Jämtland påskdagen

Nu har vi avklarat ännu en dag i paradiset med snö, is, sol och trevliga kamrater.
Morgonens tävling på Låsjön var ännu skönare idag då vinden mojnat och det blir ändå svårare att klä sig. Är solen framme flyter man bort och om den går i moln så blir det lite kyligt.
Ronja hade bestämt tt ha en vilostund under förmiddagens tävlingspass men anmäldes ändå om hon skulle vilja doppa en krok. Ut på isen och såg lite öppet vatten högerut som såg giftigt ut och började där.
 
Första 3 hålen gav var sin fisk och sedan 3 bomhål. 7:e gav en serie med fina abborrar och i nästa var det blandad kompott. Så efter 20 minuter var jag över 2 kilo och var lite nöjd med att det stämde så bra. Men säg den glädjen som varar för evigt! Resten av tävlingen blev det mest sökande med sporadiska fiskar lite varstans så jag slutade på 3,9 kilo. Ronja valde att doppa kroken ändå och plockade upp några abborrar och sitt livs första gädda. Den räknas ju inte men ändå!
Nu kan Ronja lägga till gäddpimplare på sitt CV
 
På eftermiddagen var det sedan dags att äntra isen på Gåxsjön Lövberga. En sjö jag alltid ser fram emot då det vimlar av groteska abborrar. Förra årets fisk på 1570 satt fortfarande på näthinnan. Kom iväg aldeles för sent så jag bestämde mig för att vara motvalls och inte gå till uttänkt ställe utan i stället fiska direkt efter vassen.
Härlig vy innan start på Gåxsjön Lövberga.
 
Började bra med riv i grejerna redan i första hålet men fick bara några stycken abborrar och mörtar direkt. Flaxade runt här ett tag men gick sedan ut mot första grundåsen med liknande resultat för att senare avsluta innanför vassen mitt i grytan med ett par "idiothål". Men det hade nog gått bättre om jag fiskat därinne hela tiden för jag fick fisk i vartenda hål därinne.
 
Väl inne vid invägningen såg man att klunsarna hade varit väl i tagen och min lille på 6-7 hekto stod sig lätt och det var många fina fiskar vägdes in. Kul att Heikki Vuotolainen lagt in en formtopp och verkar komma i form igen och segrade Veteranklassen. Bäste Senior i vårat gäng vart Bror E G T Olsson med ca 9 kilo och en borre på 1,4 kilo i påsen. Jörgen Bertilsson och flera med honom kan vittna om de grova fiskar som finns i sjön då han inte kunde få upp fisken i hålet. Linor brast på de mest ovanliga ställen och den ena fisken var större och brutalare än den andra.
 
Och att man kan rekommendera fler att ta med sig de yngre ut på isfiske råder det ingen tvekan om för de som hade allra roligast idag var väl Ronja med sina nya fiskekompisar som varvade fiske med pulkdragning och lita annat bus så det hördes över hela Gåxsjöns nejder. Underbart! Så till dem som inte tar med sig sina barn ut på fiske för att det är för mycket arbete med dem och bara problem så säger jag bara -Bullshit! Ta med dem ut så har ni fiskekamrater för livet för i detta gänget av trevliga fiskare från hela landet så kan det nog inte gå galet. Jag har nog aldrig sett ett enda barn som inte har kännt sig välkomnad av alla och önskad.
Så ta med er barnen ut på fiske så får ni se själva.
 
Alla är vi barn i början!
 
3 nöjda fiskekompisar myser efter fisketuren på Gåxsjön
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Helt korrekt Tomas, finns inget underbarare än glada barn på isen :)) / Storm

2015-04-06 @ 22:04:27
Postat av: Anonym

Helt korrekt Tomas, finns inget underbarare än glada barn på isen :)) / Storm

2015-04-06 @ 22:04:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0