Propagandaväder när Sundberg vann på Ekolsundsviken.

Inte ny sjö men väl ett helt nytt fiskeområde för egen del när vi äntrade isen på Mälaren.
Ekolsundsviken öster om Enköping med utgångsplats från badplatsen skulle vara arenan för dagen.
86 glada fiskare äntrade isen som var OK men vintern behöver bita i lite mer innan det blir bra.
 
Ut på isen och min vana trogen så gick jag till ett folktomt område tillsammans med Kälarne-dräparn Möller och när startskottet gick var det ingen fiskare närmare än 2oo meter. Första hålet blev ingenting men redan i andra som borrades innåt land fick jag 15 småborrar. Nästa hål och samma sak. Skönt att se då Möller gått utåt istället och jag var helt själv. Borrade runt ett 10-tal hål utan tillstymmelse till napp. Fortsatte bortåt mot udden bortanför gården där det satt ett par och plockade lite fisk och fick själv ett par stycken.
 
Var inte helt nöjd med detta så jag fortsatte bortåt. Ut på lite djupare vatten och hade ca 5 meter då det började nappa lite sporadiskt. Såg att det började lämna folk även från andra sidan och Södergård kom ut och satte sig helt själv rakt utanför udden. Fortsatte bortåt och träffade på Gäddkungen och Thomas Larsson (Nora) som även de fick lite sporadiskt med fisk och sicksackade mig emellan dem och vidare.
Vacker vy på Ekolsundsviken på Mälaren idag.
 
Fortsatte bortåt ett par hundra meter och fick fisk lite varstans men inte mer än ett par stycken i varje och det duger ju inte när man är på Mälaren. Gick även intill ett nedfallet träd intill vassen och det nöp i en borre direkt. Sedan var det följt av dagens störningsmoment mört. Då mörten inte räknades i tävlingen var det bara att flytta som det hade varit på många ställen. Gick ut på djupet igen och fick ett slag på pirken och gjorde ett par hastiga lockryck och det gungade till sådär gott som det gör emellanåt. Men strax under isen såg jag att det var fel modell- en gädda. Gäddan släppte och pirken räddades och jag fortsatte tillbaks.
 
Återigen förbi Gäddkungen som satt kvar där jag lämnade honom och vi fiskade växelvis tillbaks mot området där Södergård satt sig. Nu var det flera fiskare i området och första hålet i utkanten av hans borrhål gav 21 fiskar. Följt av 5-10 i varje hål innan slutskottet gick. Ja det är ju inte svårt att skita när röven är full som de säger. Pirken sträckte bara upp linan innan nästa fisk var där och pillade.
Fick ändå ihop 3,8 kilo som inte räckte nån vart utan jag tror att jag var bland de sista.
Segrade idag gjorde Lars Sundberg och det var väl en lågoddsare. Duktig fiskare och hemmaplan på det.
Efter honom var det tätt och det var bara gram emellan varje pristagare och det är ju perfekt då det är många med och tampas. 
Möller får väl räknas som Södra Sveriges stolthet då han med 9,4 kilo knep en hedrande 6:e plats.
Själv får jag nöja mig med att vara bäst i bilen. Är ju ingen höjdare att behöva åka så långt för att hitta is. I och för sig var det en tävling även på Baggtjärn idag med men valet föll på att åka till Mälaren i stället.
 
Och det med att åka långt är väl inget att gnälla över. När jag kommit hem hade Möller och Andersén 2 timmar kvar i bilen!
 
2 glada Knallar mellan fiskepass och biltur.
 
I morgon vankas det pimpeltävling på Södra Hyn vid Forshaga i Värmland. Halva restiden men fisket skall väl inte vara sämre för det? Hyn har ju levererat tidigare och skall förhoppningsvis göra det i morgon igen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0