10 dagar till mete-SM

Nu är det endast 10 dagar kvar tills SM i internationellt mete skall avgöras i Kinda kanal söder om Linköping.
Ett vatten som blir nytt för mig igen och en ytterligare lärdom. Men skall nog krypa till korset denna gången och inte satsa på få stora fiskar utan i stället rikta in mig på flera mindre i stället. För sistaplatsen i Norsholm är ju inget att sträva efter mer än att jag var nöjd med att vara konsekvent bägge dagarna och följa mitt uppsatta mål taktikmässigt.
 
Har nu bara 2 metepass bakom mig i år vilket är rekordlågt men ändå välbehövligt efter en vinter med mycket bilåkning. Har heller inte haft tid att engagera mig såvärst mycket då det är studentdags på Forshaga Sportfiskeakademin där nu Matilda spenderat de sista 3 åren. (förutom när hon varit på praktik eller sommarjobb) Och då det gäller studenttider så vet ju alla som har gått igenom det att det är en del att göra.
 
Började dock tidigt med vissa jobb som att måla huset till viss del och sedan rensa upp så att det finns plats för de inbjudna gästerna. Men finns det hjärterum så finns det stjärterum!
Verkar nu vara att de flesta förberedelserna är startade och snart så knyts säcken ihop och på fredag börjar festligheterna uppe i Forshaga.
 
Men under den gångna helgen så var det Sensas open i Lidan som jag tyvärr inte kunde deltaga i då det var tidsbrist och konfirmation på agendan. Var dock nere för att hålla koll på hur kombattanterna betedde sig och hur de lyckades med detta. Dels för att lära mig mer om fisket i Lidan, dels för att kolla in dagsformen på de startande innan SM.
 
Kunde se flera olika tekniker då det gällde allt från grundmäskning till utseendena på tackeln. Kunde snabbt ställa diagnosen hur det skulle sluta och det stämmde väl på resultatet där Anderas Sandberg vann före Mikael Tono och Charles Fasth. Men även bland dessa 3 skulle jag ha ändrat en del men är de top 3 så är det ju inte fel i alla fall. Men det kan bli mer rätt. De kan ju ha ändrat lite på tekniken då jag inte var där och då kan det ju ändra sig fort.
Här sitter "storfräsarna" på rad och de 3 i top satt nära varandra.
 
Att se hur mäsket var ihopblandat och hur mycket beten som blandades i säger en hel del om de olika tävlandes inställning till vattnet. Och det blev ungefär som jag sa innan tävlingen att den som spottade i händerna och tog på sig hårdhandskarna skulle gå segrande ur striden för om min bedömning gjorde Andreas detta och tog hem tävlingen. En hel del tryckte ner sig själva då de såg den ena grannen efter den andra drog brax och det är sällan bra för självförtroendet.
 
Alla kan ju inte ha lika starkt självförtroende som jag har men många är det som inte klarar av att se när konkurrenterna får fisk och blockerar sig mentalt. I och med detta hämmas fisket och allt går i stå. Sedan finns det dem som är bäst när det gäller och viker inte ner sig i första taget och desto svårare det är desto bättre fiskar de. Är det en liten tävling så tar de det inte seriöst och placeringarna uteblir. När det kommer till stortävlingar så är de o-stoppbara.
 
Men en som börjar lägga in om att vara aspirant till SM-titeln 2015 är Kent "Kant" Adell.
Han har ju varit sittandes på flera tävlingar i mitten av sträckan har nu börjat hitta formen och närmar sig kantplats.
Kent Adell närmar sig kanten på tävlingssträckan genom att dra nästkant.
 
Men nu blir det fixning av utrustning till SM efter lördagens studentskiva. Kanske man hinner att åka och kolla på Landslagskvalet som även det går i Lidan. Och det skall nog bli bra fiske för de deltagande då det inte har regnat så häftigt att det skall ställa till med några problem. Och brax finns det så att det skall räcka och man får se om det är några som har skaffat sig valkar i händerna eller satt på arbetshandskar för det behövs nog både och för att få låga poäng i helgen. Men mer vet vi om det till helgen.
 
Sköt om er så ses vi!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0