Göta kanal i morgon!

Nu är det dags för den andra serietävlingen i Skaraborgs DM i Internationellt mete.
Tävlingsplatsen är Ludvigsons i Töreboda vilket jag har lite hatkärlek till.
Platsen är inte den hetaste i kanalen utan en sursträcka med inslag av lite större fiskar i form av braxen och gös. Som vanligt i kanalen så är det ganska lätta tackel som behövs men det kan emellanåt gå bra även med bonn-metegrejer. För att inte glöma Åke Jejely som tog en andraplats med sin fina gös på 1,5 kilo.
 
Kommer i morgon fiska med T.A.P för första gången då jag har lånat ett för att se hur det går till och vad kan vara bättre än att pröva det just i Göta kanal?
Har nu suttit och bundit ihop fjolltackel och tafsar så till och med Lill-Jimmy brax skulle vara nöjd.
Kommer ändå att köra ganska grovt då jag har bundit huvudlinan med 0,14-lina och tafsarna med 0,10.
Fjoll-tackel för Göta kanal.
 
Krokarna som bundits har varit i storlek 16 och 18 och tafslängden 15, 20 och 30 cm långa.
Kommer naturligtvis tackla upp löjtackel med och även de är av det lättare slaget då det är fina löjor i kanalen men man får dem inte att nappa på för grova grejer och därmed får man köra riktigt lätt även där. Så även om det är djupriggslöjor så är det klena grejer som gäller. Flöten under grammet är ett måste och 18-krok agnad med pinkies eller blodis. Annars är man kalkad och får inget vidare med löj.
 
Kommer troligtvis även att ladda 7-metaren men har inte bestämt mig om jag även skall ha rullspöna tacklade. Det är ju inte varje gång det fungerar och om det är någon gång man lämnar dem hemma så är det ju alltid så att det är just den gången!  Alla har väl råkat ut för det någon gång?
 
Detta är ju sista tävlingen innan semestern så vi får försöka ta hem den här serien nu då vi har 4-8 ledning innan den här tävlingen men ingenting är avgjort ännu utan vi har bara greppat ratten inför morgondagen!
Tibro är inte att leka med och vi skall kämpa gott för att klå dem.
 
Mäskblandningen blir i morgon super cup som kommer att blandas upp i lera och trimmas med lite pinkies och eventuellt lite frysta jokers och klippt mask. Hur mycket mer beten som läggs i får vi se i morgon då vi vet vilket humör kanalen har. Först skall jag lägga en liten matta med mycket fattigt lera/mäsk och sedan koppa på lite godis på fiskeplatsen. Om jag laddar rullspöt så blir det rent mäsk på andra sidan för att ligga och dra igenom tävlingen samt löjkung som löjmäsk.
 
Så vi får se om denna laddningen kan fungera och att jag klarar av att fiska med T.A.P och får mig en uppfattning om vad jag skall kräva av spöet jag skall köpa. Vilka krav JAG ställer på ett sådant spö för det är det viktigaste att det stämmer ihop med mig och ingen annan. För att köpa ett T.A.P är som att köpa båt-en kompromiss då man vill ha det lätt men ändå stabilt. Det skall vara lika lätt att fiska fjollfiske i kanalen som att fläska braxen i Lidan.
 
Men rapport kommer senare ifrån hur och varför det gick som det gick!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0