Snöigt på Kättbo.

Ja nu ska jag banne mig inte åka till Dalarna innan det blir pimpel-SM där!
Efter 2 turer i helgen så tycker jag att det räcker. 
Dagens resa upp startade 04:30 och under tiden vi for upp så roade vi oss med att komma bakom snöplogar eller se på tokiga Polacker som vinglar över hela vägbanan. Men vi kom i alla fall fram innan starten och det får vi vara nöjda med.
 
Väl framme så stod de flesta startklara och bara mös i det fina Februarivädret som utlovat 9 sekundmeter och snö hela dagen. Visst snöade det men inte så mycket som utlovat och vinden, ja den var som bortblåst.
 
Ut på isen där det var förberett med skoterspår och eftersom Daniel och Matilda gick västerut så gick jag österut. Var ändå lite sen ut eftersom man hade lite beslutsångest om vart man skulle gå. Endast Stormen kom ut senare. När jag traskat över första sundet såg jag att det var en hel hög med folk som gått till bägge utsedda ställena så jag kikade mig omkring och tyckte att inloppet såg fint ut. Traskade ut i snövallarna som var stövelhöga där de var som lägst och där de var högre fick man släpa fötterna igenom snön för jag var inte intresserad av att köra indianen ute på isen.
Snödjupet var ordentligt men varierande över hela sjön.
 
Att pulsa i snön gjorde nog att de flesta sa de vanliga kommentarerna att. Jag ska sluta röka! Innan nästa säsong skall jag ha tränat upp min fysik! Jag skall inte äta eller dricka så mycket som jag gjorde igår. Ja de flest lät nog som Kenneth Lilja kommenterandes sin fysik.
 
Första hålet kännde jag ingenting men i andra fick jag 3 fiskar och hade känn av luns. Men hur jag än gjorde ville den inte ta igen. Nästa hål och samma sak.Fiskade runt hela inloppet vid avspärrningen och det var ordentligt kuperad botten så den var ju högintressant. Fiskade mig bortåt längs med land men det var ingen skillnad mer än att det var djupare. Fiskade runt med i stort sett allt jag hade i konten men det var lögn i h-e att få de stora till att bita tag i grejerna så att man kunde få upp dem. Hade säkert 15 kontakter men ingen med upp. Till slut plockade jag fram tafsen och bakmetade hålen igen och då fick jag några loppor till.
 
Bestämde mig för att flytta men då jag inte vaknade tillräckligt snygg så var hela kroppen matt efter bilkörning och snöpulsning så det var bara att ge si tillbaks mot starten. Testade utloppet ur startviken men det var det nada. Fortsatte mot ön med samma resultat. Inte förrän jag kom till startkanten fick jag fisk igen och kom upp i hela 38 fiskar. Det är lite mer än 1 fisk per mil i bilen enkel resa. Var såklart inte helt nöjd med detta men det är ju som sagt bara att bryta ihop och komma igen. Men det var ju skönt att se att det varit trögt för de flesta så då var det ju inte riktigt så dåligt som om det hade varit en vräkardag.
 
En som hade missat att det var Jonas Gustavsson som helt sonika vräker upp ett 70-tal fiskar som vägde 5 kilo i första hålet innan han blev tillrättavisad om att det var en trög dag och bromsade in sitt fiskhivande och landade på över 7 kilo. Näste man hade 5 kilo så Jonas kunde nästan gå in och ta hand om både fiskvägning och hamburgergrillning i stort sett efter första hålet! Men å andra sidan hade han ju inte haft några påsar att väga då eller någon att sälja hamburgarna till.
 
Men det skall bli intressant att se hur många som tar sig hur långt på SM:et då det fortfarande snöar i Dalarna. De som har ork och varit med på Mats Pettersons stöpträning har ju chansen att springa sig till en egen fiskeplats och bli ganska ensamma där. Eventuellt skall det plogas banor på isen så att det skall bli möjligt att sprida deltagarna på Runn. Och om en vecka så är hela SM:et avslutat och vi vet även vem som blir Svensk Mästare i Pimpel-SMtips.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0