Inte helt hundra på Kyrksjön. Ej heller myggfritt!!!

Nu har vi i Skaraborg avslutat våran DM-serie på sjön Kyrksjön ivid Mölltorp.
Sjön åkte vi förbi på lördagskvällen men man fick ju åka hem och sova emellan tävlingarna.
Så efter samling så vart det utgång och planen var att gå till sundet för att fiska djupt då det bara har varit djupfiske som gällt i våra regioner då fisken inte har velat krypa upp på grynnorna. På vägen dit drog Benny Svensson handbromsen och vände om och jag tyckte synd om honom att han skulle få så lite fisk idag igen!

Men jag fortsatte mot sundet och hade lite koll på vart många gick då det kan vara bra att ha på hårddiscen för framtida behov. För man kan ju skaffa sig lite tur genom att veta vart det nappar efter olika förhållanden. På vägen ut träffade jag på en sparkfiskare som rekommenderade sundet där det hade nappat oavbrutet då han själv var ute och fiskade tidigare i veckan. Skönt då att se att jag skulle bli i stort sett ensam där då det endast var 2 fritidsfiskare och en dam som stannade innan sundet. Blom och Ceder gick som vanligt ut på grundet bakom den högra ön och de andra flyttade sig bortåt till nästa ö. Vänstra delen av den stora ön hade en ordentlig klunga redan från start. Och på vägen ut såg jag till min häpnad en mygga! på isen.
Ismygga de lux!

Tanken var att se efter vilket djup fisken går på innan inträde i sundet och första hålet slogs och det var ca 7 meter djupt. Ganska snart så nappade det och redan i första hålet kom det upp ett 10-tal abborrar och det var ju en ovanligt bra start. Såg ingen annan som vevade med armarna så jag fiskade mig inåt men det blev inga napp grundare där så jag vek ut igen och fick fisk. Att sitta på detta djup och fiska efter småfisk är ju inte helt optimalt men det får gå.
Startkitet på Kyrksjön.

Ganska snart tog jag fram tafsen för att testa om det var effektivare men jag är inte säker på att jag ens hade napp på detta så jag gick tillbaks till 3-krok igen. Men det blev ingen direkt fart på dem så jag fiskade mig in i sundet där fritidsfiskarna hade suttit och fått lite matfisk på balans me själv kännde jag ingenting när jag testade där så jag fortsatte längs med den vänstra ön och såg att armarna på Blom och Ceder vevade ikapp så nu måste man öka och få igång lite fiske så man inte halkar efter. Men det blev ingen större ordning på det utan blev några här och några där.

Sista timmen gick jag tillbaks till där jag startade och fick några till så det slutade på 99 stycken och 2,9 kilo. Säsongsbästa men ändå en ordentlig besvikelse då man kännde sig distanserad av såväl Blom som Ceder då man uppskattade att de hade minst 3 gånger så mycket men så var inte fallet utan de var endast nåt kilo före så då känndes det lite bättre. Men segervikten skulle skrivas upp ordentligt då man hörde om vikter på 6-7 kilo. Och det stämmde bra. Seriesuveränen Daniel Ahlgren hade nåt på 6 kilo och blev 3:a. På andraplats kom Bo Khilestad som kommit ner från Värmland för att deltaga på Kyrksjön med sina 7 kilo. Men dagens segrare var faktiskt Benny Svensson som gjorde hela Tibroklubben stolt när han vägde in sina 9 kilo som togs strax utanför starten. Bra jobbat Benny!
Seriesuveränen Daniel Ahlgren och dagens segrare Benny Svensson.

Men hur det gick i serien får vi vänta på svar om då Rotsén skall räkna samman alla tävlingar. Men klart är ju att Ahlgren och Blom är kvalificerade till nästa års pimpel-SM men 3:e platsen är det tightare om.
Och till er som klagar på att det är kallt så ber jag er att kolla bakom Benny och Daniel så ser ni sjön som numer har ett vattentäcke och utlovade mildgrader hela veckan! Inte bra då isarna nu har blivit fina men lätt fånget lätt förgånget. Hade det varit rena kärnisar hade jag inte varit oroad men nu är det mycket stöp som fruset ihop och det tål ju inte lika mycket värme som kärnisen gör. Vi får hoppas att kung Bore tar tag i saken igen och rättar till vintervädret.

Och nu har det även kommit in lite kolfiberspön för de hugande spekulanter som är intresserade. Finns både som pimpelspö och varpspö och kommer att visas upp på tävlingar framöver. Och det är begränsad upplaga och beställningar rekommenderas att läggas i tid eftersom det är handgjorda spön.
Fina kolfiberspön.

Det var även skönt att i familjefejden få kvittera emot Albin så nu står det 2-2 emellan oss och intrigen tätnar. Vem skall gå segrande ur striden i år?
Vad som gäller till nästa helg återkommer jag med och vilka sjöar/utgångsställen det blir får vi se längre fram i Veckan. Och jag får passa på att Gratulera Anssi som segrade uppe på Mälaren idag med och Jesper Dyberg som vann på Hjälmaren. Man blir lite avundsjuk att sjöar nummer 3 och 4 i storlek skall vara så mycket fiskevänligare än Vänern och Vättern. För isfisket på i alla fall Vänern är ju så speciellt att det endast är vårfisket som gäller i skärgården då norsjagande abborrar fyller upp vikarna. Men i alla fall Värmlandsvikarna kan ge skapligt fiske fortfarande.