Stefan Spännde musklerna på HDH-cupen

Då var årets upplaga av HDH-cupen genomförd.
En avslutande helg i Edsbyn/Ljusdal fick avsluta serien på bästa sätt. (nästan)
Starkaste fiskaren hette Stefan Spännar från Ovansiljan tätt följd av Jesper Dyberg Nora/Gyttorp
3 glada sörlänningar strålade samman på Leijon mansion och for upp till första tävlingen norr om Edsbyn.
Vi pratade olika fiskeminnen hela vägen upp. Ja i alla fall jag och Mikael! Möller låg och sov i baksätet för att vila sig i form. Detta satte ju sina spår och det resultatet vet vi ju sen innan.
 
Till andra natten som tillbringades i Färila togs alla tjuvtrick till för att jämna ut oddsen och vi for med en rasp över eggen på Möllers borr, Gnuggade byxor så att det rök om det och de andra gnällde om att det var en hantverkare inne i huset men jag vet inget om det! Så nu var alla förberedelser klara inför sista etappen och vi for iväg upp till Tevansjön. En förhållandevis liten sjö men stor nog att hålla antalet startande så det var inga problem. Kollade vart de flesta drog iväg innan jag bestämde mig och både Möller och Bror drog iväg snabbare än en avlöning indränkta i svartpåenkvart bort emot solsidan. (det är ju inget annat som duger)
 
Själv stannade jag åter i starten då det var gott om plats och inga kvar så då kunde jag fiska i skuggan. Bra alternativ då det är 11 sprittande glada minusgrader. Såg ganska fint ut med lite vass och stenar kring landsidan och även en liten bäck rann ner precis bredvid startstigen. Och fick sällskap av 3 fiskare . Gullstrand var med så då kan det ju inte vara helt tokigt uta man jag gick iväg en liten bite åt vänster eftersom Peo tycker att man alltid ska gå åt höger. Mest för att värma sig lite för det bet ju lite i fingrarna.
Starttrion vid utgången på Tevansjön.
 
Redan fisk i första hålet och i andra så rev det till och 4 st hektosriddare flög upp ur hålet. Kanonstart! Men det kanske är en sådan sjö som det är vräkfiske på? Men det lugnade ned sig och det blev mestadels loppor som bet över kroken. Fortsatte längs med kanten och varierade djupet fram och tillbaks och efter halva tävlingen hade jag 28 fiskar. Plockade då fram tafsen för att se om det funkade bättre och då var det fler fiskar som behagade nappa.
 
Testade både nya och gamla hål och det spelade ingen roll vilket för var de där så nappade de omgående oavsett. Och med tafsens hjälp kom jag upp i 69 fiskar trots att sista timmen endast genererade 4 fiskar. Vägde in 2,3 kilo vilket gav en andraplats i bilen så att jag får skratta hela veckan åt Andersén som hade flera gram mindre. Men Möller var det inget att göra åt då han fick 2,8 kilo och vann bilen igen. Har nu bestämmt att han själv får välja handikapp nästa gång. Det är bara att välja, antingen vänster hand bakom ryggen eller tumvantar i läder för Andreas.
 
I den vådliga dusten mot bokstavsmannen Bror så var det en strid med kniven mot strupen. Ledde över honom med 1 poäng innan tävlingen och han slog mig idag med sina 2,6 kilo. Spännande att se resultatlistan då man får räkna bort en tävling. Vi hamnade på samma poäng men hans vikt på 3 tävlingar var 84 gram mer än min så man föll på målsnöret. Nästa gång får jag väl inte reta upp honom så han blir extra taggad utan stryka honom medhårs så han blir from som ett lamm!
 
Kom även på att det var helt fel att gnugga brallor med Möllers. Jag skulle ju tömma hans fickor i stället och tömma innehållet i mina. För det där med fiske är ju bara tur!
Stor-Thomas Larsson Tyckte ordentligt synd om mig och gjorde 2 läggmatcher i helgen bara för att vara snäll emot mig men det räckte inte det heller. Samma poäng som mig och Bror men fruktansvärt mycket mer i vikt. (204 gram mer än mig). Det var snällt av dig Thomas och jag skall inte glömma gesten!
 
Vägen hem var fin och temperaturen pendlade mellan 4 och 11 minusgrader och vägen var ganska fin att köra på men lite hal emellanåt. Hemkost 23:40 då de andra grabbarna bara hade 1-2 timmar hem till sig,
 
Nästa helg är det Ovansiljans KM på Tallsjön i Noppikoski som är öppen för alla och är en mysig skogssjö med både öring och röding i (gäller inte i tävlingen)
På söndagen är det Tävling på Gryveldammen då Älvkroken har sitt KM och även här är det öppet för alla.
Kommer kanske bara att bli Gryveldammen för min del då den är en favoritsjö i mina ögon. Tallsjön är också en favorit  men Gryveldammen smäller lite högre med sin variation.
Hur det går med annandagspimpel eller nyårspimpel är svårt att sia om så vi får avvakta med att gissa hur och om det blir tävlingar och om jag skall deltaga..
 
Ta nu hand om varandra och kör försiktigt så ses vi.

Kommentarer
Postat av: Möller

Lite gnugg lönade sig, du tog ju Andersèn! ;) På söndag klår du mig med om du inte bjuder en novis på nåt stalltips.

Svar: Vad har du valt? Tumvantar eller bakbunden?
Tomas Leijon

2015-12-14 @ 19:35:43
URL: http://knallen.WordPress.com
Postat av: Möller

Gillar bakbunden! ;)

Svar: Haha!Därför ni sov i samma rum!
Tomas Leijon

2015-12-15 @ 15:51:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0