Ösjön och slaget om Runn dag 1

Första dagen i slaget om Runn har idag avklarats på ösjön.
En strålande morgon med fina vägar hela vägen fram till båthamnen och en sprakande sol och helt vindstilla värmer långt in i själen då vårvintern är en stund på året som jag trivs allra bäst. Och att även få beträda fruset vatten är en ynnest så redan där är man en vinnare!
 
Men åter till själva tävlingen. Visste redan innan att vi skulle bli sena ut på isen och att traska den biten som krävs är inget jag utsätter Ronja för hu hård hon än är. För det är ju en morgondag med som skall fiskas. Så planen var lätt och det var att fiska i starten och då gå så extremt som möjligt och börja vid avruskningen. Så det blev inte speciellt många steg ut på isen och men blev inte helt ensam heller då det var en trio med Knallar invid bryggorna som hade samma plan men skyllde på levern eller vad det nu var.
Nästan armbågs lucka vid starten.
 
Emellanåt kan det ju vara bra fiske långt in i viken och senast förra året var det fin fisk inne så man fick ju hoppas på att det var likadant i år med. Och nu var ju vattnet sänkt också så då skulle det ju gå ändå fortare att få upp fisken oavsett nappfrekvens. Men starten gick och det var ingen fisk där som ville nappa så jag vek bortåt och fiskade mig förbi 2 gånger Munnuka som fick lite stöfisk utanför de nedfallna träden. Och strax bortanför dem så måste det ha varit alldeles fullt med fisk för då fick till och med jag fisk.
 
Testade lite inåt och utåt och det kom en eller ett par fiskar utan att man kunde utröna vilket djup de gick på för det var ingen ordning alls på hur de nappade. De ville gärna ha något bete på och det var många små pill men de som kom upp hade slukat hela kroken. Så man kunde inte säga att det blev någon ordning på om de ville ha larver heller. Hade som plan efter ett tips från en pålitlig källa att gå runt udden för att fiska lite längre bort. Men då det kom en hel del folk därifrån tidigt så struntade jag i att gå dit då det måste vara kasst!
 
Fortsatte i området fram och tillbaks med bara lite ströfisk utan styrsel på hur de betedde sig för dagen. Tror ändå att det inte var mer fisk i området då jag fiskade jämnt med Ari och då har jag inte gjort bort mig i hur jag fiskar i alla fall utan varit i fel område. Fick sedan höra att dagens segrare Jan Funestig hade gått just dit som jag blivit tipsad och plockade upp 6,9 kilo som blev högsta seniorvikt. Själv fick jag endast upp 58 fisk som vägde 1030 gram. Naturligtvis långt från prisplats. Men Henrik Bengtsson blev bäste fiskare från Knallebussen och leder deras interna liga. Fiskade så dåligt så Andersén får skratta i alla fall till i morgon då det är nya tag.
 
Men Ronja fick 14 fiskar och 206 gram och blev Borlängemästare i år igen. Och Prisutdelare var självaste Mr 100% Jonas Gustavsson som fick en specialpremie i form av en gyllene keps efter sina 14 segrar denna säsongen. (än så länge) Han vann ju inte idag så han är väl ändå hetare i morgon.
Ronja får pris hos Jonas
 
Såhär glad blir man när man blir Borlängemästare. Och den var ändå snyggare i år för det var blått på den!
 
Uppe i Kälarna har Mikael Rehnman kopplat ett litet grepp om cupen på Hemsjön och leder den. Pentti Harmala leder veteranklassen Bra jobbat.
 
Men i morgon är det nya tag på isen oavsett vart man är för på sjön Viken så är det ju 5-timmars och uppe i Kälarne så är det lottade 2-mannalag som gäller.
Men för våran del så gäller det att spänna musklerna lite då slaget om Runn dag 2 går av stapeln. Och det är ju även PSC som denna tävlingen ingår i och jag skulle bli förvånad om PSC inte leds av en Dalmas efter morgondagens drabbning. Ja förståss det kan ju vara jag som leder men det är ju en helt annan sak!
 
Så vi får se vilka som har mörkat bäst denna dagen då inga av de förhandstippade dominerade idag. Möller som var med om ett otäckt spöregn har ju halv-tvättade byxor nu. Jonas kom så långt ned som 5:a eller vad det nu var och är revanschsugen. Laxen som har haft ledningen länge och väl vill väl ha tillbaks ledartröjan till Orsa-domäner. Men det finns ju en hel del aspiranter till för chefen bestämmde ju inte idag och han vill säkert upprepa fjolårets resultat. Morelius vill väl även han ge sig i lag med detta och Södergårds såg inte helt nöjd ut idag. Men som sagt, det finns många aspiranter till segern och ingenting är omöjligt. Så kämpa på i morgon!
 
Sköt om er så ses vi.

Kommentarer
Postat av: Ari

Hej Tomas.
Kul läsning. Vi har troligtvis gjort våran sista tävling för denna säsong. Skitfiske på er i fortsättningen och stort GRATTIS till Ronja. Så duktig hon är.
/Ari & Mona-Lisa

Svar: Jag hoppas allt vi får träffas snart igen! Det är ju Storhamra också!
Tomas Leijon

2016-03-14 @ 11:18:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0