Ännu en dag i Jämtland.

Nu under långfredagen har vi tillbringat på Jämtländska sjöar.
På morgonpasset var det sporrsjön som gällde och ut på isen bar det. Ut till ett stenskravel som såg lovande ut och slog första hålet. Blev förvånad då djupet säkerligen var 6 meter. Fiskade mig närmare stenarna och då blev det -djupare! Såg lite folk som plockade mestadels mört men var inte intresserade av dem så jag fortsatte bortåt mot andra sidan och det var betydligt grundare. När jag var inne på 1 meter fick jag 2 st hektosborrar och återfick lite hopp. Borrade upp ett gäng med hål och lämnade för att bakfiska dem senare. Fortsatte utåt där Matilda satt och plockade fisk men blev i stort sett utan. 45 minuter senare vände jag om för bakfisket men hoppsan! Det hade kommit en annan fiskare och satt i full kareta med att bakmeta hålen. Tog då fram 55:an eller klumpen som Herr Larsson kallar den för att dunka efter bumlingar på djupet.
 
Redan i första hålet fick jag fisk och blev förhoppningsfull igen men det gick över snart. Tillbaks mellan stenskravlet och land blev det helt plötsligt endast 1 meter djupt och jag tänkte resa mig direkt. Men jösses vad det skrapade nere i hålet. Missade fisk oavbrutet och lyfte upp. Ingen krok! På med en ny och lyfte upp 2st 3-hektos för att sedan börja tappa igen. Ny krok och en fisk till men sedan var de borta. Hände inget mer så jag fick väga in 1,7 kilo som endast var 20 kilo efter segraren som jag inte har namet på. Men jag hade i alla fall bara abborre!
 
Vidare iväg till nästa sjö som var Fångsjön lite närmare Strömsund och nya insatser. Ut och kikade lite vart man skulle gå så jag gick lite åt vänster och så ett ledigt område.
Sanna och Björne strålar samman och strålar ikapp med vädret.
 
Gick mot det lediga området och redan i första hålet fick jag fisk. 45:an med 12:ans krok hann inte mer än ned innan nästa satt. Men sedan kom det mört och jag började missa en del. Testade tafsen men då slutade det nappa. Nästa hål samma sak och undrade om det var tillfälligheter. Började sedan nästa hål med tafsen och sedan bytte jag inte tillbaks. Fram och tillbaks i samma område med ett fåtal bomhål men hanska liten snittvikt gav mig en påse med drygt 9 kilo blandfisk. Hälften abborre och hälften mört.
 
Dagens Värsting blev väl ände Erik Tikkanen som endast hade 10 fisk efter en timme men vägde ändå in över 18 kilo abborre. Detta händer bara i Jämtland! Kom ihåg att det bara är 3-timmars tävlingar.
Patric tog sin första abborre över kilot på eftermiddagspasset och Ronja fick sin första sik under förmiddagspasset. Annars så har det kommit upp lite fler arter än bara abborre och mört. Förutom en del sikar så kom det även upp harr och id under dagens fiske och variation är kul.
 
I morgon så är det 2 nya tävlingar. På morgonen är det Låsjön öster om Strömsund och på eftermiddagen är det Gåxsjön Lövberga som gäller. Får se om det kan bli några fler lunsar som får syna insidan av konten i morgon.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0