Splash och FK Match blev svenska mästare.

Årets upplaga av SM i Internationell mete fick en rafflande avslutning.
Nytt vatten för många av oss och hur fisket egentligen skulle bli kunde man bara fantisera om. Vad man hört från arrangörerna var att det var ett fiskrikt vatten men förrapporten från Browning open var att det var ett surt vatten med inslag av stora braxar. Man hade en liten föraning om att det skulle då likna Norsholm i fisket men man vet ju aldrig. Lördagens fiske blev för egen del en stor besvikelse med 4 fiskar och tydligen 86 gram fördelat på 2 braxar, 1 mört och en löja, samt en tappad fisk halv-vägs upp i vattnet. Är inte säker på att jag hade flera napp. Ändå hade jag ju "fjollgrejer" på, men man skulle egentligen behöva gå ändå längre.
 
Under lördagskvällen gjordes en taktikgenomgång om hur vi skulle fiska och vad man kunde göra för att inte samla allt för mycket poäng. De andra skulle köra på som dag 1 men mitt fiske var vi tvungna att göra något åt. Vad fanns att göra? Satsa allt på ett kort och lägga ut en mask på botten och bara vänta? Nej det låter inte speciellt lockande. Köra med ändå "fjolligare grejer? Nej inte på toppknutet.
Vi kom fram till att jag skulle göra som dag 1. Men när jag säkrat 1 fisk skulle jag gå efter braxen.
 
Sagt och gjort så blandade Blom ihop en häxblandning till mig liknande den på Lördagen. Fråga mig inte vad det var men svart var det och man blev så torr om händerna att det svider i skinnet. 1 balja med underhållsmäsk med en laddning jokers i. Sedan var det bara att ta sig till peggen nummer 19 och ladda. Att jag fått lite friare händer idag kändes skönt efter lördagens 12:e plats. Och visst gjorde jag lite ändring. Det jag ändrade var att jag kopplade upp 2 st 9-meters spö i stället för 1. Det ena med 1,5 grams fjollmete och det andra med att Lidan-tackel innehållande 6-grams flöte, 12:ans krok som sedan skulle agnas med en saftig mask. Feederblandningen stod jag själv för och det blev en braxblandning som skulle vara långverkande. Mäskblandningen toppades med en golfboll småmask som klipptes och blandades ut i hela grunden. Grundmäsket halverades på plats och strax innan mäskning blandades jokersen in.
 
Vid mäskningen bollades hela grunden ut på långspöt för att sedan fortsätta med feedern. Mäskade med feedern tills startskottet ljöd och skulle sedan börja fiska. Valde mellan de 2 9-metarna men valde det Lidan-tacklade spöt för att börja med. För om det var brax där så är jag inte säker på att jag klarar av att få upp dem med så små krok och klena linor på toppknutet. På med en saftig Toftamask och började driva med strömmen. Strömmen var just då svag och det drev en lång stund medans jag tittade på sträckan. Inte en enda spörörelse och det är ändå dag 2 nu. Sa till grannen Claes Hedström att det var ju en en jäkla andradagseffekt på det här vattnet. Lasse Magnusson på min högra svarade då att det måste ju finnas någon fisk att mäska för. Kom då i slutet av första driftet och såg lite rörelse på flötet. Såg ut som om det var och drog i gräs på botten men sedan gick det sakta under. Krokade och det var fast fisk. Kändes inte så stor från början men halvvägs upp tog det stopp. Blev en längre fight med den fina braxen då man visste hur mycket den kunde betyda och det var inte säkert att man skulle få fler napp. Att den sedan gick fast i näckrosorna höjde ju spänningen ändå mer. När man sedan håvade den så kände man sig lugnare. en braxen mellan 1-1,5 kilo i nätet på första driften var ju inte fel. Hade heller inte sett någon annan få någon fisk under tiden. I tredje utlägget hinner inte flötet ens ställa sig upp utan dyker innan det ens har ställt sig rakt. Krokar och känner ytterligare ett tung-gung. Fisken kom lugnt med men när håven kom fram blev den förbannad. Ännu längre drillning på denna fisk som var över 2 kilo gav en god känsla inombords. I sjätte utlägget nappade det som det skulle med en hel del bus, lyftning och sedan sjönk det. 3:e braxen var ett faktum. Även denna håvades men i normala fall hemma i stan så hade den fått flyga in.
 
En halvtimme hade nu gått och jag kunde ha gått in till stan för att köpa korv eller kollat in torghandeln istället för jag kan inte säga med säkerhet att jag hade mer napp efter detta. Claes på min vänstra flank å andra sidan fick igång ett skapligt fiske som bara blev bättre och bättre med brax, mört och abborre. På högersidan spräckte Magnusson nollan med en kvart kvar. Stridh hade lite tur och fick en 2-kilos sutare och det hördes nog över hela sträckan. Vägde dock in 3,7 kilo på 3 fiskar som gav en välbehövlig 1:a
Feta Svartå-braxar som gillade Tofta-mask
 
Spänningen var nu olidlig hur det gått för de andra i laget. Efter en kort rapport så hade även Blom vunnit idag och Rosenkvist en 3:e plats. Följde med vågen bortåt mot Challe för att se om han fått igång något det sista. Sittandes bredvid Anssi som även han fått en riktig fisk idag stod sig Challes fiskar slätt. Närmare bron var både Borlinger och Gunther sittandes med var sin bonusfisk och klådde Challe som slutade 5:a. Snabba rapporter från Splash bankrunnerstab kunde läsa upp resultatlistan innan siste man hade vägt färdigt.
 
