Träningspass i Lidan

En vecka innan Sensas Open fick jag lust att testa vattnet inför stundande tävling.
Har dock inte bestämt mig om deltagande ännu men ett par pass till innan SM vore ju att föredra.
Bestämde mig på morgonen att stråla samman med de andra och gick ut och plockade upp lite mask och grävde fram grejerna som bara stått sen senast. Utrustningen var fortfarande lerig från förra passet i Tidan men det skall väl inte spela nån roll?
 
Plockade fram lite maggot och doserade upp ännu en Kajsa Varg-blandning av mäsk och tog med lite Urban soil för att  dryga ut mäsket med. Och med tanke på hur det var i onsdags så drog jag i majs och havregryn så att braxnarna skulle ha lite att plocka i när de kom till mig. Hade tänkt mig att ha lite maggot i mäsket med men då jag glömde dem på garagegolvet så fick det gå bra ändå.
Väl framme möttes jag upp de andra vid älvbrinken där de satt i full kareta och hade fiskat i 40 minuter innan jag anlände.
Anssi satt uppströms och fiskade en liten stund ihop med oss innan han skulle ut på ramslöksjakt.
 
Började med 6 bollar på 7-metersplatsen och övergick till Borlängetackel för att koncentrera mäsket. Lade ut ett tiotal gånger innan jag nöjde mig och lade ut med en mask på medans jag plockade upp 7:an. Lade om det flera gånger under tiden men det var sparsamt med napp. Fortsatte ett 10-tal utlägg till innan jag bytte till flöte på 7:an. Tog en stund innan första nappet kom och en björkna kom upp. Fisket ökade på så sakteliga och även ett par braxar lades i keepnetet. Lade sedan ut ett par småbollar för att låta platsen vila en stund.
 
Plockade upp grejerna och gick och snackade med de andra och det var trögt överlag men snart så skall de väl nappa?
Challe var väl den ende som plockade skapligt men i övrigt var det magert. Gick tillbaks till min plats men inget vidare nu heller. Testade lite med olika mäskfrekvenser och trodde flera gånger att jag löst upp knuten och kommit på vad som gällde då man fick ett par stycken. Men sedan blev det tomt igen.
Nappen som kom var i fjolligaste laget och innan man greppat att Lidanfisken kunde bete sig så fjolligt så testade man igenom många metoder på driftfisket med långspö.
 
Men då nappen var som gräsnapp med ett fåtal undantag då det blev riktiga lyftnapp eller hoppande flöten. Vanligast var ju att flötet bara stannade och de var ganska kinkiga på betet. Vattentemperaturen behöver nog höjas lite innan det är full fart på fisken och Rock`n Roll-fisket kan börja. Förhoppningsvis nästa helg så att de tillresta fiskarna skall få ett grymt fiske. Och det är ju knepigt att man har så högt ställda krav på Lidan som fiskevatten. För nu tycker jag att jag har haft "surt" fiske och kinkiga fiskar och ändå blev det en och en halv mäskbalja med fisk fördelat på 1 mört, 10-15 björknor, 10-15 löjor och resten brax.
En del av dagens fångst.
 
Inga riktiga brunbraxar och är inte säker på att någon väger mer än ett kilo så man får väl räkna dem som småbrax. Och ingen annan fisk för mig men Challe som fick i stort sett det dubbla så hade han abborre och gers också i sitt keepnet. Men inga ålar den här gången. Mekenfisken visade sig inte så den får förbli orörd en stund till. Men skam den som ger sig. Förr eller senare skall den väl få visa upp sig så att vi får se vilken art det är?
 
Nu fiskar de andra i Nossan i Västra meteserien men där skall jag inte vara med. Ronja skulle ju ha spelat fotboll i morgon men då det blivit vajsing med fel datum så blir det inget med det. Får se vad det blir i stället.
 
Sköt om er så ses vi.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0