Gryveldammen 20/12 2015

Fy vad gött! Nu har man fått fiska på Gryveldammen igen!
Efter en lördag som spenderades hemma då det inte känndes lönt att jaga boende eller att krångla till det med resor eftersom det var fler som inte kunde förrän på söndagen. Så då fick det bli att följa fisket via FB och andra medier då Ovansiljan skulle ha KM på "fyra små rätter" nordost om Venjan. En fiskemodell som brukar vara lite bingolotto men är en kul variant då man kan växla mellan fyra småsjöar i ett område. Alla sjöarna är för små för att hålla deltagarantalet men sammanlagt så räcker det gott och väl.
 
Att då välja rätt sjö vid rätt tillfälle och att ta sig till rätt plats på respektive sjö ställer ju ändå högre krav på de fiskande och en god portion tur krävs att ta rätt beslut. Och nappet kan ju variera rätt ordentligt på såväl sjö som tillfälle och det hjälper ju inte att sitta och ha koll på de andra för att apa efter eller ta deras gammelhål så fort de har flyttat. För om man byter sjö så är det ju nya insatser och fisken kanske beter sig helt annorlunda i denna sjön.
 
Andersén var väl och norpade lite ur Möllers byxor för han gjorde allt rätt och vann tävlingen på 10 kilo. Att han gick till rätt sjö direkt och fiskade helt rätt för sjön och dagen gjorde att det blev en skaplig kross. Undra bara hur det går för Möller nu när det är tömt lite ur fickorna?
 
Men Söndagen kom och Ronja väcktes 02:45! Vilken 9-åring annars skulle med ett leende gå upp så dags för att sätta sig i en bil? Stenhård är hon! Men hon skulle ju få träffa båda sina syskon och Joel samtidigt så det skulle det vara värt. Iväg och hämta upp Albin för vidare färd emot Örebro för att hämta upp Joel och Matilda. Vägarna var rena och det gick perfekt och timingen var suverän då vi svängde av E 20 samtidigt. Nu var hela gänget samlat.
 
Iväg vidare förbi Nora, Ludvika, Borlänge men när vi närmade oss Mora insåg jag att något vart helt fel och beräkningarna var av det mindre bra slaget och vi skulle komma sent till tävlingen. När vi kom bort emot Älvdalen var det sandad snö och is på vägen så vi fick ta det lite försiktigare. Men vi kom fram och kunde med hjälp av Älvdalingar att lösa kort då sekretariatet redan stängt men det löste sig fint.
 
Ut på isen och insåg att Joels och Ronjas halkbroddar inte passade så de fick gå utan. Inte helt perfekt då det var blankis med vatten på då det var 10 plusgrader. Men greppet räckte nästan då isens yta blev lite mjuk och gav lite grepp ändå. Ronja valde att följa med Joel och Matilda medans jag och Albin korsade sjön. Alben vek av emot den gamla starten medans jag gick emot min lilla vik i förhoppning om att det skulle finnas bra med fisk där.
 
Hann fram precis innan startskottet gick så att jag hann plocka fram grejerna och fästa borret i isen. Valde ju att börja utanför viken som vanligt på 3,5 meter och fiska mig inåt för här var det lite vitis och det brukar ju samla fisken när det är avsaknad av snö.
Isborret blev stående i en vattenpöl.
 
Testade först med att borra där det var som djupast  med vatten för att dränera isen och just här brukar det finnas lite grövre fisk. Men det var ingenting som ville nappa här och jag flyttade mig närmare den vänstra kanten då det brukar stå fisk inne i hörnet. Men samma resultat i vartenda hål och jag tog mig försiktigt in i min lilla vik. Isen i sundet var inte så frack och det var bra att det var snöfritt så man kunde välja rätt väg.
 
Väl inne i viken så fick jag fisk i andra och tredje hålet och det var precis samma då jag hade det bra fisket där förra året och hade förhoppningar om att jag skulle hitta den fina fisken där. Men jag fiskade av hela viken grundligt och det blev bara sporadiska fiskar och inget ordnat fiske. Men jag trodde i min enfald att det var en tvärseg dag då det var många utanför som rörde sig stora sträckor. Men då det rapporterades om att Spännar hade fått 21 hektosabborrar i första hålet och att fisken bara nöp i direkt så insåg jag att jag var helt fel ute.
 
Jag hade till och med övervägt att gå över på tafs vid ett flertal tillfällen men bestämmde mig för att lämna viken. 1:40 hade gått av tävlingen och jag hade då 14 små fiskar och begav mig igenom sundet för att fiska mig bort emot den gamla starten där fisken tydligen skulle bita bättre. Men jag slog ett hål på andra sidan utanför sundet och fick fisk direkt. Nästa hål och 5 stycken där av varierande storlek. Borrade då runt i området och hittade ett litet stråk där jag fick lite fisk så jag stannade kvar. 
 
Men när det var en halvtimme kva så hade det blivit heldött igen och jag tänkte om jag skulle gå utåt eller fiska mot myren där jag började. så när det var 20 minuter kvar så provade jag det första hålet jag borrade och fick fisk. Var lite förvånad då det stått och runnit ner vatten här hela dagen och pölen var nu nästan tom. Nästa hål och ett par till för att testa hålet längst in och även det gav fisk. Gick då tillbaks och hämtade borret och borrade mig längs med land och det var fisk överallt. De anföll grejerna direkt och jag brännde ett flertal grövre men då hade kroken häktats upp så den satt uppochned.
 
Så avslutande 20 minuterna gav 50 fisk i varierande storlek och jag slutate på 116 fiskar som vägde 4338 gram. Säsongsbästa såväl i antal som vikt. Nu återstod det bara att se hur det står sig i familjefejden. För jag räknade med att segervikten skulle ligga på 14-15 kilo med det avslutande fisket. Men det hade tydligen varit segt fiske för de flesta och min vikt räckte till en delad 7:e plats men Albin blev bäst i bilen på sitt premiärfiske med 4,7 kilo. Matilda blev 3:a i den sammanslagna damklassen på 2,6 kilo strax följd av Laila Vuotolainen Segrade där gjorde Gun-Britt Magnusson som går från klarhet till klarhet.
 
Ronja blev 2:a i den sammanslagna juniorklassen med 228 gram.
Totalsegraren Spännar från Ovansiljan petade ihop 6218 gram och det var en trippel med fiskare från Ovansiljan i toppen då Janne Fredriksson och Laxen tog platserna före Albin. Andersén som nog förtog sig på lördagen tog ändå sista priset med sin 11:e plats så nu får man skratta en vecka till!
Heikki Vuotolainen blev 4:a i herrveteranklassen med 2699 gram
 
Men nu blir nog detta underbara fiske det sista för året om det inte händer något drastiskt. För isarna i Värmland är ju inte någon höjdare då man hör rapporterna om hur söndagsisen var och där skulle jag inte ha släppt ut mina barn! Landlöst och en is som varierar mellan 3 och 10 cm i 12 plusgrader!!!
Så nu ligger såväl annandagspimpeln som nyårspimpeln riktigt risigt till då man inte är någon superman som orkar hur mycket som helst. Men det går ju knappast att avsluta bättre än med att få vara på den underbara Gryveldammen med sitt variationsrika fiske.
 
Sköt om er allihopa så ses vi så snart möjlighet ges.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0