Premiärpimpel i södra Sverige.

Då har vi i södra Sverige fått komma ut på is!
18 sprittande glada minusgrader på morgonen och en kanske lite mindre fiskrik sjö! Men det var inga tveksamheter här inte. Trodde vi skulle bli ett fåtal men uppslutningen var nog mangrann till sjön som Knallens blodhundar till isjägare jagat reda på. Knallar, smålänningar och Skaraborgare om vartannat med inslag från Göteborg och Trollhättans stolthet skulle samsas på isen. Och i detta gänget är det inte svårt då alla har rätt inställning till vad det går ut på och vare sig surfiske eller köldgrader kan hindra dem.
 
Efter samlingen på parkeringen som blev full av pimpelfiskare så bar det ut på isen. Temperaturen hade nu gått upp till modesta 9 grir och solen bröt igenom och gav oss ett vackert vinterlandskap och en is som det bara myllrade av likatänkande (någorlunda i alla fall) var en fröjd för ögat. Nu ligger isen söder om Jönköping!
Ut på isen som täcktes av ett centimetertjock snölager som satt fast i isen så gott det gick och bort mot det område jag fått fisk senast. Där fick jag samsas med såväl Möller som Andersén och Blom så nu skulle det inte bli lätt att ta hand om alla fiskar själv!
 
Men då vi fiskat i 20 minuter i området utan att någon haft ens ett enda napp begav jag mig ut och över mot andra sidan. Jag hade ju gått ut åt höger precis som Peo tipsat mig om men det var ju inte rätt den här gången heller. Så nu bar det av emot precis helt andra sidan. Fiskade mig bortåt. För det heter väl ändå att fiska även om man inte får något? Väl över mot andra sidan fanns det lite is-skravel som jag testade utanför och en saftig fisk (troligtvis gädda) nöp tag och dansade lite med grejerna innan kroken brast. Men väl över intill en vass skulle det bli guld och gröna skogar!
 
Nä det blev samma sak där med och då isen var betydligt sämre där så traskade jag tillbaks. Testade av området där gäddan hade bitit för om det finns gädda så finns det betesfisk och då troligtvis abborre. Men det blev ingenting här heller. Fortsatte tillbaks till Blom där han satt kvar och gnetade så rapporterade han att han fått upp 10 abborrar. Slog ett hål och fick 2 förhållandevis snabba fiskar men var inte övertygad om att det var rätt så jag fortsatte bort i arkipelagen.
 
Men det var ungefär samma resultat vart man än gick och ett 10-tal abborrar var för dagen ett bra antal fiskar och jag började söka efter fisk som var i alla fall större än handflatan för det var ju några som fått upp matfisk med.
Mikael Hjelm sitter och småmyser då han fått upp en abborre på 540 gram
 
Sprang även på lite Tibrofiskare som kommit till tävlingen och även de hade fått fisk.
Bernt Olsson Tibro har kopplat på sitt fighting face och blev enda Skaraborgare på prisplats.
 
Fortsatte utåt och bytte helt grejer och satte på en 55:a med tafs. Detta kanske skulle väcka fisken? Ganska snart så fick en borre syna ovansidan av isen och i nästa hål en till. I 3:e hålet gungade det till lite bättre men det var en 3-hektos mört som hade våldfört sig på kroken. Men sedan vart det stopp och jag fiskade mig hemåt till slutsignalen och kunde summera 4 fiskar och 103 gram. Årsbästa!
 
Tillbaks till invägningen och där kom den ena fladderpåsen efter den andra och det visade sig inte hade varit någon höjdardag för någon fiskemässigt. Men en helt fantastiskt fin dag på sjön. Kul att se 9-åriga Linéa som pallade för hela dagen och kom in som en solstråle även utan fisk och konstaterade att på lördag blir det bättre. Underbar kommentar.
Tur att det inte blåste på parkeringen för då hade påsarna blåst iväg.
 
Men Jörgen Bertilsson som senast pimplade påskpimpel i Jämtland hade ju inte förstått att det var en sursjö med mestadels småfisk och plockade ihop hela 1,3 kilo och pulvriserade allt motstånd för dagen. Hur trög får men egentligen vara? Alla borde ju förstå att det inte går att göra så. Och för att strö ändå mer salt i såren på oss andra så lade han av i förtid också. Fy på dig Jörgen.
 
Bästa Skaraborgare blev Mikael Hjelm med 540 gram på 1 ! fisk Blom hade nog flest med sina 25 men storleken uteblev på allihop. Bernt Olsson enda pristagare från Skaraborg med sina 4 fiskar. Men jag tror nog att alla Skaraborgare i alla fall fick fisk. Det var det ju inte alla som gjorde för det var flera som nollade.
Om Samuel Larsson skall fortsätta att få kallas Horreds stolthet så får han börja fånga lite fisk. För det hjälper inte att blunda för sanningen att man har nollat!
 
Mats Petterson var glad att få komma ut på hemmais. Men hur gick det för honom då? Jo det får ni se på Knallens hemsida där resultaten läggs ut.
 
Nu på lördag kommer troligtvis Knallen att starta serien på någon sjö med en aning mer fisk så vi får hålla koll på deras hemsida eller telefonsvarare på fredag för att se vart bet bär av.
På söndag är det säkerligen DM på Månserudasjön i Töreboda som Bernt Olsson har lovat bättre fiske på än vad vi nu hade på 3-hörningen. (I alla fall för honom). Vad den sjön har att erbjuda har jag inte en aning om men det vet vi då.
 
Sköt om er så ses vi på någon is snart.

Kommentarer
Postat av: Sören S

Jag får grattullera nu har du stor chans att slå rekord 2016.

Svar: Det känns kanon.Bara att öka nu!
Tomas Leijon

2016-01-07 @ 13:39:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0