Grymt fiske på Södra Barken.

3 Leijon for iväg ifrån Lidköping innan klockan 5 på morgonen via Örebro för att ta sig till sjön Södra Barken för att fiska lite abborre. Vägen upp var bättre än förväntat och vi kom fram i god tid trots att det snöade i stort sett hela vägen. Kom fram bland de första men skyltarna var ju uppe så det var inga problem med att hitta dit.
 
Parkeringen fylldes snabbt och det var en hel del fiskare på plats då det inte blev några tävlingar på sjön förra vintern. Förväntningarna var uppskruvade bland många deltagare och hyste förhoppning även för oss. Fick en hel del tips innan starten så då valde vi att gå till ett ställe som ingen nämnt. Kännde igen en brygga som jag tror att jag minns ihop med att ha fått fisk och börjar på udden in till viken. Nedsläpp med lodning och lockryck och sedan var det 7 fiskar innan nästa lockryck. Fisken nappade direkt vid nedsläpp och storleken var fin (för tävling) och adrenalinet pumpade. 22 fiskar och det var dags att byta hål. Fisk igen men bara ett par stycken så jag fortsatte inåt. Såg en som satt och plockade fisk i lugn takt men o-avbutet så jag insåg att jag behövde få upp tempot och inte få några bomhål.
 
'
Snöigt vid starten av tävlingen som inte slutade på hela dagen.
 
Fortsatte bort längs med kanten men fick ingen ordentlig kontroll på fisket men fisk i många hål men inte tillräckliga serier. Bästa hålet blev 40-50 stycken men sedan var det klenare. Hörde då i slutet en som sa att ;nu hade jag ett bomhål. Så insåg jag att jag gjort något fel under dagens fiske. Tippade på vägen in att man väl behövde mer än 10 kilo för att placera sig och visst fick jag rätt.
 
En del kom med en påse fisk medans andra kom med 2. Själv fick jag köpa korv!
 
Chefen kom in med 9 kilo fisk och jag väntade med spänning på de som kom längre bortifrån. Fler och fler kom med 2 påsar och när Jesper Dyberg vägde in sina så blev det över 17 kilo och nytt sjörekord. 2:an Mikael Engvall hade 14 kilo och nedåt så var det många med bra vikter. Sista priset gick på 8 kilo så Albins 6,4 kilo räckte inte fram och heller inte mina 5 kilo. Ronja fick 590 gram.
 
Men Jesper Dyberg! Vilken prestation. Fiskade till slut på under metern djupt medans de flesta satt på 2-4 meter och vissa fick använda sig av agn. Snacka om att inte mörka formen inför SM!
Inte nog med att han delar med sig av många års erfarenheter på pimpelsport.se utan han går ut och visar att han är en sjujäkel på att fiska 3-krok med.
 
Nu är det bara att ta en ordentlig skönhetssömn (får se i morgon om det hjälper?) innan nästa tur upp till Dalarna. Nu är det Kättbosjön som hägrar som skall bli en ny erfarenhet. Har hört vissa rykten om ett skapligt fiske och känner mig lockad av att prova på.
 
Kul också att Pelle Ernst vann pimpeltävlingen i Småland och Andersén vann i Värmland. Grattis bägge.
Kör nu försiktigt i morgon så ses vi snart på en is nånstans i Sverige.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0