Örebro vann R.S.T-pimpeln på Östersjön.

Dagens fiske på Östersjön var full av förväntan och förhållandena fina.
Omkring nollan och nästan vindfritt. Lite moln och dimma och lätt att gå utan halkbroddar.
Knappt 100 man gick ut på isen och spred sig ut över nejderna.
Hade bestämt att stanna i startområdet och då helst vid inloppet om det inte fanns mycket folk kvar.
 
De flest vallfärdade längre bort på isen och det var inte många kvar och det var i stort sett tomt vid inloppet så valet var lätt. Satte mig ungefär där jag minndes att det skulle vara ett parti med stora stenar på botten och det är ju alltid intressant. Emellanåt går det riktigt fin fisk där så förhoppningarna höjdes igen.
Fina förhållanden för fiske i Värmland.
 
Starten gick och djupet stämde med knappt 2 meter djupt och efter en stund vid botten höjde jag upp 30 cm och vips så nappade det och 14 fiskar låg i påsen. Små men ändå, det var fisk!
Nästa hål var bomhål men efter 3:e hade jag 49 abborrar så det var ju ingen dålig start. Men sedan blev det segt och det blev nån fisk härochvart så efter en stunds harvande där bytte jag sida om inloppet och fick lite mer fisk i påsen och när jag gick intill land fick jag ett hål med dryga 30 i.
 
Det tog 2,5 timme innan 100-strecket bröts men sedan tog det stopp igen och det bar av tillbaks mot startdelen igen och fick några till. Hittade de stora stenarna jag letat efter men där fanns det inga hemma och det var bara 15 meter ifrån där jag startade. Fick bara 3 st som var lite större men då jag såg att det var många som flyttade sig långa sträckor så insåg jag att det var inte Östersjöns bästa dag så därför stannade jag i området.
Slutade med 117 fiskar som vägde 2,6 kilo och räckte inte upp till prisplats men hur gick det då i DM:et. Ja det vet man ju inte då det är annorlunda klassindelningar i R.S.T men jag tror att det räckte till en 4:e plats.
 
Tyvärr blev det inte beslutat att avsluta DM:et här och nu utan det blir mer tävlingar om det blir någon ytterligare 4-timmars pimpeltävling på en söndag i Skaraborg innan midsommar!
Men annars så vann bokstavsmannen Patrik E G T Olsson följd av Daniel Blom och dagens skräll Benny Svensson som äntligen fick slå Matilda och glad blev han så det räcker för 2
Vem är lyckligast? Benny eller Ronja?
Ronja har ju i alla fall en äkta medalj!
 
Distriktskampen vanns av Örebro på knappa 30 kilo med Värmland på 25 kilo och Skaraborg 3:a på 21 kilo
Segrande laget från Örebro
 
I morgon så blir det fiske på Svansjön där södra Älvsborg skall ha sitt DM.
En sjö som kan bjuda på allt möjligt. Mest surfiske men inslag av lunsar  och då är det oftast fisk över kilot.
Vi får väl se hur det går då.
Värmlänningarna fiskar i morgon på Västra Silen vilken kan ge ganska bra med fisk så att en Jämtlänning skulle bli nöjd. Men ibland får man gå på djupet för att hitta de fina fiskarna. Det är inte sällan som fisket sker på 20 meters djup.
Örebroarna har lag-DM på Norasjön och där  är det överflödigt med förklaring.
 
Kör försiktigt nu i morgon då det säkerligen blir minusgrader i natt och då mycket halt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0