Blandtävling på sjön Viken 6/2

Ja det var en brokig skara som äntrade isen på sjön Viken i norra Skaraborg.
Då isarna tryter söderut så fick Knallefiskarna ta sig en tur norrut för att deltaga i sin egen serie fast på bortaplan. Det blev ett möte med en ny sjö för en del men tips fick de så att de kunde göra egna beslut om eventuella vinnarplatser och hur sjön kan bete sig. Råden kom i gårdagens blogginlägg och även verbalt innan start för de som inte läst den så att det skulle bli så rättvist som möjligt även för de som gjorde Viken-debut.

Men jag tog god tid på mig med att plocka ihop för jag räknade med att det var många som skulle gå långt och jag ville även se vart folk tog vägen på isen. Hade en liten plan att gå till min lilla vik men om det var någon som gick däråt så skulle jag låta bli och ta alternativ 2.3.4.5.6 eller 7. Men när jag kom ut på isen såg jag 3 man på väg mot min lilla vik och när jag och Ahlgren äntrade isen bestämde jag mig för att börja där jag så många gånger tidigare har avslutat. Nämligen en enkel Peo. Gå till höger. Sagt och gjort så gick jag säkerligen 15 meter åt höger och ställde ner skryllan. Nu får det vara nog med traskande. Chansa måste man ju göra emellanåt!

Blött på startplatsen 15 meter från utgången!

Fick en liten pinne i första hålet på 4 meters djup. Fortsatte inåt viken och testade av att fiska riktigt grunt och hade nog ett napp på 70 cm djup. Vek av utåt på vitis och efter ett par hål så fick jag 10 i en rask följd och i nästa fick jag nog ett 50-tal. Fortsatte i området och när Ahlgren som sprintade ifrån i starten och fiskade sig bort in i viken hörde av sig och hade hälften av vad jag hade så bet jag mig kvar. Fiskade runt omkring på samma fläck med varierande framgång med lite större men färre fiskar om man kom ut på klarisen och några centimeter djupare. Men när man kom in mot brantkanten så nappade det fler men mindre i hålen. Fick även i gammelhål men det spelade nog ingen roll med gammelhål då det var mjölkigt vatten och ganska klar is med alger undertill.

Har aldrig sett undersidan på isen klädd med ett bälte av alger på detta sättet tidigare. Men jag petade i alla fall ihop 5912 gram på 286 fiskar och kom på en hedersvärd andraplats slagen av Jörgen Bertilsson från Halland! Blev nog seger i Knallens B-serie om jag inte räknat fel men i alla fall en bra placering kan inskaffas. Skönt att få klå Andersén och Möller samtidigt. Det är man ju inte bortskämd med.
Dagens skörd av småabborrar från sjön Viken.

Kul att se så varierande fiskesätt och resultat som var över sjön. Jag fick endast fisk mellan 3 och 4 meters djup men Andersén fick dem väldigt grunt. Challe fick bäst på 16-krok men en kille satt med en 10:ans krok och fiskade bra. Men i vart fall så var nog 3-krok det mest effektiva idag och själv så provkörde jag en av Kaj Hagströms skapelser nämligen Kvack. En pirk som inte borde fungerat på detta djupet men när man väl kollade hur gången var så kom man under fund med hur man skulle bete sig med den. Kanonpirk som de flesta Kaj gör. Och de är ju som små smycken med.

Nu får vi se vart det bär av i morgon för jag pimplar hellre än mormuska som hårdingarna skall bedriva på Skärva-Lången i morgon. De har hittat ett område som lämpar sig bra för detta och jag önskar dem ett riktigt skitfiske i morgon.

Sköt om er så ses vi nog snart på nån pimpelis!