Äntligen är det Maj!

Ja då måste vintern vara över för denna gången och info har kommit inför stundande SM i pimpelfiske.
Vid SM i Norsjö fick jag höra att det skulle komma ut vilka vatten som gällde angående 2016 års pimpel-SM i början av Maj. Och nu har det kommit och då måste det vara Maj!
Men nu står det klart vilka sjöar det blir i Örträsk och tyvärr blev det inte de sjöar vi testat av men de kan säkerligen bjuda på bra fiske dem med. Den andra sjön vi testade bjöd på blandat fiske med såväl små som stora abborrar från 1,5 meter ned till 10 så jag räknar med att det är liknande förutsättningar.
 
Men pirkvalet kommer att bli svårt för det funkade med 25 mm pirk såväl som 10 cm så det är bara att testa sig fram på tävlingsdagen. Krokfärger funkade ju alla som testade och det var många så fisken är nog inte särskilt kräsen. Vad det anbelangar larver så är jag tveksam om det med för det funkade både med och utan oavsett djup och storlek på pirk/fisk. Så vi får hoppas att utvalda sjöar levererar på tävlingsdagen.
 
Helgen som gick blev det inget fiske för min del då jag stod som utställare på Volvo i Lidköping och visade upp lite fiskeprylar och vi hade även hand om fiskdammen som besöktes av flera barn under helgen.
De stora pojkarna for iväg till Töreboda för en drabbning i landslagskvalet i Göta kanal och fiskade skapligt och både Blom och Challe ligger just nu på landslagsplatser. Blom i VM-laget och Challe i EM-laget. Och Micke går framåt allteftersom och kryper uppåt i tabellen. Fortsätt så Micke så blir det bra!
Men mot Andreas Sandberg var det inte många som hade något att sätta emot då han fick över 11 kilo. För vanligt folk kanske det inte låter så mycket men man får tänka på att det är i Göta kanal och där brukar det inte bli vikter över 2 kilo. Och Andreas gjorde ingen Kent Adell heller utan satt mitt i smeten och tog denna smått fantastiska vikt. Bra jobbat Andreas.
 
Jonas Strid var annars segerherren under helgen med 2 st ettor och klättrade upp i ledningen i serien. Grattis Jonas! Så det var väl tur att kanalen bjöd upp till fiske denna gången. För jag var rädd att det skulle bli riktigt ökenfiske med tanke på vårat DM förra helgen då det knappt kom upp någon bottenfisk alls.
 
Helgen som kommer är det skärgårdsfest ute på Kållandsö men jag har nog ingen ork att deltaga med mina grejer då allergin tar ut sin rätt. Tror att det är hundkäxan som är värst just nu och man är ständigt trött. Så jag hoppas vintern kommer snart så att man får tillbaks orken igen. Men vi får väl ta ett besök ute på öna för det händer grejer lite varstans och schemat är digert. Mat och nöjen överallt så man kan nog tillbringa hela lördagen på Kållandsö utan att behöva bli uttråkad.
 
Helgen efter det så skall det vara feskehälja i Åmål och då får man börja träffa de likasinnade igen och meta den speciella metetävlingen som arrangeras där i hamnen. Lottade platser och ingen flyttning och endast toppknutet är huvudreglerna. Kanske det blir någon Värmlänning som vinner som vanligt men vi får väl försöka matcha dem så gott det går.
 
Den 19:e så skall det arrangeras R.S.T av Örebro men det står fortfarande den 12:e där så jag vet inte vart tävlingen skall gå av stapeln eller när men den 19:e skall det ha blivit flyttat till så det nte krockar med feskehälja.
 
Dagen efter så har Skaraborg sitt sista DM i internationellt mete i Lidan och då krävs det en framskjuten placering av mig för att det över huvud taget skall bli något deltagande i nästa års SM. Första tävlingen även den i Lidan deltog jag inte då jag var på semester och andra i Göta kanal endast blev en delad 4:e plats så jag tror att det endast är seger som räknas för min del.
 
Serien i övrigt är ovanligt öppen och det finns många som kan knipa guldet då det har varit 4 olika segrare på de 2 första tävlingarna. Blom, Hjelm, Rosenkvist och Challe. Troligtvis blir det någon av dessa som tar hem guldet med en seger i Lidan den 20:e. Just nu tror jag att det är Hjelm som leder med 1+2 och borde i alla fall ha säkrat en medalj. Valören avgör han själv med sista tävlingsresultatet. Annars har ju både Blom och Rosenkvist bara varit med på var sin tävling och har inget fullständigt resultat ännu och Challe har 1+3 i resultat. Kul att det avgörs på sista tävlingen!
 
Men nu är det redan september och i bästa fall har vi varit ute på is i oktober och vi får väl se när det börjar bli blågrader på kartan och isarna lägger sig. För då skall jag vara i startgroparna för nu har vi längtat länge nog!
 
Sköt om er så ses vi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0