Höstnotiser.

Att vi närmar oss rätt säsong visas ute i naturen på flera sätt.
Tranorna dansar omkring på fälten i sina vilopauser på väg till Afrika. Gäss flyger i V-formation så Jan Boklöv blir full av avund. Frost på rutorna om man vaknar tidigt. Meteserierna är slut och mästare korade. Skaraborg har haft sitt årliga styrelsemöte med fiske som grädde på moset.
 
Apropå detta så var vi i år stationerade till Hökensås med fiske efter regnbåge på agendan. Ett möte som skulle hållas utomhus i rätt miljö med fiske inom synhåll borde fler pröva på. För vi utövar ju ingen inomhussport precis. Dagen började med att vi for iväg till den hyrda sjön och snabbast ut var Rotsén som knappt hann stanna bilen innan bottenmetet låg färdigt. Själv skulle jag pröva lite nytt för att inte få allt för mycket fisk och valde då att fiska med en bombarda och en gummifisk på släp. Kastade ut och lät det sjunka lite medans jag skojade med Rotsén att idag var det trögt. Ja sa han och skrattade och jag replikerade med att jag just missade en efter 4 varv på rullen. Du skojar sa han medans jag krokade första efter max 7 meters vevande. Första regnbågen var bärgad. Insåg snart att detta var den delen som de stod tätast på och flyttade mig.
 
In i döda viken men även där blev det napp. Inga fiskar som vakade mer än elritsorna som var många i antal. Likväl så nappade de på i perioder så det räckte. Fiskade på fram tills det var dags för mötet med varierande utrustning och då hade jag fått 5 st regnågar. Metena lämnades i under mötet och 2 gånger under mötet som hölls under dö-perioden fick deltagande en bensträckare för att rädda spöna från drunkning då inte alla fiskar tyckte att det skulle vara lugnt. Mötet slutfördes och Bagarn som numera går under namnet Grillaren stod för matlagningen genom grillade karréskivor med honungstouch som var riktigt goda ihop med potatissallad och grönsaker.
 
När fisket väl var avklarat hade jag fått ihop 9 fiskar och Challe som var dagens värsting hade minst 11 om han inte missat någon eller några i räkningen. Han brukar ju inte överdriva så det kan lika gärna varit 32 st.
Denna gången fick alla fisk. Och då menar jag att alla fick fisk på kroken som de drog upp! Dagens storfiskare blev glädjande Bjarne som tog dagens största och kammade hem vinstpotten. Alla var mätta och nöjda efter dagen då vi avslutade med en kanelbulle då det var kanelbullens dag.
 
Läser vidare på alla bloggar som skrivit om stundande fisken och längtar. 29-30 November går HärjeDalacupens första helg. 21 December Baggtjärn och den 31 går nyårssmällen av stapeln. De 2 sista gick ju inte att genomföra förra året och det blev i stället skinknappet som våldgästades. Greger regerande skinkmästare.
 
Att SM i pimpelfiske 2015 kommer att genomföras i Norsjö och vara öppet blir jag inte förvånad över men skriverierna på nätet har varit hårda och kritiska. Kommer inte på några bra skäl till att instämma i kritiken då jag rannsakar mig själv i tankarna.
Vi i Skaraborg har inte ansökt om att anordna denna tävling och jag blir då glad att någon annan tagit tag i saken så att vi kan få utöva våran sport.
Kritiken om att startavgiften höjs för att det skall vara en heltidsanställd för SM:et stämmer nog inte då jag tror att klubben har en heltidsanställd ändå och inte är skälet till höjning. Bara inte höjningen blir som till havsfiskarnas nivåer då de helt dödade tävlingarna med skyhöga startavgifter så endast de som var sponsrade kunde vara med.
Kritiken om ett öppet SM är ju en gränsdragning. För hur många söder om Orsa hade stabila isar? Isgränsen gick ju söder om Orsa och därigenom ställdes 2014 års SM in för att köras i Februari 2015. Men eftersom Sverige är ett så pass långt land så är det vissa delar som sällan har is. T.ex Skåne. Om man hårddrar det så borde nästan alla SM vara öppna då men sen kanske det inte är så många som pimpelfiskar i Skåne?
Om det är stenhård gränsdragning så kan det bli Norrlänska mästerskapen i stället.
Och att det är ett öppet SM passar mig då jag själv fiskade så dåligt på DM att jag inte var i närheten av att kvala in.
Att SM:et ligger så sent som den 12-13 April. Alltså veckan efter påsk har ju också sina skäl till att då är de trevligaste dagarna på isen i området då ofta vädret är bra och snön har börjat försvinna så att det är möjligt att ta sig fram. Ett skäl är också att första SM:et inte skall vara för tätt inpå då det kan vara svårt att ladda om för ett nytt SM. Nu är det i alla fall 2 månader.
Tack för det Norsjö!
 
Och att kritiken varit så stark trots att det ännu inte kommit ut på Sportfiskarnas sida är beklagligt då det fortfarande för mig är rykten trots allt jag läst på bloggarna. Inte ens tävlingsledaren i Distriktet hade fått informationen så han kan förbereda sig.
Nej vi får nog skärpa oss allihop och sluta gnälla om än det ena och än det andra innan vi rannsakar oss själva. Men om vi i Skaraborg skulle ansöka om ett SM i pimpel så skulle vi få ha flera reservplaner då ingen vinter är den andra lik.
 
I och med detta SM kan det bli en låååång påsk. För då vänder vi nog efter Noppikoski på annandagen för att bege oss norrut mot Norsjö. Kanske med lite rödingpimpel också?
 
Hoppas ingen tar illa upp av mina åsikter gällande SM:et och jag hoppas att många gör som mig och fiskar både påskpimpel och SM.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0