök flötet. En skimmer slök masken innan mäskbollen kommit ned. Ut igen och samma visa. Fortsatte ett tag men när det var mindre med beten i mäsket igen så avtog fisket. I med mer maggot och ut igen. Samma respons igen. Allteftersom jag mäskade som en löjmetere till braxen så ökade storleken och det kom upp några som fick håvas och nästan kallas braxar. Spurtade ordentligt sista timmen och knep en 4:e plats på sektionen med mina 15 kilo. Vann gjorde Björn på D 2 med 23 kilo men jag tror att om det varit en timme till så hade jag kommit ikapp.
Anssi som satt på våran sektion blev 3:a med 18 kilo medans Magnusson knep andraplatsen med sina 20 kilo.
Kul att se förändringen för lägsta vikten på sektionen 13850 gram var högre än gårdagens segrare Tono som hade dag 1:s högsta vikt. På A och B-sektionerna kom det upp en hel del braxen. Gyllengula och vackra. På C och D var det övervägande skimmers.
 
På C-sektionen satt Holst och hade hov medans han drog upp 27 kilo fisk i nätet.
B-sektionen vanns av Tom Östlund som gav honom totalsegern.
Men på A-sektionen satt ju dagens dominant Charles Fasth som fick hela 48 kilo och petade bort Tommy Lindblom från förstaplatsen. Charles gjorde med sin upphämtning ett strålande jobb och knep 3:e platsen med samma poäng som både 4:an och 5:an men betydligt högre vikt.
Så topptrion blev:
1:a Tom Östlund 1+1=2 poäng
2:a Tommy Lindblom 1+2=3 poäng
3:a Charles Fasth 1+3=4 poäng
Så det var ju inga blåbär precis på tronen utan mycket rutin och skicklighet. Skall bli roligt att slå er i framtiden.
 
Tävlingsmässigt så är det bara andra DM på söndag kvar innan semestern och då åker vi till Mariestad. Undrar vad det blir för fiske där?
Antingen rullspöfiske efter lunsar eller så blir det sparsamt med fisk på långspöt. Kul sträcka i Mariestad. Synd bara att den är så ojämn. De nedre platserna är ju outstanding varje gång som inte jag får den lottningen för jag har aldrig haft bra fiske där. Annat med ökensträckan uppströms. Där har jag haft helt klart det bästa men även det sämsta fisket. Hoppas i alla fall att vi får ett kul fiske allihop. samt att det är andra som segrar än Challe och Blom så det blir avgörande i höst i Göta kanal där allt kan hända. Vore ju synd om någon dödar serien redan på Söndag. Speciellt eftersom jag inte kan göra det själv.

Kommentarer
Postat av: Askolin

Ja du Leijon, nästa gång, då är du och jag i topp åt ena eller andra hållet ;) Vi ses vid putätelagert nästa helg!

Svar: You bet!Nu har vi testat ena hållet och nästa år blir det andra hållet.
Fram med spaden nu så drar vi till potätelagert och tömmer förråden.
Tomas Leijon

2014-06-01 @ 21:48:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0