Lilla SM på Alvasjön.

Dagen som varit har vi avslutat en era med Lilla SM på Alvasjön Hökensås. Det kan ha varit den sista och det har varit en lång tradition med denna tävlingen. En sjö som levererar runt om och det är inte många ställen som har varit vinnarplats 2 gånger. Men nu kan det vara slut med detta då det är ny ägare till vattnet som verkar folkskygg.
 
Men åter till tävlingen.
Samling längs med vägen och utgång på isen tillsammans med Trollhättans stolthet Johan Mattson och ytterligare lite tips utdelades så han fick det svårare att välja mellan de olika platserna. För det finns lika många tips här som på Gryveldammen vad det gäller vinnarplatser men fisken är över lag mindre här men det finns klunsar här också som Filip Johanssons delade klubbrekord med en abborre på 1647 gram som han var säker på var en gädda.
 
Eftersom alla spred ut sig väl till sina tilltänkta vinnarställen avvaktade jag till vad som skulle bli ledigt. Och tacknämligt så var kanten utanför ön ledig så den fick det bli. Jag och Johan började i höjd med ön men det var allt för grunt, i alla fall där jag började så jag fick flytta mig stora sträckor innan jag kom över kanten. Men väl där så fick jag fisk genast och då jag testade ytterligare en ny pirk idag så var det skönt att det nappade omgående. Men det var bara i 2 hål jag fick fisk (9 st) så fortsatte jag bortåt och hittade ett nytt område med fisk och plockade lite här och var men det blev aldrig några större serier.
 
Testade runt i området och över kanterna där men det blev bara en eller två i hålen och till slut så nöp det i ordentligt. Drillade försiktigt då jag minndes gårdagens tappade luns men blev besviken då den kom upp med fel kläder på sig och även fel form och kallades gädda. I nästa hål ryste det till och jag lockade upp pirken en decimeter och det nöp i igen. Dena gången var det en matabborre som svalt hela pirken. Gott tänkte jag att jag hittat den större fisken och gick omkring och mös en liten stund innan jag märkte att det inte var någon fisk kvar som ville nappa och jag fick byta område.
 
Fiskade mig inåt över kanten och hittade en ny djuphåla (var en meter djupare) och även där var det lite fisk. Men det dog ut så jag saftade ner en tafspirk och knackade i botten och vips kom det en lite bättre fisk upp. Ner igen och samma procedur. 3 fiskar kom upp innan det blev sterilt igen. Men det kanske var tafs som gällde då så jag gjorde några hål till utan resultat. Och med 50 fiskar första halvleken av tävlingen och det hade trögat till sig så var det bara att kämpa på. Och det visade sig att det var kämpa som gällde idag för om de fanns där så nappade de ganska omgående och man blev inte särskilt långrandig i hålen. Gjorde säkerligen över 150 hål idag. Men det blev bara 97 fiskar som sammanslaget vägde 3,3 kilo och renderade i en andraplats.
Kerstin drar ett tungt lass med pulkan i släp.
 
Väl inne så visade sig det att det var en väldigt gångbar vikt och då endast Claes "The Mighty" Thörneling var kvar på isen så var jag i ledningen. Men Claes är ju inte den som ger sig i första taget och han har ju alltid fiskat bra på denna sjön. Så ock idag! Han visade vart skåpet skulle stå och var en ordentlig dominator idag med nytt sjörekord (tror jag) på över 6 kilo. Bra med småfisk som toppades med en kluns över kilot så det var inget snack om vem som var bäst idag. Bra jobbat Claes!
2 av dagens klunsar med segerherren Claes Thörneling till höger.
 
Så det blev en fin avslutning på sjön men jag fick aldrig vinna här utan har 3 st andraplatser men är nöjd ändå. Denna gången var det ju inte ens nära att nå upp till segervikt.
Nästa helg verkar det bli pimpeltävling på Kyrksjön i Mölltorp igen. Och det verkar bli avslutningen på västsvenska pimpelserien där med så det kan nog bli en kul tillställning. Leder just nu B-klassen på samma poäng som 2:an men högre vikt. Bara någon poäng efter ligger Patric Eriksson så det blir med kniven mot strupen nästa lördag. Hoppas bara det kommer folk mangrant för fisk finns på sjön och vi får hoppas de bjuder oss på en riktig resa. Ta gärna med juniorer för här kan de få fisk så det räcker.
 
Sköt om er så ses vi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0