Segrade gjorde då Splash med 28,5 poäng före Constellation på 29 och Lidköping SFK på 31. Samma poäng hade Älvkroken men Lidköping hade en platssiffra bättre så bronset blev vårat.
Svenska mästarna Splash med Claes Hedström, Mikael Tono, Andreas Sandberg och Anssi Lehtevä
 
Att det varit jämnt kan väl förklaras med att om jag på Lördagen fått 66 gram till så hade vi fått samma poäng som Splash och därmed blivit Svenska Mästare.
 
Juniorklassen vanns av FK match som bestod av Anna Mattson och Oscar Storm. Kul att det var flera juniorlag med ifrån stora delar av Sverige.
Anna Mattson och Oscar Storm. Svenska mästare 2014 i Int-mete.
 
Nu är det bara att fundera framåt då trad-SM skall gå på detta vatten. Man ställer sig då frågande hur det vattnet beter sig när värmen har kommit och alla växter har kommit upp. När man ser en sådan sak att 1 lag i årets Int-SM nollade 3 man bägge dagarna. det är lite oroväckande med ett stundande trad-SM. Visst så kan man jämnföra med SM i Storsjön då 6 i seniorklassen väger in fisk men det skall ju alltid gå att få fisk. Ser även ett orosmoment i att underlaget inte är så snällt. Sumpmark ända fram till vattnet med en massa rötter i där folk kommer att snubbla ordentligt oavsett ålder och fysik. Står man still längs å-kanten så fastnar man och det är inte säkert att stövlarna räcker till efter en stund. Kanske man måste ha vadarstövlar i Augusti?
Som det var nu så hade arrangörerna gjort ett hästjobb med röjning av fiskesträckan och lagt ut pallar man kunde ställa stationen på. Bra jobbat.
När det kommer till trad så står man upp och fiskar. Myndre utrymme mellan varje fiskare så kanske hela å-kanten brister? Det kommer i alla fall att trampas sönder en hel del i kanten. Och man får hoppas att fisket kommer igång mer tills då för annars kommer de skrika efter ett nytt SM i Göta Kanal.
En bättre del av Svartån.
 
Endast halva sträckan det skall fiskas på är röjd så det finns bra mycket jobb kvar att göra inför trad-SM så de behöver inte känna sig arbetslösa.
 
En liten incident hände under lördagen då våran bankrunner Mikael Hjelm blev påkörd av en dam som smet ifrån platsen. Polis och ambulans tillkallades men han fortsatte sitt jobb oförtretet. Så en varning om den Tranås-familjen som är allmänt kända av polisen för vårdslös körning i Tranås. Får även rikta ett särskilt tack till Mikael för ett bra jobb. Inte bara som bankrunner utan även som privatchaufför och springpojk. Utan dig hade jag inte kunnat gå på dejt med skogs-fe:n i bästa PEO-stil och heller inte kunnat fiska då koncentrationen hade legat på något helt annat.
Även ett tack till Blom som blandade mäsk för glatta livet.
Bronsmedaljen gick till Lidköpings SFK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lennart Larsson

Grattis till bronset och bra att du påtalade den dåliga stranden bara,bra att tänka på till trad-SM.

Svar: Jo på många ställen kommer man att fastna då man sjunker ned mellan rötterna i leran.
Tomas Leijon

2014-05-12 @ 12:08:24
Postat av: Kristian Ekman

Grattis till bronset Lidköping.

Svar: Tack för det, Ekman hela dagen.Du är fortfarande idolen.
Tomas Leijon

2014-05-12 @ 12:17:19
Postat av: Storm

Grattis till medaljen !
Var nog bara du som var så tokig i detta nördgäng som hade en tanke på att köra 6-gramstackel, 12 krok och fet mask till att börja med :-)

Hoppas vi träffs i Orsa till sommaren, förresten har du bytt efternamn ;-)

Hae't Gött !

Svar: Tackar.Ja att jag använde 6-grams var att jag tyckte att 15-grammaren hade varit overkill.
Toftamask går alltid hem
12:ans krok är emellanåt lite fjollig. Det får jag hålla med om.
Och tokig? Ja det måste man väl vara om man håller på med denna sporten.
Vad är det för efternamn?
Tomas Leijon

2014-05-12 @ 12:49:11
Postat av: Lennart Larsson

Blir till att berika fiskeutrustningen med ett nytt inslag till trad-SM, någon form av lätt ståplatta om man råkar bli lottad i ett gyttjehål

2014-05-12 @ 13:20:50
Postat av: Ahlgren

Grattis grabbar!

Snygg upphämtning Leijon

2014-05-12 @ 14:44:37
Postat av: Storm

Tomas !
Du heter väl Leijon inte Leijoj. Titta på signaturen.
Hae't Gött !

Svar: Tack för det Jörgen.Har hittat felet nu och återgått till mitt barndomsnamn.
Trodde nästan att någon gett mig ett smeknamn ett tag.
Tomas Leijon

2014-05-12 @ 15:01:42
Postat av: Claes

Grattis Tomas mycket bra fiskat.
Andra dagen.
Peg 19 en guld plats.

2014-05-12 @ 17:15:23
Postat av: Askolin

Grattis till vinsten andradagen och till er bronsplats! Tack för att vi fick våldgästa er för att titta på mello ;)

2014-05-12 @ 21:58:41
Postat av: august michal

Tack som fan Tomas Lejon! Din information har hjälp hjälpt mig extremt jävla mycket i mitt examenarbete. Fortsätt med det du håller på med, du rockar!

Är du i närheten av Uddevalla någon dag kan vi ju kanske ses på en fika? Mvh: August

Svar: Hej på dig.Vad är det för examensarbete och hur har jag hjälpt dig?
Kul att någon har nytta av bloggen.
Tomas Leijon

2014-05-16 @ 09:52:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0