Storfräsarna vassast i Lidan

Tom Östlund, Tommy Lindblom, Mikael Tono och Anssi Lehtevä. Namn på en uppsättning rutinerade rävar som alla har en sak gemensamt. Alla vann sina sektioner på Sensas Open dag 1 i Lidan i Lidköping.
 
Själv agerade jag mest statist under dagen då min optimism slog tillbaks rakt på näsan i full fart. Det är inte alla gånger det är en fördel att vara så inbiten optimist som jag är.
 
Började dagen med samling vid vattnet med sedvanlig anmälan, regelgenomgång och lottning.Kul att Norrmännen kommer till oss och deltager då det verkar som om det bara kommer fler och fler till Sverige för att meta. Plats D 2 skulle bli min egna plats med fördelen på denna att D 3 var flyttad så att det var en lucka till näste man. Allt bra så långt. Att platsen sedan är en bra plats som brukar generera en hel del fisk var ju bra det med. Så då är det bara att förvalta platsen väl. 
 
Sagt och gjort så laddade jag upp mina grejer med 2 st 9-metare för olika förhållanden 1 st 7-meters och ett 5-meters. Något löjspö tog jag inte upp då jag ändå inte hade nått till löjorna med de löjspön jag har. Mäsket blandades i ordning och fuktades upp och även feederspöt apterades. Sedan var det 1,5 timme kvar till mäskning. Tog en tur och kikade längs med hela sträckan för att se hur andra förberedde sig.
Anssi som fick kantplatsen på D-sektionen nedströms idag förbereder sig på ett sätt som visade sig räcka till dagsseger på sektionen.
 
Runar Sperstad från Norge fick en plats på A-sektionen nedströms cykelbron som han förvaltade till en 3:e plats på sektionen.
 
Klockan blev 11:20 och Tono gastade det högsta han kunde och vi fick börja mäska. Mäskade på ordentligt på långspöna och fortsatte med feedern. När klockan blev halv gastades det igen och vi började fiska. Tyvärr började fisket likadant som i Tranås med i stort sett ingenting som hände. Fortsatte att fiska ett tag med långspöna och fick en liten brax, förlåt Jörgen! Skimmer.
Ut med feedern men kände inget. När jag vevade in satt en liten björkna på kroken. Ut igen men fick inga fler fiskar där.
 
Testade med 5-metaren invid vasskanten och fick en liten abborre men inget mer. Fortsatte att variera fisket för till slut kommer det igång. För sjutton det är ju Lidan vi talar om!
 
I med mera jokers på långspöplatsen efter 2 timmar men ingen respons på mäskningen. Testade med 5-metaren igen och slängde ett par majskorn innanför i vassbältet. Flötet dök omedelbart och en mört fick läggas i keepnetet. Testade detta flera gånger och fick några småmörtar till. Verkade som om mörtarna stod inne i vassen och skrämdes ut av majskornen. Det har ju hänt förut att fisken försvunnit från platsen förut när jag kastat i majs. Fast emellanåt så är det en effekthöjare också. Så det gäller att välja tillfälle då man skall använda majs.
 
Taktiken och tron på vräkfiske var ju i dag helt fel val och min fångst blev 1,2 kilo blandfisk och en sista plats på sektionen.
Kan ju tänka mig att Jimmy brax sitter och småflinar nu och tänker : vilket klantarsle som sumpar hemmaplansfiske! Och det är ju inte helt fel heller.
Greven sitter nog uppe i nord-Norge och nynnar på nidvisor så det står härliga till.
Lilja tänker nog att det är härligt att dra löja på 9-metaren med.
 
Men skam den som ger sig. I morgon är ju en annan dag och då får jag sikta på en uppryckning. Det har ju i alla fall gått åt rätt håll. Jag började med en så sista plats att jag inte ens fick lotta själv utan Bengtsson gav mig min plats så det måste ju vara hans fel! Vet även att det var i varje fall 1 som hade lägre vikt än mig så sist är jag inte längre.
 
Satte mig på ett straffpass med maskplockning under kvällen trots att det inte gick åt någon idag. Men i morgon!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